Careka Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 (redigert) Har du link til butikk? Denne pæra kan vel brukes i alle lanternene eller er det forskjell på pærene? Jeg har kjøpt hos disse. http://www.ledforever.com/shop/default.asp?SetLng=26 og da til ankerlanterna i toppen, den tilsvarer 10Watts pæra som står der i dag. De jobber også med å lage erstattning for 25watts pæra som jeg har i Tricolur lampa over ankerlanterna. så når den kommer så skiftes den også ut. De andre lanternene brukes stort sett når motor kjøres, og da har jeg plenty med strøm-. Så disse blir antakelig ikke byttet før prisene har kommet endel ned. Ankerlanterna kommer på 496D.kr tilsendt. så får vi se om den Norske stat skal litt også. Redigert 6.Desember.2006 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 LunaLed 27 lanterne pære - Sokkel BAY15D Marine - Udskiftningspærer for de fleste skibslanterner - polleret aluminiumshus - 100% vandtæt - Strømkilde 8-30 Volt, samme lysstyrke - Ingen polaritet, IC reguleret - Strømforbrug 110 mA v/12v, ingen varmeudvikling - 100.000 timers levetid På lager Lev. 3 dage Varenummer: LL27 Lev. varenummer: 1003 Vægt: 50 Gram 450,00 DKK (inkl. moms) Dette er den jeg har kjøpt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
JanS/EIR Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Disse pærene har altså en brenntid på godt og vel 11 år, konstant påslått! Men prisen var nå stiv da. Nåvel--greit å vite at man kan ha lys påslått uten å tappe batteriene nevneverdig. Og med økende produksjon går kanskje prisen ned? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Mulligan Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 - Strømkilde 8-30 Volt, samme lysstyrke Aha. Så trenger man kun to dioder i toppen av masta og sparer seg å trekke en ekstra kabel. Bryter med tre stillinger velger mellom av-trco-anker. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Felleskjøp herifra? Det var jo langt unna men det er jo båtsesongen også. http://www.ledshoponline.com/marine_led.htm De forklarer hvordan pæren tilpasses HELLA lanterner. Prisen er ca 200 kr/stk. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Her begynner det å svinge... Se på: http://www.tradekey.com/ Fellesinnkjøp á la digitalvoltmeteret ville sikkert være gunstig... Er det ikke standard størrelse på lanternepærer? Som regel er det vel farget glass forran pærene (rød / grønn), så hvite pærer "will do"? Ser at flere fabrikker selger et minimumsantall på 100 stk; Felles innkjøp blir sikkert MYE rimeligere enn gjennom importør + detaljist... Noen som tar utfordringen?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Allan E Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Jeg tenkte nå mer på å kjøpe i en butikk jeg da. en skal jo ikke ha så veldig mange. Så en grei pris i butikk er det jeg trenger. Synes at 400,- pr stk fra tyskland er for drøyt. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Ikke pr. stk for pærene vel?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mulligan Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Sakset fra sida til ledforever.com: "Den manglende certificering er ikke teknisk begrundet men udelukkende af bureaukratisk årsager." Noen bør fortelle dem om overlappende sektorer osv. Det er en grunn til at ei lanternepære ser ut som den gjør. Men som ankerlanterne må den være framifrå. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Er det ikke standard størrelse på lanternepærer? Som regel er det vel farget glass forran pærene (rød / grønn), så hvite pærer "will do"? Vær ikke for sikker på at det er tilfelle. Hvite LED pærer har et helt annet spektrum enn vanlige glødelamper, og dersom det f.eks. er et "hull" i den røde delen av spektrumet, vil de fungere dårlig som babord lanterne. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Åsså jeg som trodde at HVITT lys inneholdt alle fargene (i additiv fargeblanding)... Har du HOLD for den påstanden Vestkystseiler?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
La Digue Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 LED har ikke et jevnt fargespekter slik som vanlige lyspærer. Det er derfor det er så vanskelig å få skikkelig hvite led-lamper, f.eks. til bruk inne i båten. Hella LED-lanternene har ikke farget glass foran LED-ene. Begge lanterner ser helt like ut - helt til man kobler til strømmen. Så det er ikke hvitt lys som blir filtrert gjennom farget filter. Derfor kan det være litt bingo å montere hvite led-er i eksisterende armatur. Ikke at det ikke virker, men at man ikke kan vite hvor langt lanternen lyser. Jan Erik Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Vestkystseiler Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 (redigert) Åsså jeg som trodde at HVITT lys inneholdt alle fargene (i additiv fargeblanding)... Har du HOLD for den påstanden Vestkystseiler?? Her er en figur som viser