Jump to content

Lekkasje eksosbend Yanmar 4JH3-DTE


Oteren

Recommended Posts

Jeg har en 2003-modell Yanmar 4JH3-DTE 120hk. I den siste tiden har det vært noe vann under motoren. Tenkte det kunne være fra varmtvannsberederen. Var nede til båten i dag, pumpet ut alt vannet. Smakte på det....saltvann....

Startet motoren og så det piplet vann ut av eksosbendet :eek:

Er det noen som har erfaringer med dette?

Eksosbendet skal vel ha lenger levetid? Hva med reklamasjon? Evnt pris....?

 

Har tidligere hatt en Yanmar 3QM3 1981-modell, der måtte vi også skifte eksosbendet etter kort tid. Satt inn et syrefast, det holdt i 20 år til vi solgte båten. Kjent problem på Yanmar eller? Ikke forbedret på nyere modeller?

 

Må få reparert dette til uka, greit å vite litt hvordan jeg skal gå frem.

 

Bare glad jeg oppdaget dette før lekkasjen ble kritisk.....mye vann som passerer gjennom kjølesystemet...... :cryin:

Link to post
Share on other sites

Det var da svært at det skulle holde i bare tre år. Jeg ville definitivt tatt dette opp med leverandøren. Med mindre det er noe helt spesielt med bruken av båten eller krypestrømmer, har problemet her en klar kjøpsrettslig vinkling. Det skal kort og godt ikke gå i stykker så fort, uansett hvilket metall det er laget av. Til sammenlikning har jeg seks syrefaste 90º bend i mine eksossystemer ... de er 22 år gamle og fortsatt i utumerket forfatning.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte båten i fjor høst. Pr nå er den gått ca 230 timer. Har ikke landsstrøm ved båtplassen, bare koblet til noen dager i sommer.

Kan det være noe annet ved bruken som skulle tilsi dette?

 

Tar dette opp med leverandøren (Yanmar) til mandag. Noen som har erfaringer hvordan Yanmar takler slike reklamasjoner?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Kom akkurat hjem etter en fantastisk fin helg/båttur og så denne tråden. Jeg har samme motor og har hatt det samme problemet. Motoren er fra 2004. I fjor sommer (da hadde motoren gått ca 150 timer) merket jeg at det var et hvitt stoff på mutterne som eksosbendet er festet med. Jeg så ingen tegn til lekkasje, så jeg gjorde ikke noe mere med det da.

 

I juni i år merket jeg at det var sjøvann i motorrommet. Vannet strømmet ned langs eksosslangen fra motoren. Jeg trodde først at det var lekkasje mellom slangen og eksosbendet, men nærmere undersøkelse viste at vannet kom fra bendet. Se bildet nedenfor som jeg tok. Motoren hadde da gått 220 timer (2 1/2 år gammel). På bildet vises det hvite stoffet som var svært hardt. Antar at det er en saltblanding. Det vises også et rødlig felt som ser ut som korrosjon. Men lekkasjen kom fra baksiden av bendet.

 

eksosbend.JPG

 

Jeg lagde litt dokumentasjon på dette og gikk til Yanmar-forhandleren. De tilbød nytt bend uten kostnad for meg, men arbeidet med å skifte det måtte jeg dekke :confused:. Dette var like før ferien og jeg hadde dårlig med tid, så jeg godtok det. De fortalte at et nytt bend koster ca 7000 kroner :eek: . Arbeidspengene som jeg betalte kom på 800 kroner. Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor jeg skulle dekke disse, trodde at garantien skulle dekke alt. Jeg har ikke gjort noe mere med dette, men vurderer å forfølge saken.

 

En slik lekkasje kan jo bli svært alvorlig. Plutselig kunne jo halve motorrommet stå under vann. I ettertid har jeg montert en automatisk lensepumpe, og på konsollet inne har jeg montert en LED som lyser dersom pumpen starter. Så da kan jeg forhåpentligvis oppdage i tide at noe er galt.

-battello

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 2000-modell 4JH3-DTE. Den er er nå gått 928 timer. Etter å ha lest denne tråden sjekka jeg eksosbendet på motoren i dag. Der var det helt rent og tørt, uten noen spor av saltavleiringer. Jeg hørte ikke noe fra forrige eier om at dette var byttet, men skal spørre ham spesielt om dette.

 

Jeg syns jo det er litt for dårlig hvis dette kan ryke etter bare et par år. Fikk du vite noe om mulig årsak, "battello"?

Link to post
Share on other sites

Selv om disse bendene var i svart jern skulle de ikke ryke så fort. Jeg vil anta at de er sveiset utenfor spec. Det vil si at sveiser har anvendt for høy (hva vi kaller) lengdeenergi. Bendene som ryker bør skiftes. Det er et tjansespill å prøve re-sveising.

 

Jeg sjekket sveisene på et annet eksossystem her i våres. Systemdetaljen var helt ny, sveiset utenfor spec. og kunne bare kastes. Her var det imidlertid så dårlig at jeg kunne stikke en synål gjennom sveisen.

Link to post
Share on other sites

Fikk du vite noe om mulig årsak, "battello"?
Nei, de sa ikke noe om det. Men jeg snakket med forhandleren for båten, og han sa at det hadde vært en del tilfeller av lekkasje i bendet. En annen båt i samme havn med tilsvarende motor (96 hk utgaven) har gått ca 600 timer. Bendet på denne ser ut som om det kommer rett fra fabrikken. Kanskje det er produksjonsfeil i noen serier?

