Jump to content

Råd ang. gjenstøping av hull etter drev i hekk.

Matrosloffen

Recommended Posts

Heisann! Har kjøpt meg en glassfiberbåt som det en gang har sittet innenbordsmotor m/utenbords drev. Det vil si at min båt er utstyrt med ett stort og to mindre (eksosrør) hull i hekken. Min plan er å sette på en motorbrakett jeg har liggende, og bruke påhenger. Hvordan bør jeg gå fram for og "tette" hullene på en forsvarlig måte? Ser at noen fjerner nesten hele hekket utenom ytterste glassfiberlag, mens andre bare legger inn tilpasset plate i hullene og støper ute og inne.

Hva anbefales? Skulle jo tro det var såpass mye styrke i den originale hekken at det holder å fylle hullene. Tenkte i tillegg jeg kunne forsterke hekken med en heldekkende aluminiumsplate på innsiden ca. 4mm. tykk.

Noen råd????

Har tidligere vert med på å sette motorbrakket på en Mørebas 7200 som tidligere hadde hekkagregat. Dette ble gjort ved at en tykk ( ca 10 mm) aliminiumsplate ble boltet til hekken med gjennomgående bolter. Da dekket denne alle hull etter hekkagregatet og virket også som en avstivning på hekken. Deretter ble motorbrakketen boltet på utenpå aliminiumsplaten med gjennomgående bolter. Vi brukte ikke noen plate på innsiden, men lot det stå åpent for at det ikke skulle samle seg fukt. Det er nå ca 8 år siden dette ble gjort, og fremdeles ingen lekasjer. Motoren var en firtakter på 90hk.

Løsningen var enkel og holdbar, og kan varmt annbefales.

Er ikke redd for jobben med å støpe, har jobbet såpass med polyester og glassfiber tidligere. Så den delen bekymrer meg ikke.

Pga. utseende har jeg ikke lyst til å legge noen plate utenpå.

Det er styrken jeg tenker på, ser jo at så mange velger å erstatte nesten hele akterspeilet med unntak av ytterste lag.

Men dat har altså ikke vært problemer med styrken på den Mørebasen........?

Redigert av Matrosloffen (see edit history)

Når det gjelder styrken på Mørebasen var dette ikke noe problem. Motoren sto på en brakkert ca 80cm bak hekken og brakkerten var boltet gjennom platen på akterspeilet samt gjennom akterspeilet. pga at det var en firtakter veide motoren ca 180kg, selv om dette påførte både brakkert og akterspeil store belastninger, var det ikke tegn til svikt. Det må nevnes at båten ble til tider kjørt i ganske grov sjø og i høy hastighet slik at den fikk skikkelig juling..

Når det gjelder utsendemessig ble resultatet bra, dette fordi brakkerten som var sveiset i rustfritt dannet fundament til en platform. Dermed var både den nevnte platen på akterspeilet og motorbrakkerten skjult under platformen. Dette gjorde også at når båten ble sett fra land så fikk den ett mer helhetlig inntrykk. Man slipper at det ser ut som om motoren kommer ett stykke bak båten.

Til slutt må jeg nevne at vi også vurderte å støpe igjen akterspeilet, men ble anbefalt å sette på en plate i stede med mange bolter gjennom, slik at dette faktisk økte styrken på hekken og var med på å fordele kreftene fra brakkerten på ett større område.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...