Jump to content

3 kystradiostasjoner legges ned. Påbud om VHF


Jo_Eirik

Recommended Posts

Hentet fra Statsbudsjettet:

 

I St.meld.nr. 63 (1991-92) Om brannulykken på passasjerferjen Scandinavian Star meddelte Justisdepartementet at det ville følge opp saken vedrørende det daværende Teledirektoratets forslag om integrering av kystradiotjenesten og hovedredningssentralene. Samlokaliseringen er nå i ferd med å bli en realitet idet ny felles bygning til Rogaland Radio (Kystradioen) og Hovedredningssentralen Sør-Norge er innflyttingsklar høsten 2003. Det er store operative gevinster i en slik samordning og samlokalisering. Tilsvarende prosess er igangsatt for Hovedredningssentralen Nord-Norge og Bodø Radio (Kystradioen) med stipulert innflytting primo 2005.

De siste 35 årene har Televerket/Telenor avbemannet og automatisert 25 kystradiostasjoner, siste gang i 1991. Dette har fungert bra. Etter at mobiltelefonen kom, er det så å si bare nød- og sikkerhetsrelatert trafikk igjen på VHF-nettet. Kystradiostasjonenes videreformidling av ordinære samtaler er i all hovedsak opphørt, og dagens funksjon består i å fange opp nødanrop.

Den tekniske automatiseringen (DOC) av kystradiostasjonene var fullt etablert januar 2003. DOC-systemet er testet ut, og Telenor opplyser at det svarer til forventningene. Allerede sommeren 2003 var flere kystradiostasjoner tidvis ubemannet, og informasjonen ble videreformidlet til nabostasjonene. Stortinget har tidligere påpekt at dette automatiseringssystemet må testes ut minst et halvt år før automatisering og avbemanning startes. Justisdepartementet vil i løpet av 2003 sette i gang denne prosessen. Automatiseringen vil medføre en mer rasjonell drift, samtidig som sikkerheten til sjøs bedres. Færre kystradioenheter bidrar til sterkere fagmiljøer, større mengdetrening og derav økt kompetanse. Dette sammen med samlokaliseringen av HRS/Kystradioen vil gi en tyngre redningstjeneste og økte synergieffekter. De moderne kartsystemene på kystradiostasjonene bidrar til en sikker lokalisering av nødstedte. Avbemanningen vil omfatte 3 kystradiostasjoner. Stasjonene Tjøme, Rogaland, Florø, Bodø, Vardø og Svalbard vil fortsatt være bemannet, mens stasjonene ved Farsund, Ørlandet og Bergen vil bli automatisert. Prosessen vil starte i løpet av 2004.

 

Justisdepartementet vurderer å pålegge fritidsbåter av en viss størrelse å ha VHF-radio. Bakgrunnen er hensynene til nød og sikkerhet på grunn av økning i trafikken blant denne gruppen båter. VHF-radio benyttes for kommunikasjon fra båt til båt og fra båt til kystradiostasjon. VHF er et sikkert og godt nødsamband som har vært benyttet til sjøs i flere tiår. Nødsambandet er det eneste tilfredsstillende nød- og sikkerhetskommunikasjonsnettet som er aktuelt for de fleste fritidsbåter. VHF har viktige nødkanaler, herunder kanal 16, hvor det er lytteplikt for alle som har VHF om bord. I en nødsituasjon kan man derfor få hurtig hjelp av andre båter. Hovedredningssentralene har i flere år vært bekymret for ulykkesrisikoen i fritidsflåten, som ofte benytter seg av mobiltelefon. Mobiltelefoner er ikke sikker nødtelefon til sjøs. Det vil bli nedsatt en arbeidsgruppe som vil kartlegge hvilke fritidsbåter som skal omfattes av påbudet.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post

Hei.

 

Nedleggelse og fjernstyring? Det er jo i full gang. Var ute med båten i helgen, og plutselig hørte jeg Rogaland radio på kanal 16 der jeg lå ved Holmestrand. Hvilke fantastiske radioforhold tenkte jeg først, men så ble en båt bedd om å gå på arbeidskal, kanal 7.

