Jump to content

Eberspächer på om natten


isbjorn

Recommended Posts

Veit ikke hvor du har hørt detta men , jeg og alle jeg kjenner har på dieselvarmer'n døgnet rundt vis det er behov for det . Bør ikke være noen fare med det vis alt er iorden og ikke noe lekk av eksos osv . Er vel bare å starte den opp og ta en lykt å gå over alle sjøter/fester så ser du om den er tett og da bør det ikke være noe farlig å bruke. Har brukt min mye sommer og vinter i 3 år nå , og sitter nå her å skriver . Så den er nok bare å bruke så mye du vil , etter en sjekk at alt er ok da ..

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

En CO-alarm er uansett en billig forsikring, det kan oppstå feil selv om det er skjelden... - og om dette skjer og du ikke har alarm, vil du ikke kunne fortelle noen om det heller. I forsvaret fikk vi ikke la disse gå i kjøretøyene på natta hvis vi skulle sove der...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hei det er ingen problem med å kjøre den over naten eller over lengre tid.men det blir slitasje på vifte lageret og da må viften skiftes.hadde en eber d5 montert i huset mitt for noen år siden.den gikk 4500 timer på fullt og3000 timer på halv.før jeg måtte skifte vifte motoren.ellers fungerte den perfekt .

Hilsen Thomas.

Link to post
Share on other sites

Etter mange år som langtransportsjåfør med 90 % av kjøringa i Nord Norge var "varmeren" på fra oktober til mai, døgnet rundt.

 

Aldri opplevd annet problem med den enn at Viking måtte komme enkelte morgener for å gi startstrøm.

 

Så med andre ord, BRUK den uten å bekymre deg... Om det skjer noe slår den seg av, tenker på overoppheting og lignende, ihvertfall på de nyeste.

Link to post
Share on other sites

med co alarm mener du vanlig brannvarsler? eller er det en spesiell alarm?

CO alarm er ikke det samme som en brannvarsler, her er en link til den vi bruker i båten.

 

Mange lastebiler har en vannvarmer slik at de bruker varmeapparatet i bilen til å gi varme i førerhuset, da har du eliminert muligheten for kullosforgifting, denne er i utgangspunktet kun tilstede ved bruk av luftvarmer.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan friskluftinntaket er laget på Eber sine modeller, men jeg reagerte litt når jeg kjøpte ny Webasto med montasjekit og oppdaget at varmeren henter friskluften fra omgivelsene der den selv står.

Det eneste som fulgte med i kit'et for friskluftinntak var et lite deksel med gitter foran som settes rett på varmeren.

Det betyr at om noe skulle gå galt med varmeren eller eksosslangen slik at eksos lekker ut så vil varmeren kunne blåse "friskluft" full av eksos videre inn i båten.

 

Jeg ville følt meg mye tryggere om denne luften ble hentet inn fra utsiden av båten.

Link to post
Share on other sites

På EBER kan du hente luft lokalt der varmeren står eller fra en annen plass, f.eks utenfra vha en slange. Jeg hentet først luft lokalt, men ville ha friskluft og koblet til slange. Når henter jeg luften utenfra gjennom en ventilkasse helt akterut. Det ble bedre.

Jeg tenkte også på faren ved at en liten eksoslekkasje ville spre seg raskt i hele båten når luften hentes lokalt.

Det står også i monteringsveiledening at luften ikke må hentes der varmluften slippes ut.

 

Felles innkjøp av CO alarm er kanskje en god ide.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes erfaringene som Actros beskriver i innlegg #11 er sentrale. Så langt jeg har forstått er dieselvarmerne først og fremst utviklet for dieselbiler, hvoretter vi småbåtbrukere har nytte av diselvarmerne, enten disse er basert på luftbåren varme eller vannbåren varme.

 

Jeg ser det er litt forskjellige råd om hvordan dieselvarmerne bår behandles før båtopptak og under opplag.

 

1) Noen angir at varmerne bør startes et par ganger hver måned, selv om båten liger på land.

 

2) Noen angir at varmeren bør kjøres noen timer på lampeolje før den går i "opplag".

 

3) Et annet råd har vært at en oppstartet varmer bør gå en stund (gjerne et par timer) før den skrues av.

 

4) Et gjennomgående forhold er at varmeren ikke må frakobles spenning ved stopp, idet viften må gå for å hindre etter-oppvarming av deler i varmeren.

Link to post
Share on other sites

CO har omtrent samme tetthet som luft, og da kan det like greit å montere alarmen i hodehøyde og unngå steder som får frisk luft fra luker og ventiler. Jeg ville også vært forsiktig med de billigste alarmene. For mange falske alarmer kan bli et problem. For dem som vil kjøpe fra USA så finnes det en merkeordning for godkjent utstyr (UL - Underwriters Laboratories).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...