Jump to content

Marna MB10S - demontering av propellaksling

ketilbri

Recommended Posts

Hvordan løsner jeg propellakslingen fra motoren?

Jeg fant ikke noe informasjon om dette i manualen,

så jeg er takknemlig for all hjelp.

mvh

Ketil Bringedal

Den settskruen som står litt til venstre i bildet, med firkantet hode må slakkes noen omdreininger. Den er nemlig gjenget i flensen og har så en spiss som står inn i en fordypning i akslingen. (Pass også på å få den inn i fordypningen sin igjen når du monterer....)

De to langsgående boltene har til oppgave å forskyve bakkerøret når du reverserer. Her skulle det være nok å ta av de to "rustfargede" mutrene i akterkant og trekke klossen på bakkerøret akterover. Med plassproblemer må du muligens skru disse boltene helt ut.) Også her er det viktig å komme tilbake på riktig sted, for ellers vil reverseringsfordelingen forover/akterover bli forskjøvet.

Lykke til med oppussingsjobben!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Den settskruen som står litt til venstre i bildet, med firkantet hode må slakkes noen omdreininger. Den er nemlig gjenget i flensen og har så en spiss som står inn i en fordypning i akslingen. (Pass også på å få den inn i fordypningen sin igjen når du monterer....)

De to langsgående boltene har til oppgave å forskyve bakkerøret når du reverserer. Her skulle det være nok å ta av de to "rustfargede" mutrene i akterkant og trekke klossen på bakkerøret akterover. Med plassproblemer må du muligens skru disse boltene helt ut.) Også her er det viktig å komme tilbake på riktig sted, for ellers vil reverseringsfordelingen forover/akterover bli forskjøvet.

Lykke til med oppussingsjobben!

Det er ikke nødvendig å gå så hardt til verks som Poseidon skriver.

Skru ut de to umbrakoskruene som er forsenket i flensen. skru helt ut de to rusfrie pinneskruene som går igjenom flensen. Da kan du trekke akslingen bakover og motoren er frigjort. Det er bare tull og ta av flensen hvis du ikke skal ha ut akslingen.

Poseidon, ser at du kaller trekkrøret for bakkerøret, er det noe dere kaller det for på Vestlandet? Har ikke hørt det før derfor spør jeg.

Poseidon, ser at du kaller trekkrøret for bakkerøret, er det noe dere kaller det for på Vestlandet? Har ikke hørt det før derfor spør jeg.

Ja, når betjeningen av reversering ligger som et rør utenpå den egentlig propellakslingen, da kaller vi det for "bakkerør" her hos oss. Når betjeningen skjer med en "stang" i en gjennomgående boring i propellakslen (slik som på min Wichmann) da kaller vi denne for "trekkstang".

Kanskje litt inkonsistent, men det er disse uttrykkene jeg er oppvokst med.

PS

SABB har jo gjort sin genistrek ved at de trøster propellhodet mot akterstavnen, og dermed slipper de både bakkerør og trekkstang :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...