 

Da luktet jeg lunta! Tjøme radio var ikke bemannet, men ble fjernstyrt fra Rogaland! Prøvte å kalle opp Rogaland på først kanal 2, så 7, så 26, men ikke svar. Men på 16 svarte de, og vi gikk over til kanal 7. Så fjernstyringen fungerer på et vis bortsett fra at det syntes som om at de ikke gadd å lytte på Tjøme's arbeidskanaler.

 

Dette var semmert, :cryin::cheers: og er det noe en stadig vil komme til å oppleve? Flere var tydeligvis forvirret da de ropte på Tjøme og det ble svart Rogaland i andre enden!  :headbang: :nono:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja, det høres ut til å gå den veien "høna sparker". Skulle likt å vite hva slags lystbåter man kommer til å pålegge å ha VHF, og hvordan man skal kunne kotrollere og følge opp at påbudet blir overholdt i hver enkelt lystbåt.

 

Vil ikke det koste penger da????

 

Enkelt å skyve deler av ansvaret over på andre, og så skryte av effektiv drift. Blir Tjøme ubemannet og jeg får pålegg om å ha VHF kommer jeg til å kaste ut den grønne kassa bare på trass.

 

Blir det vanlige båter for hvermannsen eller blir det bare de aller største båtene i flåten som skal pålegges å ha VHF?

Link to post

Hei. Dette var semmert, :sad::seeya: og er det noe en stadig vil komme til å oppleve? Flere var tydeligvis forvirret da de ropte på Tjøme og det ble svart Rogaland i andre enden!  :sad: :nono:Lars H.

Takk for innspillet Lars!  :seeya:

KNBF er blitt spurt om å være med i en arbeidsgruppe som skal utrede dette forslaget. Både Jo-Eirik og jeg vil holde dere orientert om det som skjer med denne saken.

Hilsen Syvert :sad:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Hei

 

...vent nå litt.  Var dette bare negativt da?  Pålegg om VHF i fritidsbåter av en viss størrelse var etter min første tanke ikke noen dårlig ide.  Regner det som selvfølgelig at det dermed pålegges brukerene/innehaver å ta eksamen.  Flere kvalifiserte brukere med VHF vil vel bare øke tryggheten for oss alle?

 

Automatiseringen er mulig en mer negativ sak, isolert sett, men dette er vel heller ikke så mye nytt.  Prosessen har jo allerede pågått en tid, og med f.eks fyrene gikk det jo samme veien.  Tror vi bare må innse at kravene til økonomi ligger i bunnen for disse endringene, men totalt sett, med stadig ny og bedre teknologi, tror jeg allikevel sikkerheten øker ettersom tiden går.

 

mvh

Link to post

Det er kombinasjonen med å dytte mer over på andre gjennom pålegg, kutte egne kostnader og kalle det mer effektiv drift jeg reagerer på. Har ingenting i mot å bidra til bedre sikkerhet på sjøen, men ikke gjennom pålegg fra byråkrater. Dessuten må det koste en formue å følge opp at påleggeet blir overholdt, men det er kanskje en annen budsjettpost?

Link to post

Hei

 

...vent nå litt.  Var dette bare negativt da?  Pålegg om VHF i fritidsbåter av en viss størrelse var etter min første tanke ikke noen dårlig ide.  Regner det som selvfølgelig at det dermed pålegges brukerene/innehaver å ta eksamen.  Flere kvalifiserte brukere med VHF vil vel bare øke tryggheten for oss alle?

 

Automatiseringen er mulig en mer negativ sak, isolert sett, men dette er vel heller ikke så mye nytt.  Prosessen har jo allerede pågått en tid, og med f.eks fyrene gikk det jo samme veien.  Tror vi bare må innse at kravene til økonomi ligger i bunnen for disse endringene, men totalt sett, med stadig ny og bedre teknologi, tror jeg allikevel sikkerheten øker ettersom tiden går.

 

mvh

Enig med deg. Jeg synes det er vanskelig å argumentere på troverdig vis mot det ønskverdige i å ha VHF ombord. Å pålegge større båter (som sikkert i mange tilfeller har slikt utstyr) å ha VHF med tilhørende opplæring synes jeg derfor er ok.

 

Prinsipielt er vel jeg som svært mange andre mot stadig nye pålegg. Men gjøres det på fornuftig vis kan vi leve med det. Det bedrer tross alt sikkerheten og tjener derfor en god sak.

