Jump to content

Problem med VP HS1A hydraulisk gir, hvordan virker giret?

Kjelli

Recommended Posts

Skiftet 3 dager før ferien, styrbord gir, da oljekjøleren røk på MS4A giret, og jeg ønsket å skifte til hydraulisk, HS1A, da jeg hadde det fra før på babord gir.

På turen hjem fra ferie, i midten av august, halvveis over Boknafjorden, mistet jeg kraften på babord gir. Jeg stoppet opp og sjekket, og fant ut at giret hadde blitt så varmt og oljen utvidet seg sånn, at det hadde blåst opp oljepluggen, og tømt seg for olje. Gikk deretter rolig (3 knop) med styrbord maskin i de neste 2 timene, til babord gir hadde blitt kaldere. Sjekket og fant ikke noe galt, fylte på olje (ca 3 liter), startet opp, og gikk rolig hjem.

Har etterpå brukt båten litt, uten å "røyne" dette for mye, da jeg ikke helt stoler på det.

På turen på fredag, var der noe som ikke stemte, etter ca 10-15 min gange i ca 3000 omdr, følte jeg at jeg mistet litt fart, stoppet opp og sjekket, fant ikke noe som var galt, girene virket fremover og bakover. Gikk da rolig den neste timen, med ca 1700 omdr. Ved avreise søndag, virket ikke babord gir fremover, kun bakover. Sjekket oljenivået, og det var ca midt på pinnen, så olje er der.

Har ikke tatt ut oljen ennå, så jeg har ikke fått sjekket oljen ennå, men synes der luktet brent fra den.

Spørsmålet midt er, hva kan være galt med giret? Hvordan virker et slikt gir? Kjenner de mekaniske, der en kan få sluring i "kònen".

Etter "havariet" på turen hjem fra ferien, hvor jeg hadde gått i ca 4 timer på marsjfart, med ferielastet båt, fikk jeg svar fra Garstad, at det kunne være ubalanse i aksling/propell som "stresser" giret for mye, slik at det gikk varmt.

Ja, jeg har litt ubalanse, men ikke mye, og ikke mer en der var når jeg kjøpte båten, så jeg tror ikke helt på denne teorien.

Kikket litt i datablader hos VP, og der står det at HS1 er gear med hydraulisk operert clutch. Lukt av brent olje indikerer brent clutch etter sluring. En mulig årsak kan være slitt hydraulikkpumpe slik at det ikke blir nok press på clutch. Eventuelt om du har slureventil som ikke stenger helt.

Har selv et Technodrive gear, der er det separat clutch for forover og revers. Om dette er tilfelle på HS1 vet jeg ikke, men kan i så fall forklare at gearet fungerer i revers og ikke forover.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...