alidal Svart 18.September.2006 Del på Facebook Svart 18.September.2006 Har en slik. Kombinert røyk og CO. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havbris Svart 18.September.2006 Del på Facebook Svart 18.September.2006 Legger inn denne linken om helseskader fra CO-eksponering Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanssae Svart 18.September.2006 Del på Facebook Svart 18.September.2006 Kom tilfeldigvis over denne rapporten fra Marine Accident Investigation Branch fra 2000, hvor en familie ble CO forgiftet i en Fairline Targa 28 under gange. Jeg tenkte også på faren ved at en liten eksoslekkasje ville spre seg raskt i hele båten når luften hentes lokalt. I dette tilfellet var det eksos ( bensin ) som kom inn i under kallesjen , men det blir ikke mindre skummelt av denn grunn. Ser i installasjons manual pt. 2.6 som er vedlagt rapporten, at Eberspacher anbefaler resirkulert luft da det reduserer korrosjon av elektriske komponenter i heateren , men inntaket skal ikke være i nærheten av ett utløp. Jeg har selv en orginalmontert D8L som går på inneluft og ser flere fordeler enn ulemper med det , men jeg kommer nok til å skaffe meg en CO alarm i tillegg til røykvarslerene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 18.September.2006 Del på Facebook Svart 18.September.2006 Det er nok lurt det. Jeg kjører aldri varmer med motoren i gang. Har derfoster med utløp rundt i hele båten som varmer opp når motoren går. Varmeren blir brukt når vi ligger i havn/uthavn. Jeg skal også kjøpe en slik CO-alarm, men er usikker på hvilken jeg bør kjøpe. Hittil har jeg aldri benyttet varmer når vi sover. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ter-av Svart 18.September.2006 Del på Facebook Svart 18.September.2006 Hmmmm - skeptisk! Har stor respekt for dieselvarmere - og særlig dersom den skal gå i timesvis uten tilsyn. Slår bestandig av når vi legger oss i båten. Har et par hendelser friskt i minne: ”På grunn av feil på en dieselvarmer lekket det eksos inn i styrehuset på lastebåten Halsvik III, som for tiden ligger til kai i Florø. Dette melder politiet. Hele mannskapet på fire ble sendt til sykehus, men har ikke pådratt seg alvorlige skader. (NTB)” Og denne fra i fjor: ”Sverre Kvamsø fra Stavanger var nær ved å omkomme da båten hans tok fyr og brant opp natt til lørdag. Sverre Kvamsø og kona Turid var på båttur til Helgøysund i Ryfylke. De var sammen med flere andre båtvenner ved Notholmen. Kona satt oppe i en nabobåt mens Sverre Kvamsø gikk og la seg og sovnet. - Det var litt kjølig på kvelden så jeg skrudde på varmeapparatet og gikk og la meg. Det skulle ikke være noen fare med det. Varmeapparat er noe som finnes i alle båter. Kona Turid ble oppmerksom på røyken som kom fra familiens båt. Hun reagerte uten å tenke, sprang over for å få mannen ut. - Jeg har blå merker etter litt hard håndtering fra kona, da hun skulle få meg opp. Jeg hadde jo ligget i røyk en stund. Hadde det ikke vært for de blå merkene hadde jeg vel ikke stått her i dag. Det er ufattelig hvor fort det kan skje, sier Sverre Kvamsø. Brannen ble forsøkt slokket med brannslokkingsapparet, men det var nytteløst. Da ble den løsnet fra fortøyningene og halt vekk fra de andre båtene. Båten brant opp i løpet av kort tid og gikk til bunns. ” ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post Share on other sites More sharing options...
