isbjorn Startet 16.September.2006 Del på Facebook Startet 16.September.2006 har blitt fortalt att man ikke bør ha dieselvarmeren på om natta når man sover i båten, er det noen som har nå erfaring med dette? Hadde jo vært kjekt å hatt varme på om natta nå på høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 Veit ikke hvor du har hørt detta men , jeg og alle jeg kjenner har på dieselvarmer'n døgnet rundt vis det er behov for det . Bør ikke være noen fare med det vis alt er iorden og ikke noe lekk av eksos osv . Er vel bare å starte den opp og ta en lykt å gå over alle sjøter/fester så ser du om den er tett og da bør det ikke være noe farlig å bruke. Har brukt min mye sommer og vinter i 3 år nå , og sitter nå her å skriver . Så den er nok bare å bruke så mye du vil , etter en sjekk at alt er ok da .. Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Chrian Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 Vi bruker varmeren om natten, men har en CO alarm som gir alarm lenge før kulloskonsentrasjonen når ett nivå som er farlig for mennesker. Hadde ikke brukt den om natten uten denne alarmen, dersom det går hull i brennkammeret eller eksosslangen er dette en potensiell dødsfelle. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
index Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 Jeg for min del tar heller et ekstra teppe oppå dyna, og skrur varmen på igjen når jeg våkner om morgenen. Kanskje ikke nødvendig, men jeg sover bedre når alt som inneholder flammer er slått av... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
isbjorn Svart 16.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2006 med co alarm mener du vanlig brannvarsler? eller er det en spesiell alarm? Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 Vi kjører dieselvarmeren kontinuerlig når vi turer og det er kaldt nok. Tidlig i vår sto den på uavbrutt i over en uke. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 Har bestandig skrudd den av om natten. <hvis du ligger på landstrøm kan du jo sette på en panelovn o.l . mye tryggere.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Skipper Worse Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 Vi har den gladelig på døgnet rundt, ser ikke noe problem med det så lenge både varmer og installasjon er av ny dato. I vinter gikk den kontinuerlig fra midten av november til begynnelsen av mars. Nadas problemas. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
rago63 Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 En CO-alarm er uansett en billig forsikring, det kan oppstå feil selv om det er skjelden... - og om dette skjer og du ikke har alarm, vil du ikke kunne fortelle noen om det heller. I forsvaret fikk vi ikke la disse gå i kjøretøyene på natta hvis vi skulle sove der... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
båtmekanikeren Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 Hei det er ingen problem med å kjøre den over naten eller over lengre tid.men det blir slitasje på vifte lageret og da må viften skiftes.hadde en eber d5 montert i huset mitt for noen år siden.den gikk 4500 timer på fullt og3000 timer på halv.før jeg måtte skifte vifte motoren.ellers fungerte den perfekt . Hilsen Thomas. Sitér dette innlegget Link to post
Actros Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 Etter mange år som langtransportsjåfør med 90 % av kjøringa i Nord Norge var "varmeren" på fra oktober til mai, døgnet rundt. Aldri opplevd annet problem med den enn at Viking måtte komme enkelte morgener for å gi startstrøm. Så med andre ord, BRUK den uten å bekymre deg... Om det skjer noe slår den seg av, tenker på overoppheting og lignende, ihvertfall på de nyeste. Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 med co alarm mener du vanlig brannvarsler? eller er det en spesiell alarm? CO alarm er ikke det samme som en brannvarsler, her er en link til den vi bruker i båten. Mange lastebiler har en vannvarmer slik at de bruker varmeapparatet i bilen til å gi varme i førerhuset, da har du eliminert muligheten for kullosforgifting, denne er i utgangspunktet kun tilstede ved bruk av luftvarmer. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Skipper Worse Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 gikk 4500 timer på fullt og3000 timer på halv.før jeg måtte skifte vifte motoren.ellers fungerte den perfekt .Hilsen Thomas. 8000 timer er etter hva jeg vet normal levetid på viften/lagrene. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
rogeri Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 (redigert) Har ny Pyro-oljeovn som brukes også om natten hvis det er kaldt! Kjøpte denne typen på QXL i vår! http://www2.acehardwareoutlet.com/(kkj0kjb...ge=5137856h.jpg Redigert 16.September.2006 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