 

Regler er til for å følges, men det betyr ikke at det må benyttes store ressurser for å overvåke at reglene følges. Vi er underlagt svært mange regler og påbud i hverdagen uten at vi dermed overvåkes i særlig grad. Jeg regner med at politiet ved rutinekontroller på fornuftig vis kan sjekke f.eks. påbudt VHF samtidig som en sjekker f.eks. ev. påbudt sertifikat, "vognkort", promillemistanke osv. Det jeg prøver å si er at selv om et påbud ikke effektivt kan overvåkes så kan påbudet i seg selv ha positive effekter.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Hei Klikk,

Ligger det et snev ironi i innlegget ditt?

Uansett synes ikke vi skal undervurdere betydningen av VHF'en

For det første er det mange steder det ikke er dekning for mobil, for det andre så har VHF'en disse fordelene:

-Selv et lite barn kan ta av røret og snakke i en nødsituasjon.

-Du får aldri opptatt.

-Man kan peile hvor du er.

-Rekkevidden er større.

-Det er lyttevakt.

-Har du GMDSS kan posisjonen din sendes automatisk ut i en nødsituasjon

 

Og det finnes sikkert flere grunner

Link to post

Det er etter mitt syn tragisk at man i det hele tatt vurderer påbud. Noen har feilet stort i sitt informasjonsarbeid. Det er jo helt klart at VHF er sikkerhetsutstyr, og man burde jo på en eller annen måte kunne kommunisere dette?

At VHF kan brukes som underholdning bør nå være et tilbakelagt stadium, eller hur??

 

Jeg mener at kystradiostasjonene (Telenor) burde bruke ressurser i å fortelle folk forskjellen på mobiltelefoner og VHF. En annen side av denne saken er kravene til sertifikatet kanskje burde vurdres nærmere.

 

Hvor er KNBF i denne saken, og utsagnet om at noe dekker mer enn en ltr. bunnstoff er jo i denne sammenhengen både tullete og tildels patetisk. Men hva kan man forvente når markedsføringen går på ringetid???? Til det siste kan man jo bruke mobiltelefon? Eller hva sier du til dette Jo Erik?

Link to post

Hva er egentlig den store greia med VHF? Det er jo dekning på mobil overalt nå!? Ihvertfall så lenge man kan se land!?

hehe!  :headbang:

 

 

Hei

 

Etter min mening ligger den store fordelen med VHF i at du "kringkaster" dine meldinger.  Dermed vil alle som er i nærheten høre at du ber om assistanse på kanal 16 (dersom de lytter slik de bør/skal)  

Med mobiltelefonen er det vanskelig å få tak i båten som er ei halv nautisk mil unna deg ettersom du antakelig ikke kjenner nummeret.  Da hjelper mobilen lite. :cryin:

 

mvh

Link to post

Hej!

 

Tykker personligen att det är tråkigt att kystradiostasjoner legges ned, men tror dess

värre att det er oundvikligt! Her i Sverige har dette skett alleredan, all VHF-trafik styrs

idag fra Stockholm radio! Göteborg Radio, Tingstäde Radio osv nedlagt !

 

Nedlagt bla pga dålig lönsamhet!  En förklaring er att Yrkessjöfarten valde att 'ringa'

land via mobiltelefon eftersom det var både dyrt o lite krångligt att koppla upp

sig via VHF'en + att alla kunde höra telefonsamtalet! Og det var enklare att få

kontakt med ett fartyg till sjöss! (DSC kom tyvärr lite för sent!)

Kystradiostasjonerna prisade så att säga ut sig själva, tyvärr!

Detta gäller naturligtsvis den kystnäre-yrkessjöfarten

 

 

Ungefär samtidigt med nedleggning av Radio Göteborg, samordnades all sjöräddning

för hele Sverige till Göteborg,  vårat MRCC ligger här ute på Käringberget!

 

 

Vad gäller Radio/telefon i fritidsbåt, så finns bare ett rett svar  ----   VHF

 

Man skall ikke ut speciellt langt förrän GSM'n legger av, nu husker jag ikke, men

tror dom er på 0,2 Watts uteffekt!

Det er helt klart bättre med GSM, än ingenting (om nu det er alternativet!)

