Jump to content

Fiske før og nå......

Svanen

Recommended Posts

For 20-30 år siden var det mye fisk å få på vestlandskysten (Bjørnefjorden). Vi reiste ut til en flue, slapp ut dorgen og vips hadde vi 5-6 småsei (paler) og smålyr på kroken sporenstreks. I dag klager mange over lite fisk. Er det generelt mye mindre fisk enn for 20-30 år siden, eller er det kun stedsavhengig?

Redigert av Svanen (see edit history)

Jeg har en følelse av at det er betydelig mindre nå enn før, jeg for min del får i alle fall mye mindre enn det jeg synes å huske fra sytti og åttitallet. Men det kan jo være husken min som beynner å svikte da... Får noen makreller nå og da, litt lyr og i det siste også pigghå! Men torsken er det mindre av, og seien som før var på kroken nesten før du fikk ut snøret glimrer nå med sitt fravær fullstendig!!! Merkelige greie dette her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det kan vel også være at fiskene finner nye beiteplasser pga endringer i strøm ol i sjøen, og at det av den grunn ikke biter der hvor man bestandig før har fått fisk. Synes hvertfall jeg har merka det de gangene jeg har forsøkt mine faste plasser på nordmøre.

Jeg er forholdsvis nyinnflytta til Vestfold, og er på jakt etter områder hvor det går an å få litt "orntli" fisk. Litt større en kilostorsk :yesnod: Aller helst skulle jeg gjerne noen fine sei eller lyrplasser, men foreløpig virker det vanskelig ... eller umulig. Men det er kanskje å be om for mye at noen skal røpe slike hemmeligheter her :rolleyes: Det MÅ da finnes steder hvor det kan slenge noen brukbare seier --- rundt Færder eller noe -- eller må man ned til Langesundsfjorden???

Med håpeful hilsen Runar :fishing:

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

Jeg synes også det virker som det er mindre fisk på med'ene ( grunnene) her i vårt område enn det var før. ( Hitra- Smøla- Frøya)Dette blir naturligvis synsing, kjenner ikke til seriøse undersøkelser på dette. Særlig er dette merkbart på "standfisk" som uer, brosme, lange etc. Men de siste årene har det jo ligget tyske fisketurister med moderne elektronikk som plottere og ekkolodd på hver en grunne fra mars til november, og de står med fiskekassene sine fulle på sløyerommene til stadighet. Åpenbart at det blir mengder av fisk, tilsammen og over tid. De lokale fiskerorganisasjonene er sterkt opptatt av denne problematikken, og har fått igjennom bestemmelsen om max 15kg ferdig filet pr turist ut av landet. Dette igjen til stor bekymring for de som leier ut rorbuer og båter til fisketuristene.

-- nei da va det no likar i gammeldaggan ja, førre krigen så va det da bra--- ( fritt etter Hans Rotmo)

men ha'e bra, karra...

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Tror de fleste av oss kan være enige om at det har blitt dårligere fiske.

Hoved årsaken, tror jeg, er tempratur endringene i havet. Årsaken til endringene er det vel værre å bli enige om :wink:

En annen viktig årsak er effektiviteten på det profesjonelle fisket. Samt utstyret som brukes. Når tareskog og rev som skal gi yngelen beskyttelse ødelegges for å få tak i den voksne fisken, må det til slutt gå galt.

Alt for mange har høstet, uten tanke på å så.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Må ile til og si meg helt enig med skibsplast ohoi når han peker på ødeleggelsen av tareskoger og korallrev som en tung årsak til minkende bestander. Bunntråler som i årtier har tromlet fram og tilbake på revene har nok gjort ubotelig skade. Effekten av de ivrige turistfiskernes innhugg i bestandene har nok begrenset og helst lokalt omfang, men de er blitt veldig synlige og tallrike i det siste.....

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Tror nok forklaringen til nedgangen i nordsjøen kan ligge idet som her beskrives:

http://web3.aftenbladet.no/innenriks/okono...ticle328906.ece

Bestanden av arktisk torsk i Barentshavet tror jeg skyldes utstrakt overfiske hvor fabrikktrålere fra Norge, i tillegg til Russland,Spania, og Island bidrar med sin del.

Naturlige variasjoner kommer i tillegg!

Snart er det vel bare oppdrettsfisk som tilføres markedet??

Fyldigere info om de forskjellige bestandene kan leses her:

http://www.imr.no/produkter/publikasjoner/..._ressurser/2006

Redigert av Ingar (see edit history)

Har følelsen av at fiskemengden er gått drastisk ned de siste åra. Var ute på Trondheimsfjorden i går, og det var hverken fisk på loddet eller kroken. En enslig makrell ble til agn, og dermed ble det noen kilo hyse og lyr på et par timer.... Men torsk har jeg ikke sett på lang tid!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Russerne er etter min mening den store banditten, de gjør som katta for tiden. Bare se på kongekrabben, etter å ha blitt enige om hvor mye kongekrabbe som taes opp viser det seg nå at russerne har tatt opp dobbelt så mye. -noe som har ført til at kilosprisen er halvert.

Og hva med at de ikke lenger vil importere fisk fra norge, de prøver seg stadig vekk på dette. Makan til korrupt og rottent land skal man lete lenge etter.

skibsplast ohoi skrev:
Tror de fleste av oss kan være enige om at det har blitt dårligere fiske.

Hoved årsaken, tror jeg, er tempratur endringene i havet. Årsaken til endringene er det vel værre å bli enige om :wink:

Min tro støtter at overfisket som har skylden. Temperatur-teorien virker på meg usannsynlig.

En ting som er svært målbart i mitt nærområde, er hummer. For 50 år siden hadde oldefar ute hummerteiner, med robåt så det var korte avstander, og hvis ikke han fikk 1 hummer for annenhver teine PR DAG, ble han forbannet og tok teiene på land. Nå skal man være heldig å se EN slik pr år!!!

Dette skyldes barte overfiske og intet annet, nye redskaper som trollgarn og ruser har mesteparten av skylden.

Ellers hører jeg at de lokale kystfiskerne klager over at de ikke får fisk, men kjøper ny båt til 2 millioner gjør de likevel. Tror neppe at de hadde fått lån til slikt hvis de ikke fikk fisk...

traust skrev:
..Og hva med at de ikke lenger vil importere fisk fra norge, de prøver seg stadig vekk på dette. Makan til korrupt og rottent land skal man lete lenge etter.

Mulig der er flere agendaer ute og går, men det viste seg vel vitterlig at den norske laksen inneholdt en hel del uhumskheter (til stor overraskelse for alle som trodde at bare et produkt er norsk så er det garantert fritt for gift og annet humbug).

Tja, jeg har fisket mye vest av Sotra, mellom Telavåg og Glesvær. På 80 tallet var jeg alltid sikret store torsk, brosme og pale (sei).

Lørdag morgen var jeg på samme fiskeplass ved soloppgang. Da var allerede 15 tyskere i full gang med fiske. Jeg talte 15 fiskestenger fordelt på 3 båter. De holder på fra før soloppgang og til det mørkner..

I løpet av 3 timer fikk jeg en liten torsk, en liten brosme og en makrell.

Jeg opplever at det er betydelig mindre fisk sør for Bergen nå sammenliknet med 10-12 år siden.. :nonod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...