Jump to content

3 kystradiostasjoner legges ned. Påbud om VHF


Jo_Eirik

Recommended Posts

Forsåvidt greit med påbudt VHF utstyr.

 

Påbud er vel aldri greit!

Påbud brukes når myndighetene ikke har argumenter som holder!!

Tullebukk ! Sikkerhetsutstyr påbud bør vi kunne akseptere. Vilke argumenter finnes MOT VHF `en ? Du er mot påbud av kjørelys og sikkerhetsbelte også da ? Samt påbudet om redningsvester til alle ombord. For ansvarlige folk har vel ikke påbudet om redningsvester påført oss særlig kostnader eller merarbeid ? JEG hadde i alle fall vester til alle ( samt etpar ekstra "gjeste-vester" bare for "sikkerhetsskyld" )

 

Jeg har ikke VHF selv, men som sagt i vinter kommer`n....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Påbud brukes når myndighetene ikke har argumenter som holder!!

 

Ja, ja, Will

 

Det var litt av en påstand, som jeg gjerne skulle ha sett underbygget noe bedre enn bare å slenge den ut!

 

For selv om påbud (og forbud) i noen tilfeller kan være tungt fordøyelige  -  og bør unngåes  -  så finnes det absolutt tilfeller hvor de er nødvendige.

 

Det finnes nemlig noen tilfeller hvor brukere, av mangel på innsikt   -   eller like gjerne på grunn av barnslig trass  -  nekter å forstå sitt eget beste.

 

Etter et langt liv på sjøen, med VHF'en påslått døgnet rundt kan jeg iallefall med all mulig tyngde påstå at for kystseilas finnes der ikke noe nødkommunikasjonssystem som engang kommer i nærheten av VHF'en. Den er ganske enkelt fullstendig uovertruffen for dem som synes at det er viktig å ta vare på eget og andres liv og sikkerhet.

 

- - -

 

Beklager å måtte si det Will, men den holdningen du viser, den minner forskrekkelig om et gruk fra vår danske venn Kumbel:

 

Hvor høit end Klogskab skattes,

kan een Ting dog erstatte det:

at være så idiotisk

-  at man ikke selv kan fatte det!

 

- - - -

 

Med mange gode ønsker om en god seilas   -   med VHF og lyttevakt!

 

mvh

Poseidon

m/ 3 VHF'er ombord...

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Suzuki

Tullebukk ! Sikkerhetsutstyr påbud bør vi kunne akseptere. Vilke argumenter finnes MOT VHF `en

 

For å gjøre det helt klart er jeg personlig ikke imot vhf .Har to 2 stk ombord, en fast og en vanntett bærbar.

 

Det er måten ting i dette landet blir gjordt på som får meg til å reagere.

Her blir ansvaret for andres sikkerhet overført fra myndighetene til brukerne uten at utgiftene blir kompensert på noen som helst måte!

Link to post

TIL

 

Poseidon

m/ 3 VHF'er ombord

 

Beklager å måtte si det Will, men den holdningen du viser, den minner forskrekkelig om et gruk fra vår danske venn Kumbel:

 

Om man her til lands ikke er a4 og godtar alt hva myndighetene "sier" bare for at det kommer fra "myndighetene" er man vel ikke idiot eller som andre uttrykker det tullebukk?

 

Jeg kunne tenkt meg en innførsel av FRANSKMENN som vet hva det er å "stå på krava" .Der gjelder fortsatt EN FOR ALLE, ALLE FOR EN. Her har vi normenn (konge på hver vår haug) noe å lære!

 

 

Will

m/2VHF'er ombord

 

ps;

Bare så det er helt klart for alle er jeg ikke imot VHF bare måten det gjøres på.(muligens det er min noe barnslige trass (53 mod.) eller noe jeg har spist)

Link to post

Det er ordet påbud som får meg til å reise bust, og det overrasker meg at så mange stiller seg støttende til dette. Har aldri vært i tvil om VHF'ens betydning som sikkerhetsutstyr, og jeg har idag to VHF'er ombord. Da jeg kjøpte min første båt på 80 tallet var VHF det første som ble anskaffet. All sytingen rundt kosesjonskravene osv synes jeg heller ikke holder mål. Gikk selv opp som privatist, og man lærer det som trengs i løpet av noen timer.

