Jump to content

Ankervinsj på daycruiser

kristian

Recommended Posts

Hei, skal kjøpe meg ny båt, og lurer på deres erfaring med ankervinsj på daycruiser.

På min gamle båt så sluret tauet noen ganger, og det var vanskelig å komme til vinsjen for å justere.

På den nye båten en Yamarin 76dc, så blir vinsjen montert i en luke på akterdekk, men her er det ikke mye høyde til bunnen av luka (ca 30cm), ser ILAS anbefaler 50cm. Vil man få problemer av denne grunn? Er det verd ca 30000 å ha ankervinsj på en 25 foter? Eller er vinsjene i dag problemfrie?

Det tar jo også endel plass på akterdekk, da det er en båt med outboard motor, så går nesten den ene siden med til anker.

Hører gjerne på noen brukserfaringer og synspunkter...

Er det verd ca 30000 å ha ankervinsj på en 25 foter?

30.000 for en ankervinsj? Hva i all verden er det for en type? Siden du har 25 foter, burde det ikke være så altfor store vinsjen heller. ???? :eek:

Hadde før en 20 fots DC og irriterte meg grønn på at jeg ikke hadde vinsj. Sett det inn, men finn en som er noe billigere enn 30.000. Kjenner til og med en som har/hadde baugpropell på en 19 fots jolle, så vinsj på en 25 er ikke unaturlig.

Redigert av Larspo (see edit history)

30 tusen høres ekstremet mye ut, men prisen avhenger jo selvfølgelig av hvor mye du kan gjøre selv.

Dersom du bruker syrefast kjetting trenger du ikke så stor høyde. Den legger seg veldig flatt utover i forhold til galvanisert eller tau. Men 30 cm høres litt snaut ut (?). Du burde greie deg med 5 mm kjetting.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Tok kontakt med leverandør, og prisen de tilbyr er 26.000,- med fjernkontroll, og ferdig montert. Men når jeg leser på ILAS sine hjemmesider, så anbefales det 50cm dybde for tau, hvis man har 50 meter tau.(kjetting ikke aktuellt for meg). Er det viktig å ha denne dybden? Eller finnes det spesielle modeller med vinsjer som kan klare mindre dybde?

De forutsetter også 50 meter med tau, kan man klare seg med mindre? Da jeg ikke ankrer opp ute på så dybt vann, vanligvis 2 til 15 meter?

Tok opp noenlunde samme spørsmål selv her på BP, og fikk bla. et interessant tips om vinsjer som bruker fiberbånd som spoles opp. Så fremt du har plass til selve vinsjenheten som ikke er veldig stor, unngår du da problemet med for liten "fallhøyde". Det viktige her er at du har mulighet for å montere vinsjen et stykke fra skroggjennomføringen slik at spoleapparatet ikke overbelastes pga. sidekrefter. Se monteringsbeskrivelser under linkene. Det finnes en del forskjellige leverandører: http://www.anchoring.se/, http://www.anchor.se/ankarspel.htm, http://www.winchmatic.se/index.htm

Takker for mange, gode forslag. Får ta en runde med leverandøren av båten om pris, og monteringstype. Snakket med ILAS på telefonen, de anbefalte å kutte hull i dekksluken for så å montere et trau el.under til tauet. (ikke helt elegant, syntes jeg). Eller se på hvordan Ibiza hadde gjort det, med 90 graders vinkel på tauet inn mot skrogsiden(ulempen her er det er vansklig å justere vinsjen i etterkant).

Larspro - jeg tror at du overdriver litt her - vi må ta hensyn til båtens vekt og hva slags ankring det er tenkt å bruke her.

Skal du ligge på svai over natta og være ganske sikker på at ankeret holder bør man legge ut 4-5 ganger dybden med kjetting eller kjetting/blytau med daumann.

Skal man ligge mot land er det helt sikkert nok med 50 meter. På vår nidelv 690 hadde vi 50 meter - og vi brukte aldri mer enn 40 meter. På svai for å bade bør også 3 ganger dybden holde.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...