Jump to content

Fiske før og nå......

Svanen

Recommended Posts

Var utpå i hele dag :yesnod: Nydelig vær +++

Men ikke fisk. Gikk over store områder med loddet, men ikke liv!

Etter å ha brukt makrell som agn, fikk jeg ei hyse på 1 kg og en lyr på 1/2 kg. PÅ EN HEL DAG!!!

Som sagt, TORSK er ikke sett her på LANG tid!! :smash:

Hva skjer??? :eek:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

o.b.lix:

Leste et sted om svenske fiskere på Vestkysten som tar pene fangster av sjøkreps. Bestanden har tatt seg opp etter at torsken forsvant. Kanskje er det håp for hummeren også...

En av årsaken til at torskebestanden har gått ned, skal visst være overfiske at tobis. Det aggressive fisket på denne lille stimfisken bidrar også til at bestanden av sjøfugl går ned.

Det er i det hele tatt et komplisert økosystem der ute, helt i tråd med fru Brundtlands beste visdomsord: "Alt henger sammen med alt".

Registerte store stimer av pir og makrell innerst i Oslofjorden i helga. Det kokte faktisk rundt båtene i Frognerkilen.

Foretekker likevel torsk, og et par 1-2 kilos eksemplarer sikret søndagsmiddagen.

Interessang lesning om temaet her:

http://www.forskning.no/Artikler/2004/oktober/1096623685.83

Noe må ha skjedd. Ta foreksempel makrellen som er varmekjær fiskeart. Etter det jeg har hørt kommer den stadig lengre norover i landet, og i stadig større omfang.

Så et litt OT spørsmål. Hvordan kan jeg legge linken til siden under feks ordet her: i stedet for som jeg har gjort det.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Har ikke noen klar mening om hva som bidrar mest til tendensen (overfiske, sjøtemp osv), men har i alle fall for min del merket en veldig tydelig nedgang i hvor lett det er å få fisk på Yttre Sunnmøre. Dette gjelder både Sei, Torsk, Lyr mm. I år synes jeg det har vært usedvanlig dårlig og mye dårligere enn de siste foregående årene.

Det jeg samtidig har lagt merke til er at vi mye sjeldnere ser stimer av åte i overflaten (småsil (tobis), storsil, havsil). Silen - en grunnstein Silfamilien

Disse oppdages lett ved at sjøfugl flokker seg om dem og man kan på god avstand også høre plaskene fra større fisk som jager disse småfiskene allerede før måsene begynner å stupe. På vindstille dager ser en flekker på vannet der det ser ut til å regne når stimene jages til overflaten. Men dette har vi altså sett stadig mindre til. Før observerte vi også oftere Lundefugl som kom flyvende lavt over vannet med nebbet fullt av disse småfiskene.

Redigert av Helge (see edit history)

Var ute på idag og pilket litt med stanga.

Fikk 7 torsk, 3 makrell og en hvitting. Torskene var desverre bare steketorsk - ingen over kiloen.

Vet ikke hvor koketorsken har gjemt seg.

Makrell er det jo veldig mye av. Hiver man ut i dorgen så sitter det 4-5 på med en gang. Makrell er imidlertid ikke det jeg vil ha selv om de også går på når jeg slipper pilken ned.

Tok en av de siste sjøturene (før opplag) i går kveld... Blank sjø og litt duskregn :smiley:

Fant noen sildeknuter på loddet, og holdt meg i det området; Plutselig begynte det å koke rundt meg, og det ble noen fine lyr og sei før det hele stilnet av. Resultatet av de siste 3 dager er over 30 middager med fiskekaker og "koke-fisk" :yesnod:

Det hører med til historien at det var temmelig mørkt da jeg kjørte mot båthavna i 8-tida i går kveld, Og det var bare så vidt jeg oppdaget en mørk åpen 18-fots trebåt på vei inn forran meg... Båten hadde hverken lanterner eller annet lys! :puke:

Redigert av Marwin (see edit history)

Hvordan fikk dere den - St. Peters fisken, på krok, garn eller hva?

Smakte isgylte i går - nydelig. Dessverre ikke selvfisket, men kjøpt ferdigstekt i delikatessedisken..... (Burde vel ikke innrømme det i dette forumet.) Dypvannsfisk som likner på torsk i smak, fikk jeg høre før jeg kjøpte den.