 

Vill man däremot ha en bättre telefonmöjlighet (som komplement till VHFn!)

så er de gamla NMT-stasjonerna betydligt bettre, om man kan få tag i en sådan!

NMT'n kan man bruke i ganske lang ut, 20W uteffekt (enl vad jag hört, kansje

till og med över hele nordsjöen, lär finnes Länkstasjoner uppsatta på en del

plattformar!

 

Men som sagt VHF er livlinan, alla båter/kystradiostasjoner i närheten av dig, hör dig!

S/Y Gunga Din

Link to post

Hei Klikk,

Ligger det et snev ironi i innlegget ditt?

Uansett synes ikke vi skal undervurdere betydningen av VHF'en

For det første er det mange steder det ikke er dekning for mobil, for det andre så har VHF'en disse fordelene:

-Selv et lite barn kan ta av røret og snakke i en nødsituasjon.

-Du får aldri opptatt.

-Man kan peile hvor du er.

-Rekkevidden er større.

-Det er lyttevakt.

-Har du GMDSS kan posisjonen din sendes automatisk ut i en nødsituasjon

 

Og det finnes sikkert flere grunner

Joda, det var ett snev av ironi der, også vet jeg at dette fort blir ett hett tema å diskutere!  :cryin: Ser absolutt fordelene med VHF. Men tror nok at mobiltelefonen berger flere båter og liv i året enn vhf i fritidsbåter!? VHF er nok uaktuelt for de fleste i småbåter pga krav til sertifikat, pris, og at de fleste rett og slett ikke ser behovet for annet enn mobiltelefon. Det er svært sjelden jeg har opplevd å miste dekning på min mobiltelefon på vannet! Ferdes mest rundt tbg-sfj-larvik,, er jo dekning overalt i de områdene ihvertfall!?
Link to post

Joda, det var ett snev av ironi der, også vet jeg at dette fort blir ett hett tema å diskutere!  :cryin: Ser absolutt fordelene med VHF. Men tror nok at mobiltelefonen berger flere båter og liv i året enn vhf i fritidsbåter!? VHF er nok uaktuelt for de fleste i småbåter pga krav til sertifikat, pris, og at de fleste rett og slett ikke ser behovet for annet enn mobiltelefon. Det er svært sjelden jeg har opplevd å miste dekning på min mobiltelefon på vannet! Ferdes mest rundt tbg-sfj-larvik,, er jo dekning overalt i de områdene ihvertfall!?

 

Hej Klikk!

 

Här har du en karta över dekkningen i det aktuella området.

 

http://telenormobil.no/dekninginnland/inde...9.485630|f

 

går du fra Tjöme ned mot Koster exempelvis så ligger du 'på kanten' av dekkningen!

visst tlf kopplar över på Sverige.

 

Men du känner han Murphy, den dag du verkligen trenger hjälp...........

S/Y Gunga Din

Link to post

Påbud om VHF?

Tja, det synes jeg faktisk. Iallefall i turbåter, det får heller bli en annen diskusjon hva man definerer som turbåt. Vi har jo et de facto påbud om at det skal være redningsvest til alle i båten. Med redningsvest unngår vi at folk drukner. Med VHF sikrer vi at folk blir funnet. Logisk, spør du meg.

 

Selv kunne jeg ikke drømme om å legge avgårde uten VHF i båten. Jeg har faktisk to stykker, det fastmonterte apparatet, pluss et vanntett håndapparat med Lithium nødbatteri. Når jeg seiler single-handed, sitter dette apparatet fast på vesten.

 

Selvfølgelig har mobiltelefon danket ut VHF som middel til å ringe til folk. Det gjorde NMT 450. Det er sikkerhetsaspektet ved VHF som er den viktige biten. Vi som har VHF i båten hører jo hele sommeren hvilken respons båtfolket får dersom de trenger hjelp. Å basere seg på GSM er å lure seg selv. Selv med en god colinear antenne rekker den ikke særlig langt. Dessuten må det kommuniseres med et nett på land som kan falle ut, og som alldeles ikke vet hvem som er nærmest den som trenger hjelp.

 

NMT 450 rakk langt. Jeg hadde selv en slik i båten, men måtte gi etter for Stjelenors stadige fremstøt for å bli kvitt den.

