Spitfire Startet 18.September.2006 Link til dette innlegget Startet 18.September.2006 (redigert) Hei alle sammen... Håper noen her kan gi meg ett svar. Etter 2 år uten båt, klarte jeg ikke mer. Fikk kjøpte meg ny båt i uken som var, og kjørte den fra Fredrikstad til Oslo i helgen. På denne turen fant jeg ut at motoren er litt underdimensjonert for båten. Funker fint på tur og slikt, men ved pådrag klarer den ikke "løfte" båten helt opp av vannet. Motoren det er snakk om er en 2002 Mercruiser 1,7 TDI, med ca 116 HK. Er det mulig å chippe denne? Går det ikke klarer jeg fint å leve med den sånn den er. Trenger ikke så mye mer HK, men litt hadde vært fint... Christian Redigert 18.September.2006 av Spitfire (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret fra Chip? til Er det mulig å chip-tune en 2002 Mercruiser 1,9 TDI? Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om, for mer informasjon se dette innlegget samt Etikette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Hei og velkommen til Baatplassen Et liv uten båt er noe mange her ser for seg som vanskelig ja. 1,7DTI har mekanisk styrt dieselsystem, dvs at det ikke er noen chip å endre der. For å ta ut mer effekt må man øke trykket i dieselpumpa. Jeg tror vel at 1,7DTI har nok krefter i forhold til konstruksjonen som den er fra fabrikken. Hva slags båt har du denne motoren i? Vi hadde en Nidelv 690 med denne motoren. Vi satte på en Balistic stålpropell for å få litt mer trøkk - etter min mening helt bortkastede penger. Men jeg stusser på at motoren ikke klarer å løfte båten ut av vannet - kan du beskrive litt mer hva du mener der? Sitér dette innlegget Link to post
Oslo Maritime Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Det er allerede tatt ut så mye krefter av den lille motoren der at jeg vil fraråde deg på det sterkeste. Det har også vært litt problemer med turboer og topper som ryker på de. Ellers er den som nevnt mekanisk styrt, så ideelt sett, så burde det kunne la seg gjøre å ta ut litt mer med å øke dieselmengdde og ladetrykk, men det er bare tull, og vil ikke holde. Sitér dette innlegget Link to post
Spitfire Svart 18.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 (redigert) Motoren står i en Laguna 24. Hadde håpet å få ut litt mere av motoren. Når jeg gir fullt pådrag, virker det ikke som den kommer seg helt opp av vannet. Den "drar med seg halve fjorden". Og når jeg bruker "trimflaps" , får jeg inntrykk av at den bare begynner å ploge... Båten blir litt for tung, men det er jo ikke så mye som skal til for å "få den opp"... Bare bitte litt til... Christian Redigert 18.September.2006 av Spitfire (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Høres rart ut. Vil det si at båten ikke går i plan med denne motoren? Hva er maks turtallet du får i fri og når motoren står i gir? Hva får du av fart på båten på fullt pådrag og på marsjfart? 24 fot kan være litt for stort for denne motoren. Nidelv 690 veier 1800-2000 kg, og det fungerte helt greit. Båten gikk relativt raskt i plan (selv med 6-7 voksne planet vi greit når jeg brukte flaps/drevtrim) Er det en slik båt du har? Sitér dette innlegget Link to post
Spitfire Svart 18.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Ja, det er en slik... GPS'n viste 18 knop med 2 voksne personer ombord. Turtallet lå på 3600 ut fra Fr.stad, 3800 forbi Moss, og 3900 på slutten ved Oslo etter litt "flapsing". Og da har vel noe "skit" løsnet på veien. Har ikke testet den i fri. Kan jo hende den har grodd noe voldsomt... Han som eide den tidligere sa den hadde ligget stille VEEEELDIG lenge, og den ser ikke akkurat ren ut under... Og den lå i innløpet til Seutelva og Glomma (Brakkvann?). Skal skrape og stoffe den skikkelig til våren... Og se da hva som skjer da. Christian Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 OK, da er jeg med. Båten din bør gjøre godt over 25 knop med denne motoren. Jeg leste en annonse på Finn at en tilsvarende båt gjør 29 knop. Det gjorde også vår Nidelv 690 med denne motoren. Askeladden 645 Beetle gjør ca 30 knop med denne motoren. Bella 640 gjør 28-29 knop med denne motoren. Poenget mitt er at det antakelig er realistisk å forvente at din båt også går omtrent som disse båtene (disse båtene veier ca 2 tonn alle sammen) Har den grodd mye så er det ikke rart at du ikke får mer fart. Om jeg husker rett så er maks turtall i gir på denne motoren 4400 Omin. I fri skal du enkelt nå over 4000Omin (les intstuksjonsboka for å sjekke dette). Med ren båt og rett propell bør du nå 4300-4400 Omin på maks og enkelt marsje 22-25 knop på rundt 4000Omin. Om du ikke når maks turtall med ren båt er det enten feil propell eller feil med motoren. Jeg vet ikke om jeg ville ventet til våren medå finne ut av dette - det kan jo være en feil som selger kjenner til eller burde kjent til - og som han er ansvarlig for. Oppførte båten seg slik ved prøvekjøring også`? Sitér dette innlegget Link to post
Spitfire Svart 18.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Den gjorde det... Regnet med at det var en del dritt og at det ville løsne før Oslo. Får se om jeg får skrapt litt da og testet før vinterlagring. :) Christian Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Det er nok mer enn "litt dritt" under når den nesten ikke går i plan.En skikkelig vask med høytrykk gir deg raskt svar på om det bare er litt vask som skal til eller om du har et større problem. Sitér dette innlegget Link to post
Spitfire Svart 18.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Jeg skal ta en titt og se hva jeg får gjort. Regner med at det bare er en vask/høytrykk som skal til. Men jeg skal si ifra når det er gjort. Og om det ble bedre... Christian Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 19.September.2006 Link til dette innlegget Svart 19.September.2006 Vi fikk 6 knop ekstra og riktig turtall etter å ha høytrykksspylt båten. Tipper en skikkelig rengjøring vil gjøre susen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Spitfire Svart 20.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2006 Var å kikket mere i går... Båten er SKIKKELIG grodd under, og det sitter godt. Regner med at en grundig høytrykk og rens gjør susen. Takker for alle tips og forslag. Christian Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.September.2006 Link til dette innlegget Svart 20.September.2006 Om du ser på wavekjeden.no har de et rensestoff for å gjøre jobben litt lettere for deg. Tror det kostet ca 65 kroner. Fint om du "avrapporterer" resultatet også. Det er fint å vite hvor mye effekt groing har Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 20.September.2006 Link til dette innlegget Svart 20.September.2006 Sjekk propell også, skal ikke mye groe til på den før du merker redusert fart. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 20.September.2006 Link til dette innlegget Svart 20.September.2006 Jeg vil tro at denne båten er fullstendig nedgrodd. Bilder hadde vært morro Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.