Jump to content

Total svikt i skroggjennomføring

Anonym

Recommended Posts

De fleste her er vel enig i at kvaliteten skal være god på slike produkter, men den store frågan blir jo... hvordan kan vi vanlige dødelige forvisse oss at kvaliteten på det vi kjøper er god nok....??

En grei kontroll er å sjekke hvor mye gods det er i bunn av gjengene. Det sier ikke noe om materialkvaliteten, men om fabrikanten. Så kan man vel tro det man vil om materialkvaliteten hvis godset i bunnen av gjengen på en 1" gjennomføring er mindre enn 0,75 mm.

hvis godset i bunnen av gjengen på en 1" gjennomføring er mindre enn 0,75 mm.

Formuleringen er sikkert entydig men jeg klarer ikke å få tak i hva bunnen er:

- er det tykkelsen på den delen av skroggjennomføringen som stikker utenfor skroget,

- eller er det tykkelsen på det ikke-gjengede godset

- eller noe annet.

Kan rådet skrives på en annen måte slik at jeg kan måle gjennomføringer jeg kjøper?

Tja, er det utvendige gjenger så kan en jo måle med et skyvelær i bunnen av gjengene og trekke fra diameteren innvendig og dele på 2... da finner en godstykkelsen... Er det innvedige gjenger så kan man bruke en gjengetabell for å finne gjengebunnen i den innvedige delen, måle den utvendige og trekke fra det tallet man finner i gjengetabellen og dele på 2... Thats it.. Finnes sikkert andre måter også....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Mine gjennomføringer har en del lag bunnstoff. For meg er det veldig vanskelig å finne ut hvor tykt godset eg. er. Ut fra denne tråden, tenkte jeg derfor å bytte alle denne sesongen...just in case.

Fant også denne linken et annet sted på baatplassen: http://www.ladac.no/pagesNo/BatScoolNo.htm#s7

Ut fra denne, så sies det vel at AIS314 er det beste valget mhp. korrosjon (foruten gull da).

Redigert av Larspo (see edit history)

Noe av innholdet i den artikkelen er gått ut på dato. Ladac oppgir skilletrafo eller galvanisk skille som eneste løsninger. (Og selger begge deler...) Lokal jord er ikke nevnt.

Som man ser av tegningen deres angir de at jordfeil kan føre til potensialforskjeller opp til 150V. Et galvanisk skille vil kun være effektivt opptil ca 1V, over dette går strømmen rett igjennom.

s46_2no.jpg

Ut fra denne, så sies det vel at AIS314 er det beste valget mhp. korrosjon (foruten gull da).

Det er bare tull, ikke det med gull, men det andre.

Gjennomføringer i skikkelig bronse holder i massevis. AISI 316L er greit. Skal man opp i det virkelig sofistikerte er SuperDuplex (minst 24% krom) tingen. Men der er nok å spyle pengene på sjøen.

Poenget er uansett at kvalitet koster noe mer.

I utenlandske båtkretser gjelder maritin bronse under vannlinjen som det eneste saliggjørende i saltvann.

Jeg synes også ikke at en skal kjøpe delene i en rørleggerbutikk. Bronsedeler kan en kjøpe for eksempel her

http://www.shipshop.dk/catalog/index.php?cPath=86_209

eller her http://www.heavydutystore.com/Ridgid_Propr...se_p_19096.html

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Kanskje på tide Norske Båtutstyrsbutikker også våkner opp !

Mye Kina messing på markedet i Norge.

Maritim i Arendal var vel litt på hugget tidligere, håper de følger opp.

Syrefast ser ikke ut til å være saligheten.

Bronse er tingen, men Jolo vil nok beskytte med sinkanode uansprett, jeg stoler ikke på noe under vannlinjen. Gjennomføringer inspiseres regelmessig..

Fant denne lederen hos Masnedø Marinecenter DK.

bronse.jpg

Kanskje på tide Norske Båtutstyrsbutikker også våkner opp !

Janb: Det virker ikke som det båtbutikker har solgt eller verft har montert av messing er beregnet på noe annet en ferskvann heller. Det er ikke bare materialet som bekymerer meg, men i like stor grad lokal godstykkelse.

Ellers så gjentar jeg at jeg ikke sover dårlig med AISI 316L heller. Det slik som det er med alle ting, man bør vite hva man gjør.

Da kjølboltene på Venus ble plukket ut etter omtrent 100 år, var de like fine. Materialet var s.k. Admirality Bronze (rødgods).