 

Er man på nett er det heller ikke noe problem å få hjelp hvis man har spørsmål rundt dette.

 

Skal være førstemann til å melde meg frivillig til innsats dersom man isteden for påbud valgte  å legge seg på en motivasjonskampanje e.l.

 

Som sagt reiser jeg bust når byråkrater vil pålegge meg et påbud, og jeg er så sta og sær at jeg vurderer å hive ut den store grønne kassa bare på trass.

Link to post

Hej på er Tullebukker o alle andre.................... :cheers:

 

 

Jag skulle faktiskt kunna tenke mig en LAG om VHF !  ( på alle båter över en viss storlek!)

 

För att jämföra med landbakken,

 

Det er faktiskt så att Vi oppe i Norden har den minsta dödligheten i trafikken, vi hade

aldrig varit der, utan en lag om bilbelte o kjörelys................  

 

Just nu sitter jag på jobb nere i Polen, där belteslag saknas. Her nere dör 6ggr fler

i trafikkolykker än hemma i Norge o Sverige!  ( 6 gånger !!!!!! )

 

Det har faktiskt hent, att när jag satt på mig belte her nere i en Taxi så

har sjåfören vänt sig om o försökt plokke av mig beltet, dom ser det som en

förolämpning på att dom er dålige förare, dom skall minsann inte krocka!!!!

 

Jag tror aldrig vi kommit till dom låga dödstal vi har i trafikken på 'frivillig basis' !  Tyvärr!!!!

 

 

för att gå till sjöss igjen.................

 

Killarna fra Sjöräddningen kan sikkert vedimera att antalet 'falsklarm' o onödiga

utrykkningar har minskat ganske drastiskt sedan allt fler har fått mobiltelefon..........

problemet er att dekkningen försvinner ganske snabbt, därför er VHF det retta !

Jag tror att vi skulle kunna redda ännu fler om alla hade VHF, både för den som

är i Nöd og för att man hade haft fler som hjälpt till vid en eventuell räddningsaksjon!

 

Utan VHF är det faktiskt så att du kan segla eller åka rakt igenom ett område,

där sökning pågår efter någon som ligger i vattnet....................

 

Därför är jag för en lag !

S/Y Gunga Din

Link to post

Det er ordet påbud som får meg til å reise bust, og det overrasker meg at så mange stiller seg støttende til dette. Har aldri vært i tvil om VHF'ens betydning som sikkerhetsutstyr, og jeg har idag to VHF'er ombord. Da jeg kjøpte min første båt på 80 tallet var VHF det første som ble anskaffet. All sytingen rundt kosesjonskravene osv synes jeg heller ikke holder mål. Gikk selv opp som privatist, og man lærer det som trengs i løpet av noen timer.

 

Er man på nett er det heller ikke noe problem å få hjelp hvis man har spørsmål rundt dette.

 

Skal være førstemann til å melde meg frivillig til innsats dersom man isteden for påbud valgte  å legge seg på en motivasjonskampanje e.l.  

 

Som sagt reiser jeg bust når byråkrater vil pålegge meg et påbud, og jeg er så sta og sær at jeg vurderer å hive ut den store grønne kassa bare på trass.

 

 

 

Helt enig!!! men jeg vil nok ikke hive VHF'en over bord.

Link to post

Hei.

 

Forstår at noen kan reise bust når de får påbud om å ha på seg redningsvest for ikke å drukne selv. Jeg kan jo svømme og det er varmt i vannet. Tilsvarende med VHF, jeg har en super båt som ikke går lekk, og jeg kjører ikke på et skjær.

 

Men går det ikke ann å se det som et påbud om å ha et redskap ombord for å kunne hjelpe andre? (og ikke si at da burde myndighetene betale og montere det, det hadde vært fasinerende) Og et slikt påbud har jeg absolutt ikke problem med å godta!

