o-hjelen Startet 14.September.2006 Link til dette innlegget Startet 14.September.2006 Marsjfart på min Summer Family er 8knop avhengig av last. Vår motor er type mercedes Benz OM 314 (85hk) Hva er best behgelig marsjfart ? best større passe hk? mvh o-hjelen. Sitér dette innlegget 77mod HANSVIK 14FOT 82mod Hortensnekka HB 620 83mod SUMMER FAMILY 27 FORD 2715 86mod PRINCESS DS 30 VOLVO PENTA 41 Link to post
Javi Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 130 hk er vel mye brukt i disse båtene. Noe særlig mer enn 150 tror jeg ikke er vits. Ialle fall ikke med hensyn til fart. Det er begrenset hva dette skroget klarer. Fordelen med en større motor er kanskje å kunne ligge på et lavere turtall, noe som kanskje gir bedre komfort og drivstofføkonomi? Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 15.September.2006 Link til dette innlegget Svart 15.September.2006 Hei. Det har vært en tilsvarende tråd i forumet tidligere. Limer den inn her til deg: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=19596&hl= Jeg har selv 127 hk Ford motor og er fornøyd med det men..... det kunne godt ha vært litt mer guffe i motoren når jeg skal kjøre lengre strekk fra A til B. Vet at en del av disse båtene også har hatt 180 hk men skroget har sine fysiske begrensninger i forhold til fart. Fordelen med stor motor er selvfølgelig høyere marsjfart på lavere turtall når du har lastet båten med alskens feriegreier. Vil også tro at forbruket øker noe i forhold til hva du er vant med i dag på din motor. Selv ligger jeg på ca 8 - 10 liter i timen (???) under normal kosekjøring. Gjerrig på diesel Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Har selv 150 hk Ford 2704 ET. Har lekt med tanken på å sette inn en tilsvarende 180 eller 212 hk. Har vel egentlig ikke bruk for det - men litt moro hadde det jo vært. Kunne hatt behagelig lavt turtall på en relativ god fart. Har sett en del av båtene har det - og de med 212 HK oppgir ofte i overkant av 20 knop. Men det er vel kanskje mer enn skroget er særlig egnet for, men det gir vel et lavt turtall på masjfart. Men som ovennevnte tråd viser kan en del hentes med lettere motor - men jeg på min side er ikke helt sikker på om det er tingen: synes båten er best med fulle tanker når den ligger tungt i vannet - og min motor veier jo rundt 700 kg med gir. På min båt påvirker ikke fulle tanker farten allverden - men jeg synes det er bedre egenskaper da. Når det gjelder skrogets begrensinger så er det noen som mener at dette avhenger noe av vinklen på akslingen og at ikke alt kan skyldes på kule-bunnen. Men ikke vet jeg. Men jeg blir misunnelig når jeg ser all plassen som er tilgjengelig i forannevnte tråd - hos meg er det (u)lovlig trangt. Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Har en bekjent som har en Nordan 27 med 180 Hk. På full spiker oveplaner den og legger seg over på siden. Den begynner å ri på kjølen. Da er den visstnok ikke god. Sitér dette innlegget Link to post
c-marime tendy 11 Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 jeg har hørt om mange som har 120hk og deretter en 3-4 meter lang slepebåt hengenes etter som gjør ca 20knop Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.