lyspektrumet til en hvit LED. Jeg kan ikke gå god for riktigheten av denne (er generelt skeptisk til Wikipedia), men det stemmer med det jeg har hørt/lest andre plasser. Som du ser, er intensiteten mye lavere i den røde delen av spektrumet. Her er spektralfordelingen til fargede LEDs. En rød LED bruker all energien til å lage rødt lys, m.a.o. vil du få et mye kraftigere rødt lys fra en rød LED enn du vil få dersom du setter en hvit LED av samme wattstyrke bak et rødt glass Redigert 6.Desember.2006 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Derfor kan det være litt bingo å montere hvite led-er i eksisterende armatur. Ikke at det ikke virker, men at man ikke kan vite hvor langt lanternen lyser. Jan Erik Men dersom du ønsker å bruke eksisterende armatur, tror jeg det er tryggere å bruke rød hhv grønn LED til babord/styrbord lanterne. Da vet du jo at mesteparten av lyset som produseres slipper gjennom glasset, siden lyset har samme farge som glasset. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Men det er vel greit med hvite ledgjennom klare glass slike som topp, akter og ankerlanterne. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 7.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2006 Men det er vel greit med hvite ledgjennom klare glass slike som topp, akter og ankerlanterne. Ja, det burde ikke være noe problem dersom du får LED pæren ti¨l å passe fysisk i ditt eksisterende armatur. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 8.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2006 (redigert) Jeg har bestillt pære for ankerlanterna. Fra Danmark.Godkjennt eller ikke spiller ingen rolle. bare det lyser godt. Det gikk 2 dager så var den levert. meget bra. Jeg fikk den i posten i går. Og den ser meget bra ut. I papirene står det 10 års garanti. Så jeg får komme tilbake på denne om 10år og gi status. Redigert 8.Desember.2006 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 9.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2006 Her er flere. http://secure.orcagreen.com/xcart/home.php http://www.superbrightleds.com/led_prods.htm Ha en fortsatt flott helg i regnværet. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Marwin Svart 7.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 (redigert) Da har jeg "lært" følgende: Ferdige LED-lanterner ("godkjente") fra skandinavisk forhandler er svindyrt.... Mange av de erstattningspærer som kan skaffes har en "synsvinkel" på kun 30 grader Det går ikke an å sette en hvit LED-pære bak farget glass for sidelanterner, fordi da blir lyset bortimot usynlig. DET betyr at du må sette en rød LED-pære bak et rødt glass og vise versa. For "loddeboltere" betyr det at man alså bygge må sammen flere like LED-pærer i samme fatning, med litt forskjellig vinkling på hver, for å få dette til å lyse riktig... Kommentar?? Redigert 7.Mars.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Allan E Svart 7.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 Ikke såå galt vel. 400,- for styrbord og babord tilsammen 800 for topplanterne 800 for akterlanterne. Ja det er dyrt men på min seilbåt har jeg kjøpt de fargede. Sparer jo 48W bare på de 2. Får ta de andre lanternene på sikt. Det kommer nok bedre erstatningspærer etterhvert som kan brukes på de hvite lanternene. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 7.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 Prubblemet er at jeg ikke har pinnebåt, og derfor må ha separate sidelanterner... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
kjell-gf Svart 7.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 se link;www.ledforever.com Mye ang pære osv Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 7.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 (redigert) Linken er tidligere angitt av Careka i innlegg #26... Kun hvite pærer til litt rimeligere pris på den linken... Dessuten er det ikke oppgitt hvilket fargespekter det hvite lyset har. I verste fall kan det hende at sidelanternene ikke vil vises i det heletatt bak farget glass... HER angies hvor smalt hvert fargespekter for fargene. Det hvite lyset som er glødelampe har, dekker alle disse fargene ++. Redigert 7.Mars.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Allan E Svart 7.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 De jeg kjøpte var separate. En til hver sin side. De fargede er billigst. Godkjent til 12m båt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 Hej Marwin........ her hos söte bror får du............ 9. Sidolanternor ska monteras så att deras lodlinje är vinkelräta mot horisontalplanet för att säkerställa erforderlig ljusstyrka i detta plan även när båten kränger. På fartyg under 20 m längd får en sammansatt sidolanterna (röd + grön) användas istället för separata sidolanternor. säger inget om att motorbåt ikke får ha det Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.