bliss X Svart 15.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2003 Skulle jeg kjøpt ny stasjonær vil jeg nok valgt en med DSC. Hva med den Malfix selger til 3.150 ? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 15.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2003 Skulle jeg kjøpt ny stasjonær vil jeg nok valgt en med DSC. Hva med den Malfix selger til 3.150 ? joa, sikkert en OK radio det. Men jeg veit ikke om jeg vil legge over 3000,- i den KJENTE radioen M-TECH SX 35, fremfor en ICOM eller SIMRAD, bare for å få DSC. Hva bruker man disse flotte DSC funksjonene til i det daglige ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Jo_Eirik Svart 15.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2003 Suzuki: Når det gjelder merke på VHF tror jeg ikke det er så stor forskjell i kvalitet, så lenge den kjøpes i Norge har en de garantier og reklamasjonsrettigheter som gjelder. Det kan imidlertid være lurt å sjekke litt på funksjonalitet, betjening etc, muligheter for tilkobling av ekstra høytaler, håndsett, ol. alt etter hvilke behov du måtte ha. Det jeg imidlertid påpeker til de som skal kjøpe bærbar VHF er at de velger en som er vanntett og ikke de som reklameres som "sprutsikker" dette er det en vesentlig forskjell på. Ved valg av stasjonær anbefaler jeg at en velger en med DSC, dette skyldes flere årsaker. Av erfaring vet jeg at når en kommer i en kritisk situasjon er det ofte vanskelig å få noe fornuftig ut av de en kommuniserer med, kallesignal, posisjon, antall personer ombord går ofte litt i surr, med DSC får en sendt ut de 2 viktigste opplysningene automatisk. Hvem er du? og Hvor er du? Vi har også hatt tilfeller av at det er den som kan betjene utstyret som blir indisponibel. Med en VHF med DSC er det enkelt for deg å instruere de du har med deg ombord at skjer det noe med meg, trykk på "knappen" og alarmen er sendt. Tilslutt er det dette med lytteplikten på VHF, vi vet ikke sikkert hvor lenge denne vil vedvare og dersom den opphører vil varsling via DSC være eneste alarmeringsvei. Forøvrig er det ikke så store prisforskjellen på en med og en uten DSC lenger. Uansett hva du velger er det viktigste at du har VHF. Mvh Jo Eirik Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Idunn Svart 15.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2003 Hei Jo Eirik. Et spørsmål som dukker opp hos meg er: Hva skjer under en redningsaksjon hvor kanal 16 er i bruk til denne, andre brukere skal jo da holde seg unna denne kanalen? Dersom Rogaland radio skal dekke hele sør-norge vil da VHF-sambandet være blokkert i hele dette området for oppkall den tiden redningsaksjonen pågår? Jeg er forøvrig klar over at vi fritidsbåtskippere helst skal bruke en av lystbåtkanalene til oppkall men pr. i dag kjenner jeg ingen som bruker denne veien til kontakt. Idunn Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 15.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2003 Alarmering via DSC skjer ikke på kanal 16, VHF kanal 70 er alarmerings og kallekanal for DSC, etter at alarmen er sendt på kanal 70(Dette skjer automatisk du trenger ikke stille apparatet inn på 70) foregår den påfølgende kommunikasjon på kanal 16 slik det alltid har vært. Ble litt usikker i etterkant om hva du mente. Kanal 16 skal ikke brukes når det pågår en nødaksjon, men denne foregår i et begrenset område, dersom det eks. pågår en aksjon i indre Oslofjord, vil en selvsagt kunne benytte kanal 16 i ytre Oslofjord da en ikke vil høre den aksjonen som pågår i indre. Kystradiostasjonen kommuniserer kun over det annlegget som er nærmest den nødstedte og du vil dermed ikke høre noe på din VHF dersom du er utenfor rekkevidde til det spesifikke anlegg aksjonen sendes over. Ble dette litt klarere?? Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
bliss X Svart 15.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2003 Var tidligere av samme oppfatning som deg, Suzuki, men etter å ha lest Jo Eiriks stadige anbefalinger og påminnelser om DSC har jeg endret holdning. Selv et gammelt stabeist som meg kan skifte mening en gang iblant (takk til Jo Eirik) Prisforsjellen er heller ikke lenger noe godt argument, og i og med at dette er sikkerhetsutsyr så ... Siden du likevel sysler med planer om å installere en fast GPS er det vel like greit å hoppe i det og ta skrittet fullt ut eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Idunn Svart 15.