 

Nå ser det ut til at Tjøme fortsetter for en stund til. Skulle bare mangle. Norges mest traffikerte farvann dekkes av denne. 10000 mennesker ombord i båt passerer gjennom Tjømes dekningsområde hver dag.

 

Så kan vi spørre, skal en så viktig del av systemet for sikkerhet på sjøen drives av kommersielle interesser? Jeg er ikke helt sikker på det. Hensynet til inntjeningen kan fort komme før hensynet til sikkerheten. Vi husker jo også fra debatten rundt Vardø radio at noen debattanter trodde dette var en reklamefinansiert nærradio. Kortene kan raskt blandes.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Så kan vi spørre, skal en så viktig del av systemet for sikkerhet på sjøen drives av kommersielle interesser?

Vel i Sverige er det allerede slik. Stockholm Radio er nå helt ute av Telia, og drives av Viamaregruppen hvor bl.a. Storebro, Nimbus, Ryds och Maxi inngår.

 

Ellers sier Viamare om seg selv:

 

Viamare Invest är moderbolag i en koncern som investerar i och utvecklar företag inom företrädesvis båt- och hotellsektorn.

 

Koncernens största enhet är Viamare Boats AB, här finns båtföretagen Storebro, Nimbus, Ryds och Maxi.

 

Det nybildade Viamare After Sales AB skall utveckla fullservicemarinor som ska ge bästa möjliga service året runt. Vidare skall det utvecklas ett nätverk med serviceenheter som skall ge bästa möjliga akutservice.

 

Grunden i Viamare After Sales AB bildas av Stockholm Radio och Sjöassistans.

 

Inom Viamare Marina AB bygger vi upp ett nätverk av förstklassiga marinor runt vår kust.

 

För att göra sjölivet ännu bättre för båtägarna så har vi bildat Viamare Sea Club.

 

I hotellgruppen, Viamare Hotel & Restaurang AB, ingår fem hotell med skilda koncept och temperament: Nordic Light, Nordic Sea, Sandhamn Hotell & Konferens, Hotel Skansen i Båstad samt Storebro Herrgård.

 

Viamare är en koncern under stark utveckling. År 2002 nådde vi en omsättning på MSEK 780.  

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hovedproblemet er ikke selve privatiseringen, men det faktum at en samtidig med privatisering ikke legger nok til rette at ytelsene fra den nå private aktøren kan kreves juridisk.

 

For min del kan de godt privatisere brannvesenet, men når mitt hus brenner ned skal jeg kunne krever (og få) erstattning så det monner når de ikke har gjort ALT for å redde huset.

 

Men slik er det med det meste av privatiseringen - og verre med Telenor: de fikk til og med beholde viktige monopoler og kjemper dag i dag med nebb og klør når en i ettertid prøver å avvikle disse monopolene.

 

Så, det var dagens utblåsning  :headbang:

Link to post

Forskjellen på Stockholmradio og den Norske kystradiotjenesten er at Stockholm driver rent kommersiellt og har ikke noe med nød/sikkerhet å gjøre, (dog kan de benyttes som en avlastning ved større aksjoner.) dette ivaretas av Sweden Rescue som ligger i Gøteborg. Den Norske kystradiotjenesten er pålagt å drive nød og sikkerhet og overvåking av de internasjonale nødkanaler og får dekket inn kostnader forbudet med dette over stasbudsjettet, så en sammenligning med Stockholm er ikke helt relevant, men det kan jo selvsagt også skje her på berget at en skiller ut nød og sikkerhet fra kommersiell drift.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post

Hvor er KNBF i denne saken, og utsagnet om at noe dekker mer enn en ltr. bunnstoff er jo i denne sammenhengen både tullete og tildels patetisk. Men hva kan man forvente når markedsføringen går på ringetid???? Til det siste kan man jo bruke mobiltelefon? Eller hva sier du til dette Jo Erik?

Hei mini  :confused:

Se innlegget mitt lenger oppe på siden. Vi er på banen som alltid!   :headbang:  :cheers:

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Hvis en ser på den tekniske utviklingen, så har jo tiden løpt ifra VHF. Ser en på VHF som sikkerhetsutstyr, bør jo dette ses på på linje med redningsvester f. eks. Redningsvester er jo påbudt, og det bør jo være kjent at jeg har endel aversjon mot påbud. Jeg mener at det må være mye bedre med motivasjon enn påbud.