 

Lars H.

(som heller ikke liker/godtar ALLE påbud)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei Lars,

 

Som ekte Ryger er vi faktisk kjent for å være de her i landet som har vanskeligst for å rette seg etter embedsmenn og autoriteter. (En av mine forfedre ble faktisk ført til Bergen og halshogget som følge av at han nektet å betale den skatten som danskekongen forlangte.)

 

Men vi må allikevel lære oss å se forskjell på det som er et uforståelig påbud   -   og det som vi her synes å være enige om at er til alles felles beste.

 

Derfor; VHF ombord i alle båter   -   påbud eller ikke!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Generelt om påbud:

-------------------------

Et påbud skal komme som en følge av at andre tiltak ikke har gitt forventet effekt. Det skal først prøves andre metoder, og dersom de ikke fører fram, og saken er viktig nok kan det innføres et påbud. Slik har det vært både mhp redningsvester, bilbelter og andre påbud.

 

Når man så må gå til det skritt å innføre et påbud, skal det også settes av midler til å håndheve det. Et påbud som ikke håndheves undergraver folks respekt for lov og orden

 

Om VHF påbud:

--------------------

Et påbud i dette tilfellet har en negativ signaleffekt, og det sier meg følgende:

 

Du er en idiot som ikke vet ditt eget beste. Du er ikke i stand til å ta vare på deg selv, og siden vi vet hva som er best for deg, pålegger vi deg ... osv

 

Dette er et slag i trynet på meg som er opptatt avsikkerhet på sjøen. Det forteller meg at våre myndigheter ikke har noen som helst respekt for meg som individ og mine evner til å ta vare på meg selv og mitt mannskap.

 

 

Nei til påbud! Ja til økt innsats for å få alle til å bruke VHF!

Link to post

Det gleder et ihuga radiohjerte å se at dette temaet engasjerer. Bare at det kommer et forslag om påbud, gjør at en får et fokus på hvilke fortrinn et VHF-apparat har kontra andre alternativ.

 

Maritim radio har i flere år brukt ganske store ressurser markedsmessig på fokus rundt VHF, dette har vi også sett resultater av. Vi var i en periode inne i en fase hvor det var flere som sa opp sin konsesjon enn det var nytegninger. For inneværende år ser det imidlertid ut som at vi kommer til å få dobbelt så mange nye konsesjoner som de som faller fra. For lystbåtsegmentet vil dette si ca. 1000 i frafall og 2000 nye. Det er idag ca. 25000 fritidsbåter som har gyldig konsesjon og dette tallet er nå økende. Ifølge fritidsbåtregistret er det vel ca 60000 fartøy over 25 fot, men det også et betydelig antall skjægårdsjeeper hvor en kunne hatt bærbar VHF ombord.

 

Å selge sikkerhet er og har alltid vært en tung prosess. For mange er det ikke noe problem å kjøpe en forniklet kryssholt til 1.500.- eller tauverk til 150.- pr. meter, men å bruke noen hundrelapper eller et par tusen på sikkerhet, da må en som regel i tenkeboksen i lang tid, og det er ingen tvil om at menn er de værste, jeg har deltatt på såpass mange messer i de senere år at her snakker jeg av erfaring, "Fruene" er opptatt av sikkerhet og mannen kan alt.

I tillegg til å delta på messer, har vi reist rundt i endel båtforeninger på medlemskvelder ol. hvor vi har fokusert på dette med valg av kommunikasjon til Sjøs, vi har også avholdt 3timers VHF pensumgjennomganger med påfølgende eksamen i endel foreninger. I en båtforening i Bergen kjørte vi bla. en VHF-pensumgjennomgang med eksamen for alle "Skipperfruene" med stor suksess, Skipperfruer velger uten unntak sikkerhet foran andre fiffige ting.

Jeg er imidlertid noe skuffet over responsen i mange av disse foreningene. Vi plukket ut 10 foreninger, relativt store, på Øst og Sørlandet hvor vi inviterte oss selv til å delta med et slikt opplegg, invitasjonene ble sendt ut i Januar, kun 1 forening ga tilbakemelding.