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2003 Hei igjen Jo Eirik! Jeg forklarte meg nok litt uklart. Problemstillingen jeg prøvde å tegne var at det foregår en redningsaksjon på kanal 16. Tidligere var det vel bare den enkelte kyststasjons dekkningsområde som kanal 16 var båndlagt for bruk under den tiden, for eksempel Tjøme fra svenskegrensen og et stykke nedover på sørlandet. Dersom hele sør-norge skal dekkes av RR vil da all trafikk på kanal 16 være båndlagt i hele dette området under aksjonen? Jeg går ut i fra at det er RR som skal koordinere aksjonen i så tilfelle. Håper dette er litt bedre forstålig. Idunn Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 15.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2003 Idun, Jeg har redigert inn i mitt første svar det jeg tror er svar på ditt spørsmål, Ved en nødaksjon benytter vi kun det nærmeste VHF-anlegget, så du vil ikke høre noe på kanal 16 dersom du ikke befinner deg innenfor dekning til det spesifikke anlegget. (eks.vis Tryvann) Ble dette forståelig?? Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Idunn Svart 15.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2003 Hei igjen JE Ja, da fikk jeg svar på det jeg lurte på. Da var enda et argument mot sentraliseringen av kystradiostasjonene borte! Takk Jo Eirik, det er godt å ha fagfolk å spørre for da slår man seg til ro med at svaret er riktig. Idunn Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2003 Hej Jo-Erik ! Det er en sak jag luret på vad gäller sentralisering av kystradiostasjoner, vare sig det er i Norge eller Sverige! O det gäller det här, att när man ropar upp er på en arb.kanal så måste man uppge arbkanalen, finns ikke den tekniken att ni, oavsett vad ni sitter, o fjerrstyr radiotrafiken, att ni kan se vilken mottagar-mast som tar emot radiosignalerna o vilken frekvens/kanal som anvends? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jo_Eirik Svart 15.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2003 Gunga Din. Svaret på ditt spørsmål er både ja og nei, vi får en Squelch indikator som lyser i ca. 10sek på arbeidskanal. Problemet er at en ikke alltid sitter å ser på panelet hele tiden og en kan også være opptatt med andre gjøremål, da er det adskillig lettere for oss når vi registrerer via hørselen at det kommer et anrop på den og den kanal. Så derfor anbefaler jeg på det sterkeste at en sier hvilken kanal en sender på ved oppkall mot kystradiostasjon, også dersom en kaller på kanal 16. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Gunga Din Svart 15.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2003 Gunga Din. Svaret på ditt spørsmål er både ja og nei, vi får en Squelch indikator som lyser i ca. 10sek på arbeidskanal. Problemet er at en ikke alltid sitter å ser på panelet hele tiden og en kan også være opptatt med andre gjøremål, da er det adskillig lettere for oss når vi registrerer via hørselen at det kommer et anrop på den og den kanal. Så derfor anbefaler jeg på det sterkeste at en sier hvilken kanal en sender på ved oppkall mot kystradiostasjon, også dersom en kaller på kanal 16. Takkar för snabbt svar! tykker liksom att teknikken burde finnas idag, att kunna både registrera vilken mast som mottager signalerna,o vilken frekvens, iallafall så länge någon sender...! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mini Svart 15.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2003 Kan det være en tanke at vi fortsetter å kalle opp slik vi alltid har gjort. Det kan spare inn noen kroner i investeringer på kystradioenes hånd, slik at vi fortsatt kan ha en aktiv kystradio tjeneste? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2003 Kan det være en tanke at vi fortsetter å kalle opp slik vi alltid har gjort.Selvfølgelig, på VHF-kurset lærte du proseduren om hvordan du kaller opp, med kanalnummer! Det er ingen endring på den, selv om mange har sine egne måter å gjøre det. Det "dummeste" jeg vet er når en båt etter å ha kalt opp en annen båt uten å ha fått svar, slenger på en bemerkning som lyder: "Ingenting hørt fra . . , slutt!" Noe som henger igjen PR-radioens tid? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
KOB Svart 15.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2003 Jeg har hatt VHF m/DSC i min første sesong nå. Et spm. i den forbindelse: Jeg bruker vanligvis dualwatch på kanal 16 og den lokale komm.kanalen (f.eks. kanal 26 i Indre Oslofjord). Stadig vekk overhører jeg telefonsamtaler (ofte bare en av partene) uten at jeg har fått med meg noe samband om oppsett av samtalen. Jeg har jo forstått at manuelt oppsatte samtaler går for "åpen mikrofon"- Men er det også tilfelle for direkte samtaler m/DSC (når du ringer direkte)? Mao. - hvis jeg ringer direkte fra min VHF til fast- eller mobiltelefon - kan det høres av "alle" på VHF? Og er det en særskilt avsatt kanal til dette? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Jo_Eirik Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Alle arbeidskanalene til kystradiostasjonene er Duplex-kanaler, dvs. 2 frekvenser. Fartøyet sender på den ene og landsiden på den andre, det er dette som gjør at en slipper å si "over" dersom en har en Duplex VHF. Det er årsaken til at du bare hører personen på land, og kanskje svakt, fartøyet pga. sammenkoblingen. DSC benytter akkurat de samme frekvensene, men på endel VHF apparat med DSC kan en ringe direkte uten å gå via operatør på kystradiostasjon. Dette gjør at du vil kunne høre en samtale starter uten forutgående "bestilling" via operatør på kystradiostasjonen. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Hei Jo Eirik Ser du får mange spm. idag så vi er nok mange som lurer på ditt og datt, spesielt ifm den "nye" teknologien. Har selv en ting jeg lurer på Har VHF m. DSC og eget MMSI nr. Er det slik at jeg kan kalle opp og kommunisere med en annen stasjon som ligger utenfor vanlig punkt-til-punkt VHF rekkevidde via landnettet, eller er jeg fortsatt begrenset av distansen til mottaker? Tenker da ikke på telefoni via land, men kanskje nettopp dette er eneste mulighet? Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Jo_Eirik Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Du kan ikke kalle et annet fartøy via DSC som ligger utenfor din direkte rekkevidde. Forløpig er Automatisk ringing inn i telenettet via DSC kun fra Skip til Land, og jeg har vel liten tro på at det vil bli utbygd fra Land til Skip, selv om vi har muligheter for å bygge ut systemet med en slik funksjon er nok trafikkgrunnlaget for lite til å kunne forsvare en slik kostnad. Så dersom du skal ha tak i et fartøy utenfor ditt VHF dekningsområde må du gå via operatør på kystradio. Eller dersom den du skal ha tak i har mobiltelefon ombord kan du selvsagt ringe vedkommende på mobiltelefon via din DSC. Mvh Jo Eirik Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 ... Så dersom du skal ha tak i et fartøy utenfor ditt VHF dekningsområde må du gå via operatør på kystradio. Mvh Jo Eirik Takker, men bare for at det skal være helt klart; det er altså mulig å kommunisere med en båt utenfor egen VHF-rekkevidde. Kan du si litt om hvordan dette foregår? Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Jo_Eirik Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Det er en relativt grei sak, du tar kontakt med den nærmeste kystradiostasjon og sier at du ønsker å bestille en skip-skip samtale, (Det er veldig greit dersom du også har kallesignalet på den)og i hvilkt område den befinner seg. (behøver ikke være innenfor dekning av den kystradiostasjon du kontakter, Farøyet du ønsker kontakt med kan gjerne ligge i Vardø) Kystradiostasjonen foretar da anrop, evt DSC-kall i det aktuelle område hvor du tror den skal befinne seg. Dersom Kystradiostasjonen oppnår kontakt settes dere i kontakt med hverandre via 2 arbeidskanaler(den som du er innenfor dekning på, og den som fartøyet du ønsker kontakt med er innen dekning på) Ble dette litt begripelig?? Jo Eirik Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Jepp. Takk for svaret mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Jo_Eirik Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 I anledning et evt. påbud om VHF, synes jeg denne artikkelen i dagens Sandefjordblad er meget god. http://www.sandefjords-blad.no/apps/pbcs.d...HETER/110160010 Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
M/S Bastard Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Forsåvidt greit med påbudt VHF utstyr. MEN da må det bli rimeligere for selve utstyret. OG lettere tilgang til kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Forsåvidt greit med påbudt VHF utstyr. MEN da må det bli rimeligere for selve utstyret. OG lettere tilgang til kurs. Bastard, Her synes jeg at du er en tanke urimelig 2-3-4.000 er slett ingen upris for en moderne VHF. Du må tross alt tenke på at det ikke er mobiltelefonmarkedet med sine merkverdige subsidieordninger og knallharde konkurranse. Her er det mer snakk om å betale hva utstyret virkelig koster. Når det gjelder kurs, så kan det muligens være vanskelig i enkelte strøk av landet, men du finner lange lister av godkjente kursarrangører på hjemmesidene til maritim radio. Og det er heller ikke noe problem å lese pensumet selv for så å fremstille seg til eksamen som privatist. Uansett; VHF er uovertruffent som sikkerhetsutstyr - og da er vel både prisen og innsatsen litt underordnet.....? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
will Svart 17.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2003 Forsåvidt greit med påbudt VHF utstyr. Påbud er vel aldri greit! Påbud brukes når myndighetene ikke har argumenter som holder!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.