ketilbri Startet 14.September.2006 Del på Facebook Startet 14.September.2006 Hei, Jeg har tenkt å ta motoren ut av båten for lakkering. Motoren er en Marna MB10S, den har et vridbart propellanlegg. Marna MB10S Jeg har tatt et bilde av min motor. Hvordan løsner jeg propellakslingen fra motoren? Jeg fant ikke noe informasjon om dette i manualen, så jeg er takknemlig for all hjelp. mvh Ketil Bringedal Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Hvordan løsner jeg propellakslingen fra motoren?Jeg fant ikke noe informasjon om dette i manualen, så jeg er takknemlig for all hjelp. mvh Ketil Bringedal Den settskruen som står litt til venstre i bildet, med firkantet hode må slakkes noen omdreininger. Den er nemlig gjenget i flensen og har så en spiss som står inn i en fordypning i akslingen. (Pass også på å få den inn i fordypningen sin igjen når du monterer....) De to langsgående boltene har til oppgave å forskyve bakkerøret når du reverserer. Her skulle det være nok å ta av de to "rustfargede" mutrene i akterkant og trekke klossen på bakkerøret akterover. Med plassproblemer må du muligens skru disse boltene helt ut.) Også her er det viktig å komme tilbake på riktig sted, for ellers vil reverseringsfordelingen forover/akterover bli forskjøvet. Lykke til med oppussingsjobben! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
roy_n Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Hei ketilbri: Jeg tror du må starte med å skru av de bakerste muttrene på flensen til trekkerøret jeg er ikke sikker på VP/marna men det er ivertfall slik på FM roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Den settskruen som står litt til venstre i bildet, med firkantet hode må slakkes noen omdreininger. Den er nemlig gjenget i flensen og har så en spiss som står inn i en fordypning i akslingen. (Pass også på å få den inn i fordypningen sin igjen når du monterer....) De to langsgående boltene har til oppgave å forskyve bakkerøret når du reverserer. Her skulle det være nok å ta av de to "rustfargede" mutrene i akterkant og trekke klossen på bakkerøret akterover. Med plassproblemer må du muligens skru disse boltene helt ut.) Også her er det viktig å komme tilbake på riktig sted, for ellers vil reverseringsfordelingen forover/akterover bli forskjøvet. Lykke til med oppussingsjobben! Det er ikke nødvendig å gå så hardt til verks som Poseidon skriver. Skru ut de to umbrakoskruene som er forsenket i flensen. skru helt ut de to rusfrie pinneskruene som går igjenom flensen. Da kan du trekke akslingen bakover og motoren er frigjort. Det er bare tull og ta av flensen hvis du ikke skal ha ut akslingen. Poseidon, ser at du kaller trekkrøret for bakkerøret, er det noe dere kaller det for på Vestlandet? Har ikke hørt det før derfor spør jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.September.2006 Del på Facebook Svart 14.September.2006 Poseidon, ser at du kaller trekkrøret for bakkerøret, er det noe dere kaller det for på Vestlandet? Har ikke hørt det før derfor spør jeg. Ja, når betjeningen av reversering ligger som et rør utenpå den egentlig propellakslingen, da kaller vi det for "bakkerør" her hos oss. Når betjeningen skjer med en "stang" i en gjennomgående boring i propellakslen (slik som på min Wichmann) da kaller vi denne for "trekkstang". Kanskje litt inkonsistent, men det er disse uttrykkene jeg er oppvokst med. PS SABB har jo gjort sin genistrek ved at de trøster propellhodet mot akterstavnen, og dermed slipper de både bakkerør og trekkstang Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.