 

Når det gjelder påbud håper jeg at dette kommer først og fremst i utleienæringen som er en høyrisikogruppe, ikke bare for å redde liv, men også pga. mange unødvendige og omfattende leteaksjoner som blir igangsatt pga. av motorproblem o.l og hvor turistene ikke har hatt utstyr til å melde fra om sine problem.

 

 

Jeg tar gjerne imot gode innspill fra Lasse og alle andre som har ideer og tanker om hvordan en kan motivere flere til å velge VHF ombord.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post

...ideer og tanker om hvordan en kan motivere flere til å velge VHF ombord.

Tenkte bare jeg skulle gjenta noe som jeg prediker ofte på jobben ifbm motivasjon. Det er flere måter man kan oppnå motivasjon. Man kan bruke trusler om et eller annet som av de fleste oppfattes som uønskelig. Eller man kan bruke påbud. Begge disse virkemidlene har jeg liten tro på.

 

Det beste mener jeg er motivasjon gjennom forståelse. Og forståelse oppnås ofte best igjennom informasjon, mer informasjon og til slutt mer informasjon. Ofte i form av øvelser der man må møte opp fysisk for å få informasjonen, kanskje kombinert med gruppearbeid der man bearbeider og diskuterer stoffet og lar det synke inn. Enkelte ganger kan det være nødvendig med repetisjoner for å friske opp grunnlaget for motivasjonen.

 

Har dårlig tid akkurat nå, så jeg rekker ikke å tenkte ut noen konkrete forslag, men hvis noen er enige i en fremgangsmåte i retning av det jeg har skissert, kan dere jo diskutere litt videre og se om det med enkle midler kan gjøres ting som ikke blir gjort i dag. Det første som slår meg, er hvordan det jobbes mot hver enkelt båtforening. Hvis det ikke alt gjøres, kunne det vært en ide og satt inn litt informasjonsressurser til å kjøre VHF-motivasjonskvelder i den enkelte båtforening? Eller kjørt noen sentrale VHF-motivasjonsleder kurs for superbrukere fra hver enkelt båtforening. Og så reiser disse hjem og gjennomfører samme opplegg med egne medlemmer? Ser det alt er gjort forsøk mot enkelte båtforeninger, men kanskje løsningen med superbrukerkurs gjør det mulig med enkle midler å fange opp langt flere båtforeninger? Og med en superbruker i hver forening er det enkelt for den enkelte forening å kjøre flere runder, eller repetisjon.

Link to post

Jeg tar gjerne imot gode innspill fra Lasse og alle andre som har ideer og tanker om hvordan en kan motivere flere til å velge VHF ombord.

...hmmm... en side av dette er kvaliteten av det som radiostasjonene formidler.

 

Hva om kystradiostasjonene i Norge formidlet en like god værmelding som Stockholm Radio gjør i sommersesongen kl. 0833 og 1633 hver dag? Vil ikke det bidra til å øke interessen for å anskaffe VHF ombord? Vil ikke dette øke sikkerheten og forebygge ulykker til sjøs? Det tror jeg!

 

Når jeg ofte får høre *Gislefossvarianten* med *Bris* (alt fra ca 3 til nær 11 m/s) i lavlandet fra Tjøme Radio, da har jeg mest lyst til å røske Sailor'en ned av veggen! Jeg er litt forbauset over at Jo Eirik & Co ikke gjør noe med dette!

Link to post

Når det gjelder værmelding tror jeg vi har gjort vårt. Personalet på Kystradioene er ikke meterologer, Vi har klaget til meterologiske både når det gjelder kvaliteten og hyppigheten på oppdateringer, men vi får ikke noe mer uten at vi betaler en formue for spesisalvarsel, og det er det ingen økonomi til.

Jeg er helt enig i at det er for dårlig, og at gode værmeldinger gjelder både sikkerhet og forbyggende, men denne ballen må andre gripe fatt i, gjerne KNBF eller andre innen dette område.

