Jump to content

Oppretting av propellaksel

Dalton

Recommended Posts

Noen som har noen oppskrift på opprettingen. Ser ut til, etter foreløpig kontroll av aksel at den kaster litt på seg sideveis. Må vel løsne på motorbolter, men er det trygt i og med at boltene går tvers igjennom bunnen? Er helt grønn her, så jeg trenger råd.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Er det justeringsskruer på motorlabbene på Sabb G? Ser ut som om justeringen består av metallshims under labbene.

Stemmer nok det, ja. :yesnod:

Det skulle for øvrig ikke være noe farlig å løsne på mutterene mens båten ligger på vannet. Boltene sitter normalt så godt fast at du ikke risikerer noe her. Det er dessuten eneste måten du får til å rette skikkelig opp. Du har ikke en kran i hjemmehavnen du kan gardere deg med, da? Dersom virkelig krise skulle oppstå?

mvh tuffff

Hva gjør man for å korrigere sideveis? Mulig jeg spør dumt nå, men dette vet jeg ikkeno' om. :confused:

Som du sier selv så vet du ikke noe om dette,og da vil jeg anbefale deg å overlate denne jobben til en fagmann. :yesnod:

Dette er en jobb som du ikke skal tenke på å gjøre selv,da konsekvensene kan være fatale både for gear,aksling og hylse hvis det ikke blir gjort skikkelig. :nono:

Som Fagmann innenfor området med mere enn 20 års erfaring,så tror jeg du gjør lurt i å la noen andre ta seg av jobben.......dette er et veldig godt tips som du skal få helt gratis og franko av meg.

Ha en fortsatt fin kveld...... :seeya:

Det er langt mellom slike fagmenn på mine trakter, og jeg har ingen mulighet til å få båten min til en evt. slik fagmann. Så jeg takker for et velment råd, men jeg må nok pusle med det selv, som med alt annet når det gjelder båt. Er jo ikke helt grønn når det kommer til mekaniske innretninger, så det går nok bra. Trenger bare noen tips, og da er BP stedet. :cheers:

Jeg har en 25' tresnekke med Sabb type 2H som har tilsvarende fundament som SABB type G. Motoren er stivt montert med bolter gjennom fundament, bunnstokker og hud.

Jeg har skiftet motorfundament og bunnstokker under motor på grunn av elektrokjemisk råte, og rettet opp motoren med shims av glassfiberarmert plast da denne ble montert inn i båten igjen. Opprettingen ble kontrollert med en 1/10 mm følekniv som vist i motorens instruksjonsbok. Angående sideveis oppretting krever det at fundamentsbolter er tilstrekkelig nøyaktig plassert da det er liten klaring i boltehullene i motorlabbene. For å justere sideveis bendet jeg forsiktig med et kubein mellom fundament og vevhus/koblingshus samtidig som fundamentsboltene ble tiltrukket. Instruksjonsbøker for Sabb motorer kan lastes ned som .pdf filer fra www.sabb.no.

MVH

Gunnar

Takk for tips. Får vel se om det ikke blir litt mekking i helga. Båten skal jo snart på land for vinteren, så hvis jeg skal få justert dette mens båten ligger på vannet, begynner det å haste litt.

Jeg har ikke fått sjekka med bladsøker enda, men la an en kniv på en bunnstokk og førte den sakte inn mot akselen. Det virket helt tydelig som om den traff ujevnt. Skal sjekke med bladsøker, men rekker det ikke i helga. Hvordan er stevnlageret på Sabben bygget opp, forresten?

Redigert av Dalton (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...