Yafinn Startet 16.September.2006 Link til dette innlegget Startet 16.September.2006 Noen som vet hvor en Tohatsu 25 tar inn vann? Jeg har en stående skjønner dere. Den spruta vann i begynnelsen, men så plutselig slutta den å sprute ut vann. SÅ jeg lurte på om det kanskje kunne være tett et eller annet sted? Noen som kan fortelle meg hvor en tohatsu 25 tar inn vann? :) Sitér dette innlegget Link to post
c-marime tendy 11 Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 tror den tar inn rundt områdene ved propellen Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Hvis motoren ikke går varm kan det være at utløpet for "kontrollstrålen" for kjølevann er tett. Prøv i tilfelle forsiktig å stake denne opp. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Hvis den ikke "spruter" vann så begynner den vel kansje og kjøle dårligere også, det er vel kontroll strålen du mener som du ikke ser lenger. Du må sjekke inpelleren før du bruker motoren noe mer, vist den er hel må du spyle igjennom kjølesystemet for det kan være tett vist ikke så kan motoren varm skjære seg. Sitér dette innlegget Link to post
Yafinn Svart 16.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Men hvor er det impelleren sitter? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Impeller bsitter i undre gearhus, du må løsne alle boltene rundt geaarhuset og så løsne gearutvekslin så slippe ned gearhuset , impeller ligger inntil drivaksel. Gjør det på alle motorer jeg kjenner til så gjør nok det på en tohatsu og Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Sjekk kontrollstrålen først, trolig er det her det er tett. Om motoren er noen år gammal kan kanalene være tette eller impelleren kan være gåen. I så fall er det fort litt mere jobb, spesielt om motoren er gammal. Fastrusta bolter etc. er ikke noe artig, men fort en realitet på en eldre motor. Sitér dette innlegget Link to post
Yafinn Svart 16.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Altså... Jeg hadde den i en tønne for testing. Det fungerte bra i begynnelsen, men etter hvert så kom det aldri ut noe vann fra kontrollstrålen, så det kan jo være en mulighet for at det har kommet noe smuss inn der. Når jeg holder foran kan jeg kjenne at det kommer litt luft ut... Sitér dette innlegget Link to post
Yafinn Svart 16.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Men hvor er det impelleren sitter? Mye arbeid, håper at det bare er kontrollstrålen som er småtett. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Sjekk kontrollstrålen først, trolig er det her det er tett. Om motoren er noen år gammal kan kanalene være tette eller impelleren kan være gåen. I så fall er det fort litt mere jobb, spesielt om motoren er gammal. Fastrusta bolter etc. er ikke noe artig, men fort en realitet på en eldre motor. Sjekk der er lurt men siden det er høst så ville jeg uansett ha byttet impeller, har tenkt tanken tidligere at det går nok litt til før jeg må bytte og kjørt noe lengere som resulterte i havari av sylinderene. De få kronene den impelleren koster er verdt hvert øre sammenlignet med jobbtimene du bruker på å fikse motoren (hvis du kan skru) og pengene på nye stempler og borring og evt verksted for fiksing øyvind Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret fra Hvor tar den inn vann? til Tohatsu 25hk, hvor er vanninntaket? Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om, for mer informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Yafinn Svart 16.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Sjekk der er lurt men siden det er høst så ville jeg uansett ha byttet impeller,Hmm... Tror jeg bare sender den på service jeg, skulle vært der uansett. Den har liggi under vann i 4 dager serru, rimelig ødelagt diverse steder. Men det som er, er at jeg tror den mest sannsynlig er tett. For den fungerte helt fint i begynnelsen etter at jeg tok den opp, etter at jeg hadde latt den gå en stund i tønne, så spruta den ikke vann lenger. Noen formeninger om hvor det eventuelt kan være tett? (Men det kommer jo litt luft ut, da.) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Kan ofte bli tett av partikler som flyter rundt i vannet og som setter seg i utløpet, utløpet er litt tynnere ennslangen gjerne og har da en kant ting fester seg på, vannet går da bare ut i eksos i stedet så er ikke fare, er bare for at du skal see at motor kjøler Sitér dette innlegget Link to post
