Jump to content

Septikpumpe - plassering og luktplager

Vågen

Recommended Posts

I vår nye Fjord 930 er septikpumpen plassert i et skap i forkabinen, nesten på toppen av svanehalsen før skroggjennomføringen.

Iflg. selger kan pumpen avgi litt septiklukt, slik at han anbefalte å ikke bruke skapet til klær osv. Selv hadde han pleid å ha påhengsen til gummibåten der...

Det irriterer meg litt at et stort skap står nesten til ingen nytte. Spørsmålet er derfor: Er det sannsynlig at luktproblemene er reelle (kjenner ingen lukt jeg...). Pumpen, en manuell membranpumpe, er helt ny. Slangene likeså (slangene er skikkelige septikslanger).

Dersom der er et luktproblem med slike pumper, hva bør jeg gjøre? Flytte pumpen (mulig å flytte pumpen ned i kjølsvinet ser det ut som)? Kjøpe annen type pumpe? Er de elektriske membranpumpene bedre m.h.p. dette, eller er problemet det samme, bare elektrifisert? Hvis jeg flytter pumpen ned til et lavere nivå, vil den manuelle pumpen gjøre nytten da, eller bør jeg ha en elektrisk en? Løftehøyden blir nesten en meter.

Har søkt i "Åpent forum" og funnet en god del om septikpumper, men ikke noe om akkurat dette. Takknemmelig for tips!!

:smiley:

Hei,

Min erfaring er at hvis slanger og pumpe er nytt vil det ikke lukte på noen år hvis du er flink til å skylle ut og bruke sanitærveske. Heng gjerne tøy i skapet men bytt pumpemebran år om annet og bruk nesen. Lukter det septik er det "bare" å skifte membran og eventuelt slanger igjen.

Tror faktisk de gode el. septikpumpene også har gummimembran som vil lukte etterhvert. Kvernpumpene virker mer lukket og har ikke mebran som vil lukte. Men disse er vel ikke helt pålitelige. Selv har jeg kun manuelle pumper på både toalett og pumpe. Helt uavhengig av strøm.

Hilsen Harald L

Redigert av Harald L (see edit history)

Trude III

Enig i at et stort skap bør kunne benyttes til å henge fra seg klær.

Jeg ville av to grunner plassert septikpumpen i/ nær kjølsvinet. Den ene grunnen er at du da hadde fått fjernet dette fra skapet ditt og unngått eventuelle luktproblemer. Det andre er at evt. reperasjon av pumpe som kan medføre noe søl nettopp fanges opp av kjølsvinet uten å tilgrise skott og vegger i stort skap.

Jeg forstår ikke helt hva som er poenget med svanehalsen: Er dette en svanehals som er montert mellom septiktank og utløp av septik i bunnventil, eller er det en innordning som er plassert annet sted i septiktank-systemet?

hviss du ønsker å bli kvitt hele problemet med potensiell septiklukt :puke: kan du fjerne hele pumpen og montere ejektor.

Jeg hadde det på min forrige båt og syntest systemet fungerte fint. Ejektoren tømte tanken når jeg passert 6-7 knop`s hastighet. :smiley:

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

eg forstår ikke helt hva som er poenget med svanehalsen: Er dette en svanehals som er montert mellom septiktank og utløp av septik i bunnventil, eller er det en innordning som er plassert annet sted i septiktank-systemet?

Septiktanken er plassert under dørken helt forut, derfra går slangen akterover langs kjølsvinet og opp i skapet - til nivå over vannlinjen. Deretter ned til skroggjennomføringen under vannlinjen. Pumpen står på "oppturen", rett før slangen bender nedover igjen.

Fordelen er jo åpenbar, i tilfelle lekkasje med bunnventilen åpen, men installasjonen blir jo mer omfattende og med lengre slanger enn den kunne vært.

Redigert av Vågen (see edit history)
hviss du ønsker å bli kvitt hele problemet med potensiell septiklukt :puke: kan du fjerne hele pumpen og montere ejektor.

Jeg hadde det på min forrige båt og syntest systemet fungerte fint. Ejektoren tømte tanken når jeg passert 6-7 knop`s hastighet. :smiley:

Om septiktanken henger over vannlinja er dette en fin måte å kvitte seg med tankinnholdet.

Om den er lavere enn vannlinja vil svanehalsen sikre at det ikke renner vann inn i båten om en slangeklemme el. skulle løsne. Det er ikke noe poeng å ha pumpa så høyt som mulig mot toppen av svanehalsen, den kan plasseres hvorsomhelst mellom tanken og svanehalsen.

Håper du kan finne en annen plassering av pumpa.

Takker for hyggelige svar. Ligger vel an til flytting av pumpen, i alle fall etterhvert når den blir gammel nok til å begynne å lukte...

Drister meg til et tilleggsspørsmål:

Toalettet har manuell pumpe (om det betyr noe). Når jeg pumper ut, renner en del vann tilbake til toalettet - vann som står i slangen frem mot septiktanken. Dette vannet lukter naturlig nok litt, selv om jeg pumper frem litt ekstra sjøvann. Skal der være tilbakeslagsventil el.l. i toalettet som hindrer dette? Hvis så, hva må gjøres for å fixe dette? Har hørt at noen heller matolje i toalettet av og til for å smøre opp pakninger osv. Er det sannsynlig at dette vil hjelpe, eller må det skruing til?

Det bør være mulig å slippe tilbake-slag av vann. For det første skal joker-ventilen i utløpet fra pumpen holdenogenlundetett. For det annet skal du kunne klare å pumpe ALT vann helt til septiktanken (i alle fall om den er lavere enn ramma). Det gjør du ved å pumpe luft etter vannet. Du hører når det bolber i tanken.

I min nye installasjon ligger Y-ventilen ca. 30 cm høyere enn bunnen i skålen. Jeg klarer fint å pumpe ut det aller meste av vannet, for ikke å si alt, både direkte ut og til tank. Begge steder hører jeg godt når luften er kommet "helt frem". Da er det minimalt med vann igjen i slangene.

Dersom det blir stående vann i slangene, vil det før eller siden trekke lukt gjennom slangene, selv om de skal være "luktfrie".

Maqtolje er en uting ... det ødelegger mer enn det ordner. Det samme gjelder klorin og frostvæske. Rent vann er alltid best, ev. sammen mes spesial-kjemikalier beregnet på marine septiksystemer. Dvs noe annet enn sanitærvæske for utedo. Om pakningene begynner å bli slitne, så er det uansett ingen vei utenom å skifte. Det er alltid best!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Ok, takker for råd. Får prøve meg frem. Fikk råd fra selger om å ikke bikke over hendelen som tømmer skålen, slik at der stadig kommer nytt vann inn under pumping. Ikke mulig å pumpe alt vannet inn i tanken da, naturligvis.

Er vel antagelig bedre å pumpe tomt hver gang for så å fylle opp før bruk?

Litt usikker på om tanken ligger lavere enn utløpet, er vel sånn omtrent likt tenker jeg. Mye ved båten jeg ikke er helt sikker på enda - trenger en to-tre timer ombord for meg selv uten to 3 1/2 - åringer på skuldrene :flag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...