Sikkerheten er anoder. Sikkerheten er korrekt montert anoder.

Redigert av Ingar (see edit history)

Så var det min tur.

Tok en tur ned i båten i går kveld, og fikk meg et aldri så lite sjokk. Skvulp - skvulp vann piplet opp mellom dørkplatene. Har holdt på halve natta med å ta opp dørkplater, lense/tørke opp m.m.

Tok også litt tid å lokalisere årsaken. Viste seg å være slange fra utslag vask på badet som hadde revnet helt nede ved skrog gjennomføringen. :headbang: Bør vel egentlig være glad for at det ikke var selve skroggjennomføringen som var årsak til problemet, men merkelig at en gummislange kan revne på den måten. Resten av slangen er like hel, og har ikke tegn til å være morken.

Godt det gikk bra igjen! :smiley:

Husk å sjekke skroggjennomføring og ventil med det samme.

Bør ikke alle slike slanger i en båt være armerte? I huset er avløpsslanger- og rør ofte av veldig simpel kavalitet. Det er som regel OK fordi det ikke kan komme returvann.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Viste seg å være slange fra utslag vask på badet som hadde revnet helt nede ved skrog gjennomføringen.
Som oss, så blir også gummislanger eldet og sprø med årene. Sterk stramming av slangeklemmer og ekspandering av slange over slangenippel (gjennomføring) som egentlig er for stor, fremskynder prosessen.

Disse historiene om sprukne slanger og skroggjennomføringer er ikke hyggelig lesing.

Vil gjerne nevne et lekasjeproblem vi hadde i en eldre Scand Baltic. På ferietur i Dalslandskanalen revnet gummihylsa mellom skroggjennomføringen til propellakselen og pakkboksen. Skal si vannet fosset fort inn. Heldigvis var vi i ferskvann og jeg brukte kjølevannsinntaket til motoren som "lensepumpe". Det viste seg at det var slengeklemmene som festet gummihylsa som hadde gnagd seg gjennom gummihylsa. Etter dette la jeg ekstra gummimatte under slangeklemmene.

Vil også nevne at da vi monterte ny gummihylse så var denne noe lengre enn den gamle. Dette førte til litt forskjøvet posisjon av pakkboksen på akslingen, noe som igjen ga mer vanninntregning gjennom pakkboksen.

Bør ikke alle slike slanger i en båt være armerte? I huset er avløpsslanger- og rør ofte av veldig simpel kavalitet. Det er som regel OK fordi det ikke kan komme returvann.
Vet ikke det slangen for vannet til vaskmaskinen røk (den var morken noe jeg selvsagt skulle sjekket) og denne er vel armert. Resultatet ble ialle fall at spruten sto en god natt rett mot døren som har luftespalte under med det resultat at 60m2 med parkett måtte ut. Gjett om jeg var svett da jeg ringte forsikringsselskapet. Beskjeden deres var ta det rolig det blir et hendig uhell og full dekning. Dette var kun 5-6mnd eter at vi hadde flyttet inn i nytt selvbygd hus.

Moralen blir at alle slanger uansett bruksområde og type må sjekkes

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

har aldri skjønt åssen folk tør förlate båten med alskens gjennomføringer oppe.

Hos meg stenges alt, det er endel av sjekklista når skuta forlates.

Suzuki

Har alltid pleid å stenge alt som har med dassen å gjøre, men ikke de fra de to fra vaskene ombord. Får forsøke å huske det heretter :smiley: Blir nok bytting av diverse slanger framover ...

Får forsøke å huske det ...

Sjekklistekort innlaminert i plast. Akkurat nå på avveie, siden jeg ikke har brukt båten no særlig i sommer, men veldig kjekt egentlig

VED FORLATING AV BÅTEN

1. Forpiggsluka sikres

2. Landstrøm tilkobles

3. Lukke ventiler, dassx2, utslagsvask, inntak motor, saltvannspumpe.

4. Sikre genua med sikringsline

4. Sjekke fendere

5. 4 hovedstømsbrytere kobles fra

Har tilsvarende ved igangsetting av motor også,så husker jeg å sette PÅ motorvannet.

Inneholder bla.a visuell kontroll av motor, oljenivå mv.

Ettersom jeg ofte stresser litt når jeg kommer til brygga, syns jeg sånne lister er kjekt å ha

Suzuki :smiley:

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...