Jump to content

Bekymret for høy hvilespenning på 12 volt batteri

Life Preserver

Recommended Posts

Jeg hadde noe tullball med ladinga for litt siden og følger derfor med som en smed på lade og hvilspenning på batteriet. Når motoren er i gang har jeg 14,5 V, dette tilsier jo god lading fra dynamoen. Vanligvis har hvilespenningen lagt seg på 12,9 V etter en god kjøretur. Da jeg sist var ute med båten(ekstra lang tur) målte jeg hvilspenningen etter endt tur til 13,8 V. Er dette unormal høy spennng for batteriet( 1 år gammelt 120 Ah Varta) eller er det ihkke noe å bekymre seg for?

Det ville ha vært unormalt hvis den spenningen ville holde seg på dette nivået over lengre tid,

som er fysisk ikke mulig.

Men jeg går ut i fra at du har målt spenningen rett etter ankommst.

Mål noen timer senere, eller dagen etter, så er speningen sikkert sunket på 12,6 til 12,8 Volt.

Ang. ladningsspenning skulle du være obs.

Mål den spenningen med en bra multimeter direkte på batteriene.

Hvis den spenningen er kontinåerlig over 14,4 Volt i hele tida mens motoren går, så er det ikke bra.

Batterier begynner å koke / gasse rett over 14,4 Volt og så blir det skadelig over tiden.

I hvert fall må du sjekke batterivannets nivå kontinåerlig, slik at disse ikke tørker ut.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Det skjer ingenting med syren, det er et salt. Vannet forsvinner imidlertid litt hurtigere enn vanlig. Hulda kjører ladespenning flatt 14,7 volt. Det medfører at startbatteriet, som alltid ligger inne når motoren går, bør få en liten skvett vann en gang i året. Værre er det ikke ombord hos meg. Nå ligger batteriene hos Hulda utenom motorrommet, og er derfor ikke påvirket av varmen fra motoren. Denne varmen vil naturligvis øke fordampingen av batterivann.

Takk for rask tilbakemelding! Tror nok det er lurt for meg å kjøre med flere forbrukere på, slik at batteriet ikke koker. Har ikke sett noe vannforbruk på batteriet enda, men det har ikke hatt denne spenningen tidligere heller. Da løser det hele seg selv ved at jeg passer på at ekkolodd, lanterner og etc. er på hele tida

:fishing:

Da løser det hele seg selv ved at jeg passer på at ekkolodd, lanterner og etc. er på hele tida

Dette er som sagt ikke et stort problem med litt for høyt ladningsspenning, men planen din kommer ikke å virke.

Alle nevnete forbrukere sammentidig trekker bare noen få Ampere, som hver dynamo utgjevner med letthet.

Men da snakker vi bare om Ampere, ikke spenningen (Volt).

Regulatoren din leverer for høy spenning over tiden uansett.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Skjønner hva du mener teoretisk, men jeg har to voltmeter koblet til i båten som viser at spenningen synker markant når disse forbrukerne settes på. Dette har jeg også sett på de bilene jeg har hatt voltmeter på. Om dette skyldes feilvisning på voltemterne eller at spenningen går ned skal jeg ikke slå fast sikkert. Det er iallfall vanlig å bruke forbrukerne på bil for å fastslå om dynamoen har god nok ladekapasitet, det vil si å skru på lys, varmeapparat og annet utstyr for å se hvordan spenningen detter..

........Hvis den spenningen er kontinåerlig over 14,4 Volt i hele tida mens motoren går, så er det ikke bra.

Er 14,4 Volt mye? Jeg har 15,4 Volt i ladespenning, men 12,78 i hvilespenning (24t etter siste lading), og slik har jeg hatt det nå i over 4 uker........

Hva sier du Jörg?

:confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hvis du har voltmeterene koblet riktig, dvs rett til batteriet vil spenningsfallet bli lite av f.eks ekkoloddet. ol. som bruker lite strøm. Dynamoen opprettholder omtent samme spenning hvis regulatoren er i orden, når man har litt turtall på motoren. Hvis dine voltmeter viser at spenningen synker mye så er de kanskje koblet til samme kabel som en av fobrukerene, altså ikke direkte til batteriet. En slik måling har lite for seg.

Jeg kan sette på alt av lanterner, stereo, ekolodd, radar, lyskaster m.m uten at spenningen synker mye hvis motoren er i gang og har litt turtall.

Større forbrukere som f.eks thruster og vinsj vil selvfølelig senke spenningen når de brukes.

Ser f.eks at når alle de nevnte fobrukere over står på og thruster brukes så lader dynamoen med 83-85 A (80 A dynamo). Spenningen er i utgangspunktet før thuster brukes ca 14.7V. Det er i Utgjenvingsfasen der regulatoren kjører dynamoen på en spenning på 14.7-14.8. Det skjer i en periode i 1-3 timer. Deretter senkes ladespenningen til ca 14.1V.