Kystradioene formidler gjerne været, men vi kan ikke formidle noe annet enn det vi mottar.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post

Man må nok tenke litt stort her, når man først skal tenke alternativer til et påbud. Jeg synes det arbeidet Jo Eirik og hans kollegaer har gjort så langt er veldig bra. De har fått satt VHF skikkelig på kartet igjen, og tallene viser at det nytter, men det er vel ikke bare dere som skal bidra på dette området?

 

Hvis dette er så viktig at myndighet'an vil ha påbud, må også andre bidra, og det gjelder også Gislefoss & co. Det dreier seg altså om å vedta en plan, og så bevilge penger. Penger til Gislefoss og andre som kan bidra med bedre tjenester. Penger til organisasjoner som arbeider for sikkerhet og opplysning blandt båtfolket osv osv.

Link to post

Hva om kystradiostasjonene i Norge formidlet en like god værmelding som Stockholm Radio gjør i sommersesongen kl. 0833 og 1633 hver dag? Vil ikke det bidra til å øke interessen for å anskaffe VHF ombord? Vil ikke dette øke sikkerheten og forebygge ulykker til sjøs? Det tror jeg!

 

Når jeg ofte får høre *Gislefossvarianten* med *Bris* (alt fra ca 3 til nær 11 m/s) i lavlandet fra Tjøme Radio, da har jeg mest lyst til å røske Sailor'en ned av veggen! Jeg er litt forbauset over at Jo Eirik & Co ikke gjør noe med dette!

Jeg må si at jeg er enig med PanPan, men jeg tror at det er slik at svenske Sjøfartsverket betaler for den omtalte værmeldingen, og Stockholm radio formidler den. Noen som vet?

 

GeirKS

Link to post

Når det gjelder værmelding tror jeg vi har gjort vårt. Personalet på Kystradioene er ikke meterologer, Vi har klaget til meterologiske både når det gjelder kvaliteten og hyppigheten på oppdateringer, men vi får ikke noe mer uten at vi betaler en formue for spesisalvarsel, og det er det ingen økonomi til.

Jeg er helt enig i at det er for dårlig, og at gode værmeldinger gjelder både sikkerhet og forbyggende, men denne ballen må andre gripe fatt i, gjerne KNBF eller andre innen dette område.

Kystradioene formidler gjerne været, men vi kan ikke formidle noe annet enn det vi mottar.

Jeg er ikke fornøyd med svaret... unnskyld meg, har dere tatt opp med de rette offentlige myndighetene at dette er for dårlig?

 

Beklager Jo Eirik, jeg har en litt ubehagelig fornemmelse av at når dere skal styrke forretningsvirksomheten, så prioriteres andre områder enn å bedre produktkvaliteten. Et VHF-påbud er vel ikke å forakte, eller hva?

 

Sikkerhet og kommersiell virksomhet er mixet ihop innenfor kystradioen i Norge. Trist, men også her gjelder: vil man finne ut hva som motiverer så "follow the money".

 

Hvorfor har man råd til dette som du sier koster en formue, i Sverige?

 

Oppriktig talt, er ikke meteorologisk institutt et norsk statsanliggende betalt av oss alle over skatteseddelen? Dette blir fordundre meg *veiprising* om igjen. Først får Telenor og meteorologisk institutt sitt via skatteseddelen. Deretter, når vi har behov for et anstendig værvarsel over kystradioen så kan vi i fremtiden risikere å måtte betale ekstra!?

 

Dette henger ikke på greip, kom i alle fall ikke med et VHF-påbud!

Link to post

Hvis dette er så viktig at myndighet'an vil ha påbud, må også andre bidra, og det gjelder også Gislefoss & co. Det dreier seg altså om å vedta en plan, og så bevilge penger. Penger til Gislefoss og andre som kan bidra med bedre tjenester. Penger til organisasjoner som arbeider for sikkerhet og opplysning blandt båtfolket osv osv.