Yafinn Svart 16.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Kan ofte bli tett av partikler som flyter rundt i vannet og som setter seg i utløpet, utløpet er litt tynnere ennslangen gjerne og har da en kant ting fester seg på, vannet går da bare ut i eksos i stedet så er ikke fare, er bare for at du skal see at motor kjøler Tror du det har satt seg fast noe rett før utløpet? Hmm... Jeg får vel bare sjekke i morgen når det blir lyst... Umulig å gjøre noe nå, er alt for mørkt ute til å se noe. Sitér dette innlegget Link to post
c-marime tendy 11 Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 de fleste partiklene detter ut når du stopper motoren da Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 bare napp ut slangen der strålen pleide å komme ut, så blås rent eller stak opp utløpspluggen. start motoren med slangen løs og se om vannet kommer hvis ikke sitter propp i slange eller toppen eller så er impeller defekt Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 17.September.2006 Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Har du høyt nok vannivå i tønna da?? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Mouche Svart 17.September.2006 Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Ikke alle forunt å kunne skru nok til å skifte impeller selv og litt jobb er det også. Kanskje man heller ikke har det riktige verktøyet? Hva det koster å få skiftet en impeller? Har ikke noe konkret tall, men vil tippe rundt 1500,-. Service, eller kanskje heller konservering før vinterlagring (?), gå over motor som har vært under vann en stund samt skifte impeller etc. kan fort koste ganske mye! Sjekk pris på forhånd, selv vil jeg tippe at den "pakka" fort kommer på 4,000,-. Andre som vet, har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Wicma Svart 17.September.2006 Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Vanninntaket sitter mellom kavitasjonsplata og giret. Hvis ikke kavitasjonsplata er dekket med vann kan det suges luft opp i motoren, og dermed stopper kjølingen. Sitér dette innlegget Link to post
Yafinn Svart 17.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Har du høyt nok vannivå i tønna da?? Jajaja... Som jeg sa.... Det funka i begynnelsen, men etter hvert så funka det ikke lengre. Det var ikke tett noen steder i vannsystemet. Impelleren så rimelig fin ut. Så jeg trooor det kan være termostaten som er gåen. Køper impeller, termostat, pakning og ny plugghette jeg. Regner med at det kommer på 300 spenn. Også må jeg ha lakk, så kommer vel totalt på ca 600,- Sitér dette innlegget Link to post
Yafinn Svart 17.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Vanninntaket sitter mellom kavitasjonsplata og giret.Hvis ikke kavitasjonsplata er dekket med vann kan det suges luft opp i motoren, og dermed stopper kjølingen. Hva er kavitasjonsplaten? :P Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 17.September.2006 Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Hva er kavitasjonsplaten? :P Se stipplet linje på bilde Er av en helt annen motor, men kavitasjons plata er der . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Yafinn Svart 17.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Se stipplet linje på bilde Er av en helt annen motor, men kavitasjons plata er der . Arne Kjetil Okay... Skjønner! ;) Men jeg fant ut at kretsen til vannet er ikke tett, impelleren var nokså grei (skal bytte den ut nå uansett), skal bytte pakning. Jeg skal også kjøpe nytt termostat, det kan være den som gjør at vannet ikke kommer igjennom. Hvis den er defekt, så blokker den vel for vannet. Men synes det der er så rart; At hvis en er defekt, så blokker den vannet. Og når den er fjernet så renner vannet igjenom hele tiden. Det burde ha vært noe sikkerhetsgreier på termostatet, at hvis den ble ødelagt, så skulle vannet ha rent igjennom uansett. For hvis den er ødelagt, så vil jo motoren varm-skjære seg lett? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.