Jump to content

Summer Family, bytte til større motor?

o-hjelen

Recommended Posts

130 hk er vel mye brukt i disse båtene. Noe særlig mer enn 150 tror jeg ikke er vits. Ialle fall ikke med hensyn til fart. Det er begrenset hva dette skroget klarer. Fordelen med en større motor er kanskje å kunne ligge på et lavere turtall, noe som kanskje gir bedre komfort og drivstofføkonomi?

Hei.

Det har vært en tilsvarende tråd i forumet tidligere.

Limer den inn her til deg: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=19596&hl=

Jeg har selv 127 hk Ford motor og er fornøyd med det men..... det kunne godt ha vært litt mer guffe i motoren når jeg skal kjøre lengre strekk fra A til B.

Vet at en del av disse båtene også har hatt 180 hk men skroget har sine fysiske begrensninger i forhold til fart. Fordelen med stor motor er selvfølgelig høyere marsjfart på lavere turtall når du har lastet båten med alskens feriegreier. Vil også tro at forbruket øker noe i forhold til hva du er vant med i dag på din motor. Selv ligger jeg på ca 8 - 10 liter i timen (???) under normal kosekjøring. Gjerrig på diesel :flag:

Har selv 150 hk Ford 2704 ET. Har lekt med tanken på å sette inn en tilsvarende 180 eller 212 hk. Har vel egentlig ikke bruk for det - men litt moro hadde det jo vært. Kunne hatt behagelig lavt turtall på en relativ god fart. Har sett en del av båtene har det - og de med 212 HK oppgir ofte i overkant av 20 knop. Men det er vel kanskje mer enn skroget er særlig egnet for, men det gir vel et lavt turtall på masjfart.

Men som ovennevnte tråd viser kan en del hentes med lettere motor - men jeg på min side er ikke helt sikker på om det er tingen: synes båten er best med fulle tanker når den ligger tungt i vannet - og min motor veier jo rundt 700 kg med gir. På min båt påvirker ikke fulle tanker farten allverden - men jeg synes det er bedre egenskaper da.

Når det gjelder skrogets begrensinger så er det noen som mener at dette avhenger noe av vinklen på akslingen og at ikke alt kan skyldes på kule-bunnen. Men ikke vet jeg. Men jeg blir misunnelig når jeg ser all plassen som er tilgjengelig i forannevnte tråd - hos meg er det (u)lovlig trangt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...