En annen ting er at for å drifte en kystradiostasjon på VHF, må jo den være bemannet 24/7. Kunne dette være gjort et annet sted enn den tradisjonelle kystradiostasjonen? Det er tidligere brukt argumenter som lokal tilknytning for at kystradiostasjonene skal opprettholdes. Kunne dette vært gjort på de forskjellige trafikkkontrollene? Hvis så, er det jo ikke utenkelig at dette kunne gjøres billigere, uten at man mister den lokale kunnskapen.

Jeg bare spør?

Link to post

I anledning et evt. påbud om VHF i fritidsbåter http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/artikkel?AI...ER/110150153/0/

 

Etter den tragiske ulykken med 3 tyske turister i Rogaland bør en imidlertid snarest vurdere å innføre påbud om vanntette bærbare VHF i utleiebåter.

Telenor Maritim radio har som skrevet tidligere gitt åpning for dette selv om de som leier båten ikke har sertifisering. Selv om noen få i næringen har benyttet seg av denne muligheten, vil det nok være mange som ikke tar denne kostnaden som forøvrig ikke er store saken, før det kommer et evt. påbud.

 

Mini:

Hvis en ser på den tekniske utviklingen, så har jo tiden løpt ifra VHF.

Når det gjelder "telefonbiten" kan man selvsagt si at mobiltelefon i stor grad har overtatt denne funksjonen. MEN i sikkerhetssammenheng er VHF overlegen alle andre systemer. Dette er også grunnen til at man internasjonalt har utsatt og utsatt et evt. opphør av lytteplikten på kanal 16. Det er pr. idag ingen alternative system som på en enklere måte gir en operatør muligheter for varsling/kringkasting av evt. problem eller oppnå kontakt med fartøy en ikke kjenner identiteten på.

En annen ting er at for å drifte en kystradiostasjon på VHF, må jo den være bemannet 24/7. Kunne dette være gjort et annet sted enn den tradisjonelle kystradiostasjonen? Det er tidligere brukt argumenter som lokal tilknytning for at kystradiostasjonene skal opprettholdes. Kunne dette vært gjort på de forskjellige trafikkkontrollene? Hvis så, er det jo ikke utenkelig at dette kunne gjøres billigere, uten at man mister den lokale kunnskapen.

Jeg bare spør?  

Dette jobbes det med, den første samlokalisering blir forhåpentligvis i Vardø hvor man ønsker å opprette en trafikksentral for overvåking av oljetrasport langs kysten. En slik sentral hvor en kan benytte kompetansen til kystradiopersonell for det sambandsmessige og navigatører for det navigasjonsmessige vil være en ypperlig kombinasjon, og det vil kunne gi gode synergieffekter hvor trafikksentralene kan benytte den infrastruktur som kystradiostasjonene har ved sine sambandskanaler.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post

Etter den tragiske ulykken med 3 tyske turister i Rogaland bør en imidlertid snarest vurdere å innføre påbud om vanntette bærbare VHF i utleiebåter.

Telenor Maritim radio har som skrevet tidligere gitt åpning for dette selv om de som leier båten ikke har sertifisering. Selv om noen få i næringen har benyttet seg av denne muligheten, vil det nok være mange som ikke tar denne kostnaden som forøvrig ikke er store saken, før det kommer et evt. påbud.

For min del, tviler jeg på om endel av disse båt/fisketuristene ville være i stand til å rope på hjelp med en VHF, selv om denne fantes tilgjengelig. Makan til uvørenhet og lav respekt for sjø og hav har jeg aldri sett. Mot dumhet finnes det ingen kur, VHF, flytevester eller annet.

 

NB - Har ikke VHF selv, men denne står på investeringskartet for vinteren. Er ICOM 401 et bra valg ? Har ikke DSC, men er av et anerkjent merke. Annet alternativ er SIMRAD RT64, som heller ikke har DSC. Å komme ut for en så akutt situasjin at jeg ikke rekker å melde posisjon, tviler jeg på at jeg gjør. Og gjør jeg det ( f.eks eksplosjonsartet brann .. ) tviler jeg på at jeg vil huske å klemme "DISTRESS" uansett.. Det er min mening da

 

Suzuki - SIMRAD eller ICOM ??  - det er spørsmålet...

No boat needed..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...