rex Startet 17.September.2006 Link til dette innlegget Startet 17.September.2006 Da jeg vurderer å kjøpe Scand Baltic fra 80 tallet, så er jeg interessert i å få høre om det er noen skjær å sjøen på disse båtene? Fint om det er noen som kan fortelle meg om ting som bør ungåes eller sjekkes. Feks. motorvalg, hk, innredning osv. Vis gjerne til aktuelle årsmod. Sitér dette innlegget Link to post
Dassic Svart 17.September.2006 Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Personlig ville jeg unngått båter med VP TAMD 40B (for svak). Ellers er det en del problemer med lekkasje rundt vinduer, samt tæring på diesel- og septiktank dersom disse ikke er byttet. Sitér dette innlegget Link to post
rex Svart 17.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Bra, da er jeg igang med å skrive liste. Åpen for alle meninger og erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.September.2006 Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 "Den sorte enke" kan ha noe matt sort gelcoat - men dette er kosmetisk. Jeg haddeen med BMW-motor, dette frarådes. Båten er solid bygd og en viktig del er forrigere eiers/eieres vedlikeholdsrutiner. Noen eiere har foretatt formidable oppgraderinger av gamle baltic'ere - slik at de nesten fremstår som nye. Sjekk nøye skott i akterkabinen samt lensepumpesystemet. Du bør forvente å skifte endel eldre komponenter som vindusvisker, toilett, ovn, kjøleskap og andre forbruksvarer dersom disse er gamle. Det viktigste og dyreste du bør sjekke er motoren. Skader i gelcoat og i innvendig trekk er det alltid mulig å reparere sa sant du er litt kyndig, eller interessert i å lære slik utbedring. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 17.September.2006 Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 (redigert) Kanskje greit å vite at Baltic eldre enn -86 modell benyttet forniklede pulpiter etc, ikke syrefaste. Det blir ikke pent med årene. Lekkasjer ved rorgjennomføring, akterut og i vinduer er greit å sjekke. Septiktank og slanger bør sjekkes, men det gjelder alle eldre båter. Du bør bytte gummibelger i alle 3 lensepumpene, men det er greit og rimelig. Sjekk bunnstoff! Å skrape ned alt og prime + stoffe på nytt er en stor jobb. Det viktigste er selvsagt at motoren er i god stand. Redigert 17.September.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.