Jump to content

Spørsmål ang 65 model Johnson 3 hk

morgull

Recommended Posts

Hei. Kom over en fin gammel Johnson 3 hk på høst markedet på ekeberg sletta i weekenden. Bortsett fra en bulk i dekselet foran så ser den hel og fin ut.

Har prøvestartet den. Startet og går, men det kommer ikke noe kjølevanns stråle ut bak motoren. Vet noen om det skulle ha gjort det eller er dette en luftkjølt motor iom at den er såpass gammel?

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1791/Johnson3a.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1791/Johnson3b.jpg

Takknemlig for svar. Mvh Morten

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Det er ikke alltid noen kjølevanns stråle på alle gamle motorer, den kom til på slutten av 60 tallet .

Har du et model nr på vidunderet, siden den er så gammel er det viktig å vite hvilke olje blanding en skal bruke, 1964 er det viktige årstallet, dette var det første året Johnson/Evinrude begynte å bruke 2% oljeblanding.

Arne Kjetil

Vi hadde en 6 hk evinrude fra sent 60-tall. Den var vannkjølt, men uten vannstrålen. Vannet og eksosen kom ut sammen halvveis nede på stammen. Av katalogen det er linket til over, ser motorene veldig like ut. Tipper det er samme konstruksjonen som den vi hadde.

Beklager: Blandet sammen, det var 5-hesteren som så helt lik ut som 6-hesteren. 3-hesteren vet jeg ikke noe om.

Redigert av Vågen (see edit history)

Bare for legge frem det sikreste beviset på vann kjøling :

0277181 er delenummere på impelleren, brukt på 3hk ifra 1952 >1978 .

Ta god vare på motoren, disse er så enkle å hold i orden, ikke noe elektronik som kan streike ....

Har selv en 90hk ifra 1964 + en 6 hk Mercury ifra samme år, 2 drag og den starter, hvert år :yesnod: virkelig en god årgang .

Arne Kjetil

Hei morgull!

Det var artig å se at du har fått tak i denne "gullklumpen"! Det er maken med min første egne motor, riktig et klenodie. Vannavkjølt er den ja, men har ikke kontrollstråle. Min startet og tuslet og gikk fint til jeg bytta den inn mot en 33 HK.

2 sylindre på så liten motor var en nyhet den gangen, husker enda reklamen fra Johnson, den gikk på noe om å hinke seg hjem på et bein elns. Håper klenodiet ditt får en hederlig alderdom!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Takk for alle fine svarene. Høres ut som jeg har vært heldig med denne. Den har gått i ferskvann i alle år. Det er heller ikke noe korrosjon på den etter det jeg kan se. Nå som jeg har fått delenummer på plugger og impeller så får jeg se om jeg får tak i det og bytte disse delene. Er vel best iom at den har stått lagret i mange år.

En annen ting ang motoren.. Jeg er ikke så veldig på å skru motorer, men kunne godt tenkt meg å bytte impeller på den selv. Det er 4 muttere som må fjernes i undervannshuset, men er det noen som vet om det er noe annet som må løsnes for å få det av?

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1791/under.jpg

Mvh Morten

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Hvis du går inn i dokumentarkivet vil du finne en link til BRP ( Johnson/Evinrude ) sin online dele katalog .

Den dekker bare ned til 1968, men tror din 1965 er 99% indentisk .

Når det gjelder undervannshuset er det vel ikke noen flere skruer, akslingen kan sitte litt oppe i veiva men burde ikke være noe problem .

johnson_3_hp.png

Er av en 1968 3 hk .

Mye deler er tilgjengelig ifra Bombardier ( de som kjøpe Johson/Evinrude ) , det er også endel deler tilgjengelig ifra Sierra .

Hvis det skulle dukke opp problem deler , så vet jeg om steder hvor de har den delen (99% sikker )

Arne Kjetil

• 6 måneder senere...

Jeg har en sånn, jeg også, . Jeg mener min er fra 1961. Min er nesten ikke brukt. Har originaltrekk til å beskytte motoren også.

Jeg har hentet ned en brukermanual på nettet for en tid tilbake. Prøv å gå inn på Johnson's side hjemmesider. Mener å huske at det var der jeg hentet den.

Det er lenge siden den er brukt, men sist gang den ble startet, summet den som en katt. Fantastisk gange på den.

Får vel ta en gjennomgang av den snart og teste at den fortsatt går.

Redigert av MortenK (see edit history)

s/y "Arnegrut", Asker

Det var morro å se. Vekker opp gamle minner. Min bestefar hadde en slik på en liten tre snekke på 14-15 ft for mange år tilbake. Faktisk den første båten jeg fikk prøve alene da jeg var 4-5 år. Riktignok med oppsyn fra land hehe. Husker jeg var nervøs på første turen alene men det gikk greit:-)

Mener å huske den var vannkjølt ja, bestefar kjørte den bestandig i en ferskvanns dunk om høsten. Uansett er det lett å finne ut av det, bare se etter kjølevanns inntak :wink:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Denne ligner veldig på min Evinrude 4hk Twin Lightning og den mener jeg er vannavkjølt. Får man deler, f.eks. pakninger til undervannshus til så gamle motorer, eller må man lage selv? Min er forøvrig lagt ut for salg her på BP, men det er kanskje ikke lov å skrive det i et innlegg?

Kjenner flere som har Johnsen/Evinrude fra 62-67 og de er faktisk forholdsvis driftssikre.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...