....penger til Gislefoss???... Jeg skulle gjerne sett vedtektene for Meteorologisk Institutt. Det må vel finnes formulert hva som er oppgaven deres. Det ville forbause meg meget om ikke et vesentlig punkt er å gi det norske folk og norsk næringsvirksomhet på land og sjø forsvarlige værvarsel sett i sikkerhetsmessig perspektiv. Nei Lasse, det er ikke penger det egentlig dreier seg om, selvom sikkert også Meteorologisk Institutt også gjerne vil ha seg betalt nok en gang (*veiprising*)! SUKK!!
Link to post

Bastard,

 

Her synes jeg at du er en tanke urimelig  

 

2-3-4.000 er slett ingen upris for en moderne VHF. Du må tross alt tenke på at det ikke er mobiltelefonmarkedet med sine merkverdige subsidieordninger og knallharde konkurranse. Her er det mer snakk om å betale hva utstyret virkelig koster.

 

Når det gjelder kurs, så kan det muligens være vanskelig i enkelte strøk av landet, men du finner lange lister av godkjente kursarrangører på hjemmesidene til maritim radio. Og det er heller ikke noe problem å lese pensumet selv for så å fremstille seg til eksamen som privatist.

 

Uansett; VHF er uovertruffent som sikkerhetsutstyr  -  og da er vel både prisen og innsatsen litt underordnet.....?

 

mvh

Poseidon  

 

Det jeg mente med rimelige priser er det apparatet faktisk koster.

Syns forhandlerne legger seg på en stiv pris.

Elektronikk er billig! Man sparer en del hundrelapper på og kjøpe fra feks. Usa

Eller er det slik at det er avgift på Vhf apparatet også?

 

Jeg skal da Vhf, skulle bare mangle!  :cheers:

Link to post

Det er nok slik at meterologiske også driver meget kommersiellt, og vær er god butikk, ellers kunne nok ikke "Storm" overlevd. Oljeselskaper betaler millionvis for spesialtilpassede værprognoser, og derfor blir ikke denne type data gitt gratis til noen(ei heller kystradiostasjonene) selv om det kan være av forbyggende karakter, en kan like det eller ikke, men slik er det blitt. Vi har ikke tatt dette opp mot andre utover meterologiske, og jeg tror nok at et slikt krav må komme fra flere andre aktører som er relevant i en slik sammenheng.

Kystradiostasjoene er pålagt å lese kuling og stormvarsler, alt utover dette er ren service, og jeg kan love at frustrasjonen er like stor blant operatørene på kystradiostasjonene over mangelfulle og "gamle varsel". Jeg jobbet som sikkert flere kjenner til på Tjøme radio i sommer, hvor vi daglig hadde mange henvedelser om været, og det er ikke noe hyggelig når det f.eks ikke kommer noe oppdatert varsel om søndagen før langt utpå dagen.

Jeg fikk også inntrykk av at mange tillegger operatørene kompetanse over evne, daglig kom det spørsmål om vi trodde det var forsvarlig å legge ut på den eller den strekningen, Hva skal man svare på slikt??  Vi kan selvsagt ikke gi noen anbefalinger hverken om det ene eller andre, men må forholde oss til ren formidling av de fakta vi sitter inne med.

 

 

Følgende er forvrig sakset fra meterologiske sine nettsider.

 

Instituttet driv i hovudsak med aktivitetar som kan delast inn i ein statsfinansiert del og ein brukarfinansiert del.

 

Statsfinansiert del:

 

Observasjonar: Drift, innsamling og dataoverføring av observasjonar nasjonalt og internasjonalt

Forsking og utvikling finansiert over statsbudsjettet:

Utvikling og overvaking av operasjonelle modellar, beredskapsoppgåver og generell klimaforsking

Vêrvarsling:

Grunnleggjande prognosar, analysar, utarbeiding av vêrvarsel og beredskapsoppgåver.

Klimatenester:

Observasjonar, databasar og generell klimainformasjon.

