Jump to content

Lagring av puter i lukket båt

jutul

Recommended Posts

Skal båten stå ute eller inne er litt avgjørende her tror jeg. Tørrballer hadde jeg satt inn uansett. En i motorrommet, og en i hvert rom i båten (dvs kabiner, toalett og ute).

Putene kan oppbevares i båten om de settes på høykant slik at det ikke blir kondens under dem

Max lufting under pressenningen er mitt motto - dvs at man søger for god luftgjennomstrømning i båter. Bedre med for mye enn for lite er min mening.

Enig med Bitteliten, bortsett fra at det ikke har noen hensikt med tørrballer om du har lufting i båten. Det du forsøker på da, er jo å tømme atmosfæren for vanndamp, og det er ikke helt enkelt...

Tørrball har effekt om du stenger all lufting til båten, men jeg innbiller meg at god lufting er bedre.

Jeg har rett og slett ikke plass til alle putene hjemme - så de har overvintra i båten. Det gikk greit.

Jeg lar alt stå i båten, også sukkerkrukken fra sommeren. Og alt er like fint som da vi forlot det på slutten av ferien (om ikke enda bedre...). Hemmeligheten er en sentralavfukter i båten som derimot krever landstrøm. Denne tørker også ut maskinrommet, slik at det ikke finnes rust eller irr på noen av de "blanke" metalldeler der bak. Men du må ikke bruke en slik kondensavfukter som selges over en lav sko på Elkjøp el.l. da disse ikke fungerer effektivt nok ved lavere temperaturer.

Astor lå ute i hele vinter. Jeg satte inn tørrballer men det kom ingenting i dem. Trolig for at båten er isolert. Puter lå slik de alltid ligger. Vi hadde også sengtøy i båten. Hadde en liten varmovn på hele tiden. På termostat.

Kjekt med båt og lukket avdeling. :lol:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Enig med Bitteliten, bortsett fra at det ikke har noen hensikt med tørrballer om du har lufting i båten. Det du forsøker på da, er jo å tømme atmosfæren for vanndamp, og det er ikke helt enkelt...

Det er jeg ikke helt enig med deg i - for det forutsetter at du har fri flyt av luft og at det ikke er noen temperaturforskjeller som skaper kondens. Så jeg ville hatt tørrballer også jeg. De koster en hundrelapp pr stk og jeg anser det som en grei ekstraforsikring. Har 4 stk ombord nå selvom båten skal ligge inne i varmlager

Vi ligger på sjøen og lar puter og sengetøy ligge ombord vinteren over. Lufting, noen tørrballer og gjerne en liten lunk i motorrom og batterirom når frosten kommer. Blir gjerne en og annen lørdagstur på fjorden også da, og ingen mugg eller blåmann så langt, det er tørt og friskt ombord hele tiden. Tapper ut ferskvannsanlegget for sikkerhets skyld, men det er kanskje ikke nødvendig det heller?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Enig med Jan, men tørrball er litt puslete greier. I vinter kjøpe jeg en sekk veisalt, to bøtter og to billige dørslag. Dørslagene fylt med salt ble satt over bøttene - og det gjord vei i vellinga. Bra lufting og en liten frostvakt. Og dessuten energisparende. Et hyrdrometer er også ok for å følge med luftfoktigheten. Båten min var tørrere i vinter en nå på ettersommerens fine og relativt tørre vær.

Enig med Jan, men tørrball er litt puslete greier. I vinter kjøpe jeg en sekk veisalt, to bøtter og to billige dørslag. Dørslagene fylt med salt ble satt over bøttene - og det gjord vei i vellinga. Bra lufting og en liten frostvakt. Og dessuten energisparende. Et hyrdrometer er også ok for å følge med luftfoktigheten. Båten min var tørrere i vinter en nå på ettersommerens fine og relativt tørre vær.

Pass opp så ikke alt treverket sprekker pga for tørr luft da :lol:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...