Noen som vet hvordan man får den? Må man til havs kanskje?

Var ute å dorga på fredagen.. Nydelig ver å svartestille foresten.. Rigga opp stangfesta for å dorge makrel... D fyste eg fekk var ei nebbsild... Artig skapning so ikkje er vanleg her på vestlandet men som er dagligdags i sørnorge slik eg har forsteie d... Eg personleg trur nok at dette med at d vert fangsta so lite fisk for tida har med ei heil rekkje forskjellige faktorar og gjere... Ein kan nevne høg sjøtemp, høg bestand av kobb og sel, dårlege gyteforhold, overfiske... Alt dette har no sitt å seie.. Eg for min del har i grunnen fått d fisk eg ville ha denne sommaren..

..bare steketorsk - ingen over kiloen.....

Torsk under kiloen?

Da må jo katta stå på kne når ho et den??????? :nonod:

:sailing:

Fikk en par torsker på vel 2 Kg i går + noen mindre. En rødspette og 3 store makrell. Alt på pilken med oppheng (4 kroker m/rød mark).

Torsk under kiloen stekes og er ikke så dårlig som du skal ha det til. Det helt minste hives ut. Har ikke katt, men hund. Den spiser forøvrig også fisk, reker og all sjømat. :lol:

Der i Nordhordland jeg er mest får vi fortsatt brukbart med fisk. Mest torsk og lyr, lite pale/sei, av og til en steinbit. Har ikke samme tålmodighet som før med snøre/stang, så det går mest i garn. Det går raskt å sette ut to trollgarn og fangsten er vanligvis grei hvis man ikke har bommet helt på plasseringen.

Noen garn har en tendens til å flyte litt opp, da kan man gjerne få svært mye lyr, eller makrell/sild når den kommer, og annet som svømmer fort i de øvre vannlag...........hestemakrell og slike med prikker, hvis ikke KNM Garsøy eller noen av fetterne dens har vært der, da..........

Har også brukt litt line / sniksnøre, men fruen liker ikke å se åler, så det har avtatt.......hun har vel en slags reptilfobi og ålen er jo litt slangeaktig.

Krabbe var tidligere svært vanskelig å få annet enn på garn i området hos oss. Krabbe i trollgarn er noe herk, men med tålmodighet eller litt bedøvelse fra kniven kommer de ut. Nå har dette tatt seg opp, får mer krabbe i garnet, og de kommer i teinene også. Har lurt på om det er mer tang nå, evt. kan det være innbilt, men det kan kanske ha noe med krabbene å gjøre?

Noe av det beste en morgen kan by på er småflyndrer - flyndrefileter stekt i godt smør med en ristet skive til er topp frokost. :smiley:

Septemberværet har vært SUUUPERT i Trøndelag!! Har ikke samvittighet til å ta opp båten, så jeg var utpå både fredag og i hele går :yesnod: Nydelig vær, MEN ikke fisk! Prøvde alt: Sluk, snik, dorg, wobbler, agn (makrell), pilk, men nei! Prøvde å hekle sild med egnet redskap da jeg så noen få sildeknuter på loddet, men NOPE! :headbang:

Sjøen var noe brun etter regn først i uka, så jeg måtte midtfjords for å finne "blankt vann".

De neste 3-4 dagene er det spådd regn, men jeg vil prøve igjen mot neste helg :rolleyes:

En kompis var ute i flatanger og fikk 150-200 kg stor fin sei for to dager siden, er lenger ute mot gjæslingan i dag for å prøve torsken, og jeg kunne ikke være med :cryin::headbang:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Jeg har hytte i skjærgården på innsiden av Sotra-øyene ved Bergen. I år har fisket vært upåklagelig. Godt med stor torsk, flere sei, pale, lyr og makrell. 2005 var et labert år, med lite av alt. Har aldri fått sei så langt inne som i år (fisket på 40 meter).

Makrellen kom tidlig i år, noe som muligens kommer av at den ikke var innom vestlandskysten i stor utstrekning i 2005. Hvor langt går makrellen nordover hvert år? Har den vært lenger nord i år enn i 2005?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...