morgull Startet 17.September.2006 Link til dette innlegget Startet 17.September.2006 Hei. Kom over en fin gammel Johnson 3 hk på høst markedet på ekeberg sletta i weekenden. Bortsett fra en bulk i dekselet foran så ser den hel og fin ut. Har prøvestartet den. Startet og går, men det kommer ikke noe kjølevanns stråle ut bak motoren. Vet noen om det skulle ha gjort det eller er dette en luftkjølt motor iom at den er såpass gammel? https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1791/Johnson3a.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1791/Johnson3b.jpg Takknemlig for svar. Mvh Morten Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
roy_n Svart 17.September.2006 Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Hei morrgull:Du har fått tak på et klenodie der,Er ikke sikker på om det er luft eller vann kjølt motor du har men, er den luft kjølt har du vifte som blåser på sylinder blokka samt noen deksler rundt denne. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 17.September.2006 Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Det er ikke alltid noen kjølevanns stråle på alle gamle motorer, den kom til på slutten av 60 tallet . Har du et model nr på vidunderet, siden den er så gammel er det viktig å vite hvilke olje blanding en skal bruke, 1964 er det viktige årstallet, dette var det første året Johnson/Evinrude begynte å bruke 2% oljeblanding. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
morgull Svart 17.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Hei. Modell nummeret er: JH20B / B126206. Mvh Morten Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Droll Svart 17.September.2006 Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 morgull skrev: Hei. Modell nummeret er: JH20B / B126206. Mvh Morten Gratulerer med en klassisk 1965 model (1965 = JH-JHL-20 ) Her har du en link til det årets katalog Du kan også bruke 2% oljeblanding på motoren ( har kun kulelager/nålelager ikke noen foringer ) Litt data: Stift åpning 0.020" Plug Champion J4J ( eller en matchende ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ooma Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Rimelig sikker på at den er luftkjølt. Har en slik i kjelleren heime etter bestefar min. Kjøpte den ny på 60-talet. Har instruksjonsbok og kvittering enda! Har også ein tilsvarande evinrude litt nyare. Fine klenodier. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Vågen Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 (redigert) Vi hadde en 6 hk evinrude fra sent 60-tall. Den var vannkjølt, men uten vannstrålen. Vannet og eksosen kom ut sammen halvveis nede på stammen. Av katalogen det er linket til over, ser motorene veldig like ut. Tipper det er samme konstruksjonen som den vi hadde. Beklager: Blandet sammen, det var 5-hesteren som så helt lik ut som 6-hesteren. 3-hesteren vet jeg ikke noe om. Redigert 18.September.2006 av Vågen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Mnja. Det som gjorde den der litt unik var vel at det var en tosylindret vannavkjølt motor. Går veldig lunt og fint. Sitér dette innlegget Link to post
Winrace12 Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Har en helt lik motor, bare fra 1966, denne er vannkjølt! kjølevannet kommer ut sammen med eksosen, like over undervannshuset. Er ikke mange av disse motorene igjen nå lenger, så ta godt vare på den Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Bare for legge frem det sikreste beviset på vann kjøling : 0277181 er delenummere på impelleren, brukt på 3hk ifra 1952 >1978 . Ta god vare på motoren, disse er så enkle å hold i orden, ikke noe elektronik som kan streike .... Har selv en 90hk ifra 1964 + en 6 hk Mercury ifra samme år, 2 drag og den starter, hvert år virkelig en god årgang . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
JanS/EIR Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Hei morgull! Det var artig å se at du har fått tak i denne "gullklumpen"! Det er maken med min første egne motor, riktig et klenodie. Vannavkjølt er den ja, men har ikke kontrollstråle. Min startet og tuslet og gikk fint til jeg bytta den inn mot en 33 HK. 2 sylindre på så liten motor var en nyhet den gangen, husker enda reklamen fra Johnson, den gikk på noe om å hinke seg hjem på et bein elns. Håper klenodiet ditt får en hederlig alderdom! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
morgull Svart 18.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Takk for alle fine svarene. Høres ut som jeg har vært heldig med denne. Den har gått i ferskvann i alle år. Det er heller ikke noe korrosjon på den etter det jeg kan se. Nå som jeg har fått delenummer på plugger og impeller så får jeg se om jeg får tak i det og bytte disse delene. Er vel best iom at den har stått lagret i mange år. En annen ting ang motoren.. Jeg er ikke så veldig på å skru motorer, men kunne godt tenkt meg å bytte impeller på den selv. Det er 4 muttere som må fjernes i undervannshuset, men er det noen som vet om det er noe annet som må løsnes for å få det av? https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1791/under.jpg Mvh Morten Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Droll Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Hvis du går inn i dokumentarkivet vil du finne en link til BRP ( Johnson/Evinrude ) sin online dele katalog . Den dekker bare ned til 1968, men tror din 1965 er 99% indentisk . Når det gjelder undervannshuset er det vel ikke noen flere skruer, akslingen kan sitte litt oppe i veiva men burde ikke være noe problem . Er av en 1968 3 hk . Mye deler er tilgjengelig ifra Bombardier ( de som kjøpe Johson/Evinrude ) , det er også endel deler tilgjengelig ifra Sierra . Hvis det skulle dukke opp problem deler , så vet jeg om steder hvor de har den delen (99% sikker ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
sol Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Hei Gratulerer med en fin motor Kjøpte selv en enda eldre 3 hp i sommer. Vissnok en 1959model Har ikke fått prøvd den ennå Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 19.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2007 Har gått over denne i dag.Sere ut til være i topp stand.Ingen korrosjon etc. Startet umiddelbart.Fantastisk motor Gleder meg som en unge til å bruke den til sommeren Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 19.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2007 (redigert) Jeg har en sånn, jeg også, . Jeg mener min er fra 1961. Min er nesten ikke brukt. Har originaltrekk til å beskytte motoren også. Jeg har hentet ned en brukermanual på nettet for en tid tilbake. Prøv å gå inn på Johnson's side hjemmesider. Mener å huske at det var der jeg hentet den. Det er lenge siden den er brukt, men sist gang den ble startet, summet den som en katt. Fantastisk gange på den. Får vel ta en gjennomgang av den snart og teste at den fortsatt går. Redigert 19.Mars.2007 av MortenK (see edit history) Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
sol Svart 19.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2007 Hei Jeg har også trekket.Enig at gangen er fantastisk,maler som en katt.Har også en 1961 model liggende på hytta.Den er desverre ikke i god stand.Kan være kjekt å ha som delemotor Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 19.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2007 (redigert) Det var morro å se. Vekker opp gamle minner. Min bestefar hadde en slik på en liten tre snekke på 14-15 ft for mange år tilbake. Faktisk den første båten jeg fikk prøve alene da jeg var 4-5 år. Riktignok med oppsyn fra land hehe. Husker jeg var nervøs på første turen alene men det gikk greit:-) Mener å huske den var vannkjølt ja, bestefar kjørte den bestandig i en ferskvanns dunk om høsten. Uansett er det lett å finne ut av det, bare se etter kjølevanns inntak Redigert 19.Mars.2007 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Wannskrækk Svart 19.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2007 Denne ligner veldig på min Evinrude 4hk Twin Lightning og den mener jeg er vannavkjølt. Får man deler, f.eks. pakninger til undervannshus til så gamle motorer, eller må man lage selv? Min er forøvrig lagt ut for salg her på BP, men det er kanskje ikke lov å skrive det i et innlegg? Kjenner flere som har Johnsen/Evinrude fra 62-67 og de er faktisk forholdsvis driftssikre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.