 

Brukarfinansiert del:

 

Varsel og prognoser tilrettelagde for brukarane

Flyvêrteneste

Brukarfinansierte klimatenester:

Førespurnader om vêr og klima, klimadata og klimastatistikk, miljødata frå kontinentalsokkelen

Oppdrag og utgreiingar:

Konsekvensutgreiingar innanfor atmosfære og hav, spreiing av ureining til havs, modellering av luftforureining, kvantitative nedbørutrekningar, klimatologi på regional og lokal skala, utrekning av ekstrem og spesiell klimainformasjon.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post

En liten avsporing, men jeg har blitt fortalt følgende historie:

 

Det skjedde en dykkerulykke et stykke utenfor Oslo. Lokal politimyndighet tilkalte brannbåten i Oslo for assistanse. Brannbåten gikk ut, men kom desverre for sent fram til å redde liv.

 

Da ulykken skjedde befant  M/S Kaholmen seg i like nærheten, og båten hadde både dykker og nødvendig utstyr ombord. M/S Kaholmen ble ikke varslet om ulykken.

 

Hadde VHF vært benyttet i dette tilfellet er det stor sansynlighet for at liv kunne vært reddet.

Link to post

Det er nok slik at meterologiske også driver meget kommersiellt, og vær er god butikk, ellers kunne nok ikke "Storm" overlevd. Oljeselskaper betaler millionvis for spesialtilpassede værprognoser, og derfor blir ikke denne type data gitt gratis til noen(ei heller kystradiostasjonene) selv om det kan være av forbyggende karakter, en kan like det eller ikke, men slik er det blitt. Vi har ikke tatt dette opp mot andre utover meterologiske, og jeg tror nok at et slikt krav må komme fra flere andre aktører som er relevant i en slik sammenheng.

Kystradioen blir godtgjort av staten for en del av sin tjeneste. Jeg antar at det må være en rapporterings/oppfølgingslinje til en statsmyndighet i den sammenhengen. Et aspekt i den forbindelsen tror jeg må være i hvilken grad kystradioen oppfyller sin tjeneste for staten i hva gjelder sikkerhet for allmen ferdsel til sjøs. Hva dette skal omfatte, bør revideres i pakt med behovet. Bør ikke kystradioen ta opp spørsmål om å forbedre værvarslet den veien?

 

I Sverige er det slik at den tjenesten som er nevnt som forbilde her, den får almenheten vederlagsfritt. Hvorfor er det ikke slik i Norge?

 

Den svenske meldingen legges også ut på internett: http://xout.smhi.se/batvadret/index.php Denne som kalles *Båtvädret* er gratis, mens *Båtvädret pluss* er en betalingstjeneste.

 

Greit nok, Jo Eirik at andre også bør følge opp for å få et bedre varsel. Du bør få all støtte der, og jeg vet du har vært inne på det før. Men jeg tror Kystradioen kan, bør og må gjøre mere. Det står om Kystradioens troverdighet i argumentasjon for sikkerhet ved å ha VHF.

Link to post

Da ulykken skjedde befant  M/S Kaholmen seg i like nærheten, og båten hadde både dykker og nødvendig utstyr ombord. M/S Kaholmen ble ikke varslet om ulykken.

 

Hadde VHF vært benyttet i dette tilfellet er det stor sansynlighet for at liv kunne vært reddet.

Hei Lasse,

 

Det er et veldig typisk eksempel du kommer med, og det er dessverre ikke enestående.

 

Alt for ofte ser man i ettertid at båter som kunne ha kommet til hjelp "lå bak neste odde", men ingen visste om dem  -  og hvordan skulle man da kunne finne tak i dem med mobiltelefonen?

 

Konklusjonen kan ikke gjentas for ofte:

 

[glow=red,2,300]Påbud eller ikke: VHF'en er fullstendig uovertruffen til bruk ved nødkommunikasjon i kystfarvann! [/glow]

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Nødraketter?

 

Ja, absolutt   -   spesielt i de lyse sommernetter..... :seeya:

 

Jeg ser poenget ditt Andreas, men det kan ofte være litt vanskelig å få fortalt hva som er galt og hvilken hjelp man trenger med raketter. Pluss at man alltid risikerer å bli vurdert som "sikkert bare en fest" :confused:

 

Så alt i alt opprettholder jeg min påstand om VHF'ens fortreffelighet. :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...