Jump to content

Sleipner 4-takt 2-cyl 1967, problem


Bech

Recommended Posts

Hoppas någon vänlig själ kan ge goda råd !

Min sleipner fuskar o stoppar vid belastning i

vissa situationer.

När båten är vannrett (i sidelinjen) så stoppar motorn.

När jag sätter mig på vänster sida (tyngdpunkten åt vänster)

så går den som en klocka utan att stoppa.

Kan det vara flotören som hakar upp sig ?

 

- Gort rent tanken, fri från vatten,

- Nya tändstift. NGK A-7

- Vattenavskiljare

- Gott bensinflöde

- Gort rent förgasaren (Solex 26)

 

Nej, det är inte första April, det är nu !

Christer, från Norges harryby no 1, Strömstad

Link to post

Kan ikke forstå at noe annet enn flottøren skulle kunne forårsake noe slikt nei! Så dette er nok det rette området å feilsøke på. Sjekk at flottørventilen stenger på rett nivå, og kjenn etter at ikke nålen henger mens du vrir forgasseren i forskjellige retninger.

 

Det eneste andre jeg kan tenke meg kan forårsake noe slikt er om ledning mellom coil og fordeler ligger til jord et sted, slik at det blir overslag. Og at denne går klar når du sitter på rett side. men denne motoren har kanskje magnet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Tack Gon, nu har jag 2 olika tips som jag kontrollerar ikväll !

Den gamle ägaren har en skarv i mitten på bensinslangen under durken.

(bensintank i aktern)

Det är ett kopparrör i 45 graders vinkel, helt omotiverat om det nu inte var

latskap eller ekonomi som var orsaken.

I eftermiddag så köper jag en ny bensinslang som går obruten hela vägen.

/Bech

Link to post

Hej igen Index och Gon, nu fungerar motorn.

Lösningen var tvådelad.

1. Forgasser-Service i Dröbak utförde mirakel, det var mycket som var fel inne i förgasaren. Efter hemkomst i eftermiddag monterades förgasaren, dags för provtur. Nu stoppade inte båten, men gick ner i varv (turtall)

En fantastisk förbättring.

2. Kopplade mig förbi min nya vattenavskiljare och vips så fungerade allt ting.

 

Min teori är att bensintanken har ett minimalt fall ner till förgasaren, minsta motstånd som f.ex. vattenavskiljaren skapar problem.

 

Nu i vinter ska jag få producerat en ny bensintank. Istället för en rund en så bli den formad efter akterdäck med en högre urtappning.

 

Tack igen bägge att ni tog emot en nykmling med goda råd.

 

/Bech

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...