Dalton Startet 19.September.2006 Link til dette innlegget Startet 19.September.2006 Bør oppretting av propellaksel foregå mens båten ligger på vannet, ferdig trutnet, eller kan det like gjerne gjøres i opplag? Og hvordan sikre seg at det ikke ugjør seg over tid? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Hulda Svart 19.September.2006 Link til dette innlegget Svart 19.September.2006 Grovretting på land, finretting ferdig trutnet. Rettingen endrer seg ikke hvis ikke omkringliggende faktorer endrer seg. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 19.September.2006 Link til dette innlegget Svart 19.September.2006 Oppretting av aksling skal utføres når båten ligger i vannet, om båten har ligget lenge på land bør opprettingen ikke skje før etter en stund etter sjøsetting. Jeg tror at man bare må sjekke etter noen år for etterkontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 26.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Noen som har noen oppskrift på opprettingen. Ser ut til, etter foreløpig kontroll av aksel at den kaster litt på seg sideveis. Må vel løsne på motorbolter, men er det trygt i og med at boltene går tvers igjennom bunnen? Er helt grønn her, så jeg trenger råd. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
skage Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Trodde vel ikke at selve justeringsskruene på motorfestene gikk gjennom skroget, normalt så ligger det en mutter over og under justeringsskruen som du da skrur/justerer etter behov for og få motoren i senter på aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 26.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Er det justeringsskruer på motorlabbene på Sabb G? Ser ut som om justeringen består av metallshims under labbene. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
tuffff Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Er det justeringsskruer på motorlabbene på Sabb G? Ser ut som om justeringen består av metallshims under labbene. Stemmer nok det, ja. Det skulle for øvrig ikke være noe farlig å løsne på mutterene mens båten ligger på vannet. Boltene sitter normalt så godt fast at du ikke risikerer noe her. Det er dessuten eneste måten du får til å rette skikkelig opp. Du har ikke en kran i hjemmehavnen du kan gardere deg med, da? Dersom virkelig krise skulle oppstå? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 26.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Hva gjør man for å korrigere sideveis? Mulig jeg spør dumt nå, men dette vet jeg ikkeno' om. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
tuffff Svart 26.September.2006 Link til dette innlegget Svart 26.September.2006 Som regel er hullene i motorlabbene en del større enn boltediameteren. Dette er nok til den vesle sideveis justeringen du skal behøve. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 27.September.2006 Link til dette innlegget Svart 27.September.2006 Hva gjør man for å korrigere sideveis? Mulig jeg spør dumt nå, men dette vet jeg ikkeno' om. Som du sier selv så vet du ikke noe om dette,og da vil jeg anbefale deg å overlate denne jobben til en fagmann. Dette er en jobb som du ikke skal tenke på å gjøre selv,da konsekvensene kan være fatale både for gear,aksling og hylse hvis det ikke blir gjort skikkelig. :nono: Som Fagmann innenfor området med mere enn 20 års erfaring,så tror jeg du gjør lurt i å la noen andre ta seg av jobben.......dette er et veldig godt tips som du skal få helt gratis og franko av meg. Ha en fortsatt fin kveld...... Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 28.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2006 Det er langt mellom slike fagmenn på mine trakter, og jeg har ingen mulighet til å få båten min til en evt. slik fagmann. Så jeg takker for et velment råd, men jeg må nok pusle med det selv, som med alt annet når det gjelder båt. Er jo ikke helt grønn når det kommer til mekaniske innretninger, så det går nok bra. Trenger bare noen tips, og da er BP stedet. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Fiks Svart 28.September.2006 Link til dette innlegget Svart 28.September.2006 Jeg har en 25' tresnekke med Sabb type 2H som har tilsvarende fundament som SABB type G. Motoren er stivt montert med bolter gjennom fundament, bunnstokker og hud. Jeg har skiftet motorfundament og bunnstokker under motor på grunn av elektrokjemisk råte, og rettet opp motoren med shims av glassfiberarmert plast da denne ble montert inn i båten igjen. Opprettingen ble kontrollert med en 1/10 mm følekniv som vist i motorens instruksjonsbok. Angående sideveis oppretting krever det at fundamentsbolter er tilstrekkelig nøyaktig plassert da det er liten klaring i boltehullene i motorlabbene. For å justere sideveis bendet jeg forsiktig med et kubein mellom fundament og vevhus/koblingshus samtidig som fundamentsboltene ble tiltrukket. Instruksjonsbøker for Sabb motorer kan lastes ned som .pdf filer fra www.sabb.no. MVH Gunnar Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 29.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Takk for tips. Får vel se om det ikke blir litt mekking i helga. Båten skal jo snart på land for vinteren, så hvis jeg skal få justert dette mens båten ligger på vannet, begynner det å haste litt. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
M/S Bastard Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Hmmm..du har ikke bare en slakk i stevnlageret da? Er vel talgpakning som kan strammes litt der, ev bytte pakning..eller..? Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 1.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 (redigert) Jeg har ikke fått sjekka med bladsøker enda, men la an en kniv på en bunnstokk og førte den sakte inn mot akselen. Det virket helt tydelig som om den traff ujevnt. Skal sjekke med bladsøker, men rekker det ikke i helga. Hvordan er stevnlageret på Sabben bygget opp, forresten? Redigert 1.Oktober.2006 av Dalton (see edit history) Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.