isbjorn Svart 17.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2006 Tusen takk for alle svar, nå kan vi dra på tur uten å fryse om natten nå på høsten!!Skal skaffe meg CO-alarm så er vi helt safe! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 17.September.2006 Del på Facebook Svart 17.September.2006 .....Kjøpte denne typen på QXL i vår! http://www2.acehardwareoutlet.com/(kkj0kjb...ge=5137856h.jpg Har også sett at noen selger slike på QXL tidligere, men finner ingen som selger de når jeg søkte nå. Dukker vel opp noen igjen snart. Lå de under kategorien båttilbehør? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 17.September.2006 Del på Facebook Svart 17.September.2006 Kanskje slike alarmer kunne vært noe å gå til felles innkjøp av nå som høsten er i anmarsj? Har wallas som går på lampeolje men har aldri tatt sjansen på å la den gå om natta. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 17.September.2006 Del på Facebook Svart 17.September.2006 Vet ikke hvordan friskluftinntaket er laget på Eber sine modeller, men jeg reagerte litt når jeg kjøpte ny Webasto med montasjekit og oppdaget at varmeren henter friskluften fra omgivelsene der den selv står. Det eneste som fulgte med i kit'et for friskluftinntak var et lite deksel med gitter foran som settes rett på varmeren. Det betyr at om noe skulle gå galt med varmeren eller eksosslangen slik at eksos lekker ut så vil varmeren kunne blåse "friskluft" full av eksos videre inn i båten. Jeg ville følt meg mye tryggere om denne luften ble hentet inn fra utsiden av båten. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 17.September.2006 Del på Facebook Svart 17.September.2006 (redigert) På EBER kan du hente luft lokalt der varmeren står eller fra en annen plass, f.eks utenfra vha en slange. Jeg hentet først luft lokalt, men ville ha friskluft og koblet til slange. Når henter jeg luften utenfra gjennom en ventilkasse helt akterut. Det ble bedre. Jeg tenkte også på faren ved at en liten eksoslekkasje ville spre seg raskt i hele båten når luften hentes lokalt. Det står også i monteringsveiledening at luften ikke må hentes der varmluften slippes ut. Felles innkjøp av CO alarm er kanskje en god ide. Redigert 17.September.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 17.September.2006 Del på Facebook Svart 17.September.2006 Ja! OLPI! Det var under båttilbehør! Synes imidlertid 800kr. som jeg betalte, er mye når en ser hva den koster i statene (30$), Her vil nok en samlebestilling lønne seg vil jeg tro! Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 17.September.2006 Del på Facebook Svart 17.September.2006 Koster den $ 30 er det jo bare til å bestille den siden du slipper moms og tolltull siden det blir under 200 kr.. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.September.2006 Del på Facebook Svart 17.September.2006 Jeg synes erfaringene som Actros beskriver i innlegg #11 er sentrale. Så langt jeg har forstått er dieselvarmerne først og fremst utviklet for dieselbiler, hvoretter vi småbåtbrukere har nytte av diselvarmerne, enten disse er basert på luftbåren varme eller vannbåren varme. Jeg ser det er litt forskjellige råd om hvordan dieselvarmerne bår behandles før båtopptak og under opplag. 1) Noen angir at varmerne bør startes et par ganger hver måned, selv om båten liger på land. 2) Noen angir at varmeren bør kjøres noen timer på lampeolje før den går i "opplag". 3) Et annet råd har vært at en oppstartet varmer bør gå en stund (gjerne et par timer) før den skrues av. 4) Et gjennomgående forhold er at varmeren ikke må frakobles spenning ved stopp, idet viften må gå for å hindre etter-oppvarming av deler i varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
isbjorn Svart 17.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2006 Har bestilt CO-alarm nå, noen som har en formening om hvor det er best å plassere den(oppe i salongen eller nede i forcabinen)? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 17.September.2006 Del på Facebook Svart 17.September.2006 Hvor bestilte du? Jeg ville vel plassert den ned i kabinen i nærheten av der man sover, men det kan hende det ikke er korrekt? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 17.September.2006 Del på Facebook Svart 17.September.2006 CO har omtrent samme tetthet som luft, og da kan det like greit å montere alarmen i hodehøyde og unngå steder som får frisk luft fra luker og ventiler. Jeg ville også vært forsiktig med de billigste alarmene. For mange falske alarmer kan bli et problem. For dem som vil kjøpe fra USA så finnes det en merkeordning for godkjent utstyr (UL - Underwriters Laboratories). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.