isbjorn Svart 18.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2006 har kjøpt en slik jeg åsså, betalte ca 800kr. burde være ganske trygg da! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Actros Svart 18.September.2006 Del på Facebook Svart 18.September.2006 Mange fine innlegg er kommet i linken... MEN, dette er "worst case" vil jeg påstå. Tenk over hvor mange tusen varmere som blir solgt til biler/båter/trailere hvert år og hvor liten andel av disse det blir feil med. Det blir nesten som å kjøpe ny bil, i værste fall kann den krasje... Eller ny båt, kan jo gå på grunn... Eller kjøre på slalomski, kan brekke bein både hær og der. Blir varmeren riktig montert og den blir brukt etter forskriften tror jeg det er minimal sjangse for at noe galt kan skje. Men denne trenger vedlikehold på lik linje med alt annet i en båt. En gylden regel er at den skal kjøres i 45 min etter oppstart, uten å stoppe den, dette for at den ikke skal kokse igjen. Men alt må jo brukes med sunn fornuft, og DET gjør jo de aller fleste båteiere her inne... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
isbjorn Svart 18.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2006 har kjøpt en slik jeg åsså, betalte ca 800kr. burde være ganske trygg da! Har en slik. Kombinert røyk og CO. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
isbjorn Svart 18.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2006 (redigert) Har bestilt den fra;http://www.tryggogsikker.no/html/341.html Redigert 18.September.2006 av isbjorn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JanB Svart 18.September.2006 Del på Facebook Svart 18.September.2006 Er det noko problem med desse varslarane dersom dei blir plasserte i nærleiken av gasskomfyr (altså at alarmen går unøig)? Tenker då spesielt på røykvarslar-delen, men også CO. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 18.September.2006 Del på Facebook Svart 18.September.2006 Tenk over hvor mange tusen varmere som blir solgt til biler/båter/trailere hvert år og hvor liten andel av disse det blir feil med. Jeg vet ikke hvor mange som selges årlig, og slett ikke hvor mange som er i jevnlig bruk. Det er ikke så store sjansen for at det skal brenne i huset mitt heller, men jeg monterte min første røykvarsler lenge før det ble påbud. Det er rett og slett ganske billig sikkerhetsutstyr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Actros Svart 18.September.2006 Del på Facebook Svart 18.September.2006 Enig med deg Sjøtummel i det Så lenge det er mulighet for brann eller gass/eksos fare SKAL man benytte sikkerhetsutstyr. Ikke bare hjemme... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 Jeg har erfart at eksosslangen sprakk på innsiden av skroggjennomføringen på min Eber. Årsaken var at en av fendrene kom foran eksosutløpet mens varmeren gikk slik at den ikke fikk kvittet seg med eksosen. Eksosslangen delte seg rett bak slangeklemmen på skroggjennomføringen. Dette skjedde ved et kortere kaiopphold. Lærepengen var at alle fendre heretter plasseres godt unna eksosgjennomføringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 Rart at ikke Eber/Webasto bruker samme opplegg som Wallas, der eksosslangen ligger inni innsugningsslangen. Øket sikkerhet mot både brann og gasslekkasje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
isbjorn Svart 21.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2006 fikk CO-alarmen fra http://tryggogsikker.no i posten i dag(raskt levert, ble bestilt på mandag) prisen var 893kr inkl alt. var i båten å monterte den i forkabinen, tenkte den dekker alle områder der. nå kan vi trygt overnatte med webasto/eber på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 (redigert) Rart at ikke Eber/Webasto bruker samme opplegg som Wallas, der eksosslangen ligger inni innsugningsslangen. Øket sikkerhet mot både brann og gasslekkasje. Denne er jeg ikke helt med på. hvis du da får lekkasje på eksosen(som ligger invendig i innsugslangen ) så vil du jo få eksos med in i varmeren igjen , OK, så mener du et eksosen blir forbrent en gang til og går ut i eksosen igjen. altså rund-dans. Redigert 22.September.2006 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 hvis du da får lekkasje på eksosen(som ligger invendig i innsugslangen ) så vil du jo få eksos med inn i varmeren igjen Nå synser jeg litt, da jeg selv skal re-montere en Wallas 2400, som har vært montert i båten min før innredning ble skiftet. Eksos- og friskluftsslangen ligger klar, og denne er av slik dobbel type, en tynn eksosslange inni en større friskluftslange. Ligger inni et rør med konstant kjøling utvendig: = mindre overflatetemperatur utenpå slangen. (redusert brannfare for omgivelsene) = slangen som inneholder giftig eksos er mekanisk beskyttet av en ytre slange. (mindre fare for mekanisk skade) = konstant nedkjøling av eksosslangens overflate, den er kaldere og får lengre levetid. (mindre fare for at den blir gammel og sprø) = forvarming av innsugsluft ved hjelp av spillvarmen i eksosen. (mindre energiforbruk for å oppnå ønsket varme) Disse punktene er ren gjetning, men jeg sier meg enig med Ingar på grunnlag av hve jeg tror, ikke hva jeg har erfart enda. Jeg syntes det virker genialt at den ligger inni. Om min teori og praksis stemmer får vi se til våren Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Nå må vi ikke blandet tilluften til forbrenningen og tilluften for friskluften, disse slangene som er kombinert luft eksos er vel luften for forbrenning og eksos fra forbrenningen i en og samme slange, det er vel wallas som bruker disse... De minste wallasene (iallfall) tar friskluften for oppvarming der den er montert uten mulighet for å hente friskluften annen plass, eber f.eks har mulighet for tilkobling av slange på innsuget for friskluften slik at denne kan hentes fra en annen plass en der brenneren står, og da har man eliminert mye av faren for at eksos skal komme inn på friskluftsiden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 (redigert) Har en slik. Kombinert røyk og CO. Kjøpte nettopp denne, men hos sikkerheten-selv.no De hadde den til en 50 lapp rimeligere (549,-), samt fri frakt Tryggogsikker.no skulle ha 84,- for frakt slik at totalprisen ble 683,- Men hva gjør det nå Redigert 21.Februar.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.