Å lade med litt høy spenning vil jeg ikke tro har noen stor betydning annet enn forbruk av vann hvis det ikke skjer over lang sammenhengde tid og man har konvensjonelle bly-syre batterier.

Pass bare på at det er god ventilasjon der batteriene står og at batterivann etterfylles av og til.

Min regulator stareter uansett med høy utjevingslading på opp til ca 14.7-14.8V. HVsi jeg f.eks er ute og fsker og lar motoren gå kontinurelig i maneg timer så senkes ladespenning etter er stund. Hvis jeg derimot stopper og starter motoren en del så vil "programmet" i laderegulatoren gjøre at den aldri senker spenningen. Det burde den kanskje ha gjort.

Redigert av OLPI (see edit history)
Er 14,4 Volt mye? Jeg har 15,4 Volt i ladespenning, men 12,78 i hvilespenning (24t etter siste lading), og slik har jeg hatt det nå i over 4 uker........

Hva sier du Jörg?

:confused:

Hei.

Sorry, jeg er litt sent men må jobbe innimellom.

15,4 Volt er helt uakseptabelt, unntatt du hadde ikke noe forbrukere og spesielle batterier som er beregnet for en slik spenning. (finnes.)

Først og fremst koker du batteriene dine non-stop.

Med det blir det over tiden ikke bare en problem med å holde styre på vann-nivået, men muligheten av overtemperatur økes også.

Dette er ikke direkte det størrste problem.

Mer problematisk er for meg at du har en spenning som er hart på grensen at den kan øddelegge elektronisk utstyr.

Det finnes mye elektronik som blir skadet allerede ved litt mer enn 16,0 Volt.

Dette er ikke en "må", men det kan hendes alt.

Men så er selvfølgelig anbefalingen fra meg:

gjør noe og reparer problemet, før du får større problemer.

Jørg

Hvis jeg derimot stopper og starter motoren en del så vil "programmet" i laderegulatoren gjøre at den aldri senker spenningen. Det burde den kanskje ha gjort.

Hei Olpi.

Dette ville være en situasjon som er spesiellt.

Det er jo ikke vanlig at man starter og stopper motoren i flere ganger om en kort tid.

Men spesielle problemer krever spesielle løsninger, som du jo eier.

PDAR-regulatoren som du har kan innstilles på nesten alt.

Ville man nå tar dette eksempel med veldig ofte start og stopp (hver dag), så trenger man bare å innstille regulatoren på lokkete bly-syre batterier.

Dette tar, som du vet, bare 2 minutter.

I så fall ville regulatoren styre dynamoet med bare 14,4 Volt maksimalt,

men likevel leverer dynamoet maksimalt strøm etter behov. :wink:

Og hvis det fremdeles ikke ville holde, så skifter man på AGM, som gjør at batteriene bare får 14,1 Volt.

Men igjen med best mulig effekt.

Vel, DU får altså aldri et uløselig problem av den slags. :cheers:

Jørg

Voltmeterne mine er koblet gjennom sikringspanelet. De har felles pluss og jord med resten av sulamitten. De skulle kanskje hatt en egen + da? Når jeg måler med annet løst multimeter rett på batteriet stemmer resultatet med det jeg får på de fastmonterte... Det er ikke andre forbrukere direkte på samme utgang fra sikringspanelet.

Høres avansert ut denne dynamoen din... Selv har jeg en urgammel bildynamo fra en Golf1 eller noe... det er en Bosch sak med regulator og børsteholder i ett. Kurant sak og har enkelt system for børstebytte... Lader iallfalll noe voldsomt.... Aner ikke hvor mange ampére den gir, men det kan jeg jo måle meg fram til en gang jeg får tiltak til å koble opp et ampéremeter....

Voltmeterne mine er koblet gjennom sikringspanelet. De har felles pluss og jord med resten av sulamitten. De skulle kanskje hatt en egen + da? .....

Voltmeter bør kobles direkte (både + og -) for å få en nøyaktig og uavhegngig avlesning. Hsuk sikring mellom.

Når voltmetere et koblet via sikringpanelet så vil det få et spenningstap når andre forbrukere som er koblet via panelet settes på. Som oftest er det en hovedledning inn til panelet som forsyner det med strøm i tillegg til felles minus. Det vil bli spenningsfall i begge disse når det går strøm (noe er satt på). Jo mer strøm jo større spenningsfall. Ved godt dimensjonert anlegg er vil det bli mindre spenningfall enn i de på eldre båter som ofte er underdimensjonert. Det er forresten også en del anlegg i nye båter i dag som ikke er bra nok.

PS!

Du trenger bare tynne ledninger fra batteriet til voltmeter da dette trekker svært lite strøm.

Redigert av OLPI (see edit history)

Ja, det er jo logisk nok at voltmeteret blir påvirket av å dele ledning med de andre tinga. Spørs om det må legges to ledninger kun til voltmeteret. Slik det er nå vil det antakelig få større feilvisning jo mer jeg bruker fra strømmen på panelet. Da er det bare å finne fram kabelskotanga og spytte i nevene :cool:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...