Jump to content

Eberspächer på om natten


isbjorn

Recommended Posts

Kom tilfeldigvis over denne rapporten fra Marine Accident Investigation Branch fra 2000,

hvor en familie ble CO forgiftet i en Fairline Targa 28 under gange.

 

Jeg tenkte også på faren ved at en liten eksoslekkasje ville spre seg raskt i hele båten når luften hentes lokalt.

I dette tilfellet var det eksos ( bensin ) som kom inn i under kallesjen , men det blir ikke mindre skummelt av denn grunn.

 

Ser i installasjons manual pt. 2.6 som er vedlagt rapporten, at Eberspacher anbefaler resirkulert luft da det reduserer korrosjon av elektriske komponenter i heateren ,

men inntaket skal ikke være i nærheten av ett utløp.

 

Jeg har selv en orginalmontert D8L som går på inneluft og ser flere fordeler enn ulemper med det ,

men jeg kommer nok til å skaffe meg en CO alarm i tillegg til røykvarslerene.

Link to post
Share on other sites

Det er nok lurt det. Jeg kjører aldri varmer med motoren i gang. Har derfoster med utløp rundt i hele båten som varmer opp når motoren går. Varmeren blir brukt når vi ligger i havn/uthavn.

Jeg skal også kjøpe en slik CO-alarm, men er usikker på hvilken jeg bør kjøpe.

Hittil har jeg aldri benyttet varmer når vi sover.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm - skeptisk! :nonod::nonod:

 

Har stor respekt for dieselvarmere - og særlig dersom den skal gå i timesvis uten tilsyn. Slår bestandig av når vi legger oss i båten. Har et par hendelser friskt i minne:

 

”På grunn av feil på en dieselvarmer lekket det eksos inn i styrehuset på lastebåten Halsvik III, som for tiden ligger til kai i Florø. Dette melder politiet. Hele mannskapet på fire ble sendt til sykehus, men har ikke pådratt seg alvorlige skader. (NTB)”

 

Og denne fra i fjor:

 

”Sverre Kvamsø fra Stavanger var nær ved å omkomme da båten hans tok fyr og brant opp natt til lørdag.

 

Sverre Kvamsø og kona Turid var på båttur til Helgøysund i Ryfylke. De var sammen med flere andre båtvenner ved Notholmen. Kona satt oppe i en nabobåt mens Sverre Kvamsø gikk og la seg og sovnet.

 

- Det var litt kjølig på kvelden så jeg skrudde på varmeapparatet og gikk og la meg. Det skulle ikke være noen fare med det. Varmeapparat er noe som finnes i alle båter.

 

Kona Turid ble oppmerksom på røyken som kom fra familiens båt. Hun reagerte uten å tenke, sprang over for å få mannen ut.

 

- Jeg har blå merker etter litt hard håndtering fra kona, da hun skulle få meg opp. Jeg hadde jo ligget i røyk en stund. Hadde det ikke vært for de blå merkene hadde jeg vel ikke stått her i dag. Det er ufattelig hvor fort det kan skje, sier Sverre Kvamsø.

 

Brannen ble forsøkt slokket med brannslokkingsapparet, men det var nytteløst. Da ble den løsnet fra fortøyningene og halt vekk fra de andre båtene. Båten brant opp i løpet av kort tid og gikk til bunns. ”

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Mange fine innlegg er kommet i linken... MEN, dette er "worst case" vil jeg påstå. Tenk over hvor mange tusen varmere som blir solgt til biler/båter/trailere hvert år og hvor liten andel av disse det blir feil med.

 

Det blir nesten som å kjøpe ny bil, i værste fall kann den krasje... Eller ny båt, kan jo gå på grunn... Eller kjøre på slalomski, kan brekke bein både hær og der.

 

Blir varmeren riktig montert og den blir brukt etter forskriften tror jeg det er minimal sjangse for at noe galt kan skje. Men denne trenger vedlikehold på lik linje med alt annet i en båt.

 

En gylden regel er at den skal kjøres i 45 min etter oppstart, uten å stoppe den, dette for at den ikke skal kokse igjen.

 

Men alt må jo brukes med sunn fornuft, og DET gjør jo de aller fleste båteiere her inne...

Link to post
Share on other sites

Tenk over hvor mange tusen varmere som blir solgt til biler/båter/trailere hvert år og hvor liten andel av disse det blir feil med.

Jeg vet ikke hvor mange som selges årlig, og slett ikke hvor mange som er i jevnlig bruk. Det er ikke så store sjansen for at det skal brenne i huset mitt heller, men jeg monterte min første røykvarsler lenge før det ble påbud.

 

Det er rett og slett ganske billig sikkerhetsutstyr.

Link to post
Share on other sites

Jeg har erfart at eksosslangen sprakk på innsiden av skroggjennomføringen på min Eber. Årsaken var at en av fendrene kom foran eksosutløpet mens varmeren gikk slik at den ikke fikk kvittet seg med eksosen. Eksosslangen delte seg rett bak slangeklemmen på skroggjennomføringen.

 

Dette skjedde ved et kortere kaiopphold. Lærepengen var at alle fendre heretter plasseres godt unna eksosgjennomføringen.

Link to post
Share on other sites

Rart at ikke Eber/Webasto bruker samme opplegg som Wallas, der eksosslangen ligger inni innsugningsslangen. Øket sikkerhet mot både brann og gasslekkasje.

 

Denne er jeg ikke helt med på. :crazy:

 

hvis du da får lekkasje på eksosen(som ligger invendig i innsugslangen ) så vil du jo få eksos med in i varmeren igjen :confused: , OK, så mener du et eksosen blir forbrent en gang til og går ut i eksosen igjen. :confused: altså rund-dans.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
hvis du da får lekkasje på eksosen(som ligger invendig i innsugslangen ) så vil du jo få eksos med inn i varmeren igjen

 

Nå synser jeg litt, da jeg selv skal re-montere en Wallas 2400, som har vært montert i båten min før innredning ble skiftet.

Eksos- og friskluftsslangen ligger klar, og denne er av slik dobbel type, en tynn eksosslange inni en større friskluftslange.

 

Ligger inni et rør med konstant kjøling utvendig:

 

= mindre overflatetemperatur utenpå slangen. (redusert brannfare for omgivelsene)

= slangen som inneholder giftig eksos er mekanisk beskyttet av en ytre slange. (mindre fare for mekanisk skade)

= konstant nedkjøling av eksosslangens overflate, den er kaldere og får lengre levetid. (mindre fare for at den blir gammel og sprø)

= forvarming av innsugsluft ved hjelp av spillvarmen i eksosen. (mindre energiforbruk for å oppnå ønsket varme)

 

 

Disse punktene er ren gjetning, men jeg sier meg enig med Ingar på grunnlag av hve jeg tror, ikke hva jeg har erfart enda.

Jeg syntes det virker genialt at den ligger inni.

Om min teori og praksis stemmer får vi se til våren :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Nå må vi ikke blandet tilluften til forbrenningen og tilluften for friskluften, disse slangene som er kombinert luft eksos er vel luften for forbrenning og eksos fra forbrenningen i en og samme slange, det er vel wallas som bruker disse... De minste wallasene (iallfall) tar friskluften for oppvarming der den er montert uten mulighet for å hente friskluften annen plass, eber f.eks har mulighet for tilkobling av slange på innsuget for friskluften slik at denne kan hentes fra en annen plass en der brenneren står, og da har man eliminert mye av faren for at eksos skal komme inn på friskluftsiden :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...