 

Koble den til hornet også. Da våkner du garantert opp når lensepumpen går!!

 

Ja, jeg har vurdert dette... Lensepumpen er forøvrig koblet til alarmen, slik at jeg får beskjed hjemme dersom denne starter.

-battello

Link to post
Share on other sites

Battello takk for fin tilbakemelding!

 

Greit å vise til andre med samme problem, Yanmar må være kjent med at det er en svakhet på denne delen.

 

Hvordan er det nye eksosbendet, ble det satt inn orginalt, ser det fint ut nå?

 

Har også erfart at jeg må betale for arbeidet i forbindelse med garantiarbeider (ifb med fjernkontroll ankervinsj Ilas..), skurrer litt hos meg også. Hadde vært greit å vite hvilke rettigheter vi har på garantiarbeider. Men som regel haster det meste i en kort intens båtsesong.....prioriterer å få ting til å virke....

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det nye eksosbendet, ble det satt inn orginalt, ser det fint ut nå?

 

Det nye eksosbendet er originalt Yanmar og ser likt ut som det gamle. Så langt ser det fint ut (men det har jo vært brukt i bare et par måneder). Det var ganske enkelt å skifte det, mekanikeren brukte ca 30 minutter på jobben.

-battello

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Har også erfart at jeg må betale for arbeidet i forbindelse med garantiarbeider (ifb med fjernkontroll ankervinsj Ilas..), skurrer litt hos meg også. Hadde vært greit å vite hvilke rettigheter vi har på garantiarbeider. Men som regel haster det meste i en kort intens båtsesong.....prioriterer å få ting til å virke....
Når det gjelder disse bendene på Yanmar motorene ,så er det en kjennsgjerning at disse var av for dårlig kvalitet på en del modeller.

 

Når det gjelder betaling ved garantiarbeider,så vil det i 95-100% av tilfellene være eieren av produktet som måtte betale dette. Har enda ikke vært borti noen produsenter som betaler annet en delekostnadene på ett produkt innen denne sjangeren.

 

Ha en fin kveld :seeya:

Link to post
Share on other sites

Tid for :flag:

 

Nå er nytt eksosbend montert. Tatt som reklamasjon/ garanti av Yanmar. Iflg mekaniker var gammelt eksosbend ødelagt i sveisen, sendt inn til Yanmar. Var garantisak og skulle ikke få noe faktura for arbeidet fra mekanikeren.

 

Ryddig og grei behandling fra Yanmar/ mekaniker. Men er jo litt...glad for at dette ikke skjedde i ferietiden da....

 

Tror jeg har et lite vinterprosjekt, må vurdere automatisk varsling/ lensing av motorrom. Slike kritisk feil kan få store konsekvenser....

 

Men nå er det tid for å :smiley::yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Ja, så var det tid for "eksosbendsjau" her også. I forbindelse med vinterkonserveringen oppdaget jeg saltutslag i nærheten av 90-graders-sveisen på nesten på nøyaktig samme sted som "battello" rapporterte om i innlegg #9. Ved litt nærmere ettersyn fant jeg også litt fuktighet, og oppdaget så en rusten liten sprekk i sveisen på bendet. Motoren er en 2000-modell 4JH3 DTE, som nå er gått ca 1050 timer.

 

Med historiene foran her i friskt minne, og med tanke på eventuelle reklamasjonsmuligheter mot Yanmar, tok jeg kontakt med tidligere eier for å finne ut hvor gammelt det bendet som sitter på nå, var. Svaret var at han ikke hadde hatt noe problem med bendet, men at han under rydding i garasjen ei ukes tid tidligere hadde kommet over et ubrukt eksosbend til denne motoren, noe som hadde fulgt med da han i sin tid kjøpte båten. Dette var det bare å komme til Moss og hente! :smiley: Jeg sparte dermed noen "storlapper" på at 2. eier foran meg (han som i sin tid fikk montert motoren i båten), av en eller annen grunn hadde vært så forutseende at han hadde skaffet seg et reserve eksosbend. :wink:

 

Det nye bendet er nå montert og klart. Spørsmålet jeg surrer med nå, er om det ikke burde være mulig å slipe ned sveisen i det defekte bendet (bildet nedenfor - se sprekken på oversiden av den 90 graders overgangen mellom de to rørstussene), og så sveise det på nytt? For meg ser det ut som bendet er i rustfritt stål, og at årsaken til defekten må være at det er gjort en dårlig sveisejobb. Hva tror metallekspertene her om dette?

 

eksosbend6.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei sann :flag: Kjent problem dette her. Jeg har fikset x antall slike bend for folk. Jeg pleier og slipe løs inner røret for det er det som tærer ofte og erstatte dette med et nytt rør fra flensen til turbo. Da holder det i ti nye år hvis jobben er gjort skikkelig. Problemet er at det ikke blir sveiset skikkelig og det er porer i sveisen.

Da ryker det igjen etter kort tid. Fiks ivei lykke til :flag: PS Nå som du har to er det jo kjempe fint og ha et fikset og klart i reseve i båten. :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...