Jump to content

Honda 5 hk med ustabil gange.

Baywatch

Recommended Posts

I nyebåten sitter det en '98 Honda 5 hk påhenger, som jeg har litt trøbbel med.

- Motoren tenner greit når jeg kaldstarter og bruker choke, men stopper så snart choken skyves inn igjen, og da blir den vanskelig å få liv i.

- På rundt halv gass får den kvelningstendenser. Dette går over når turtallet kommer over et visst punkt, og motoren går fint på marsjfart.

- slakker jeg av fra høy fart og ned til "dead slow" går den fint en stund, men kan så finne på å stoppe og bli vanskelig å få start på igjen. Festlig når jeg er på vei inn i havn...

Følgende tiltak er gjort så langt:

- Tappet av dreneringsskruen på forgasseren for eventuell kondens.

- har sammen med forrige eier forsøkt å justere blandingsforholdet luft/bensin. Motoren ble bedre da, men nå er den verre enn noen gang.

Noen tips? Tenkte jeg skulle mobilisere alle tommeltottene mine til helgen og prøve å få skikk på motoren.

det enkleste og mest sannsynlige å sjekke er:

lufting på tank åpen eller tett av skitt?

lekkasje i bensinslanger tank/motor?

sjekket bensinfilter motor?

er motoren mekket på? = falsk luft forgassere/manif?

har motoren feks vært under vann kan luftingen på forgasseren være tett av saltkrystaller.

skitt i hoveddyse/forgasser.

er tennpluggen sjekket ordentlig/byttet /

gnist sjekket?

feil type tennplugg? dette skal være riktig ngk plugg: BPR5ES

riktig dødmannsknapp er viktig

det skal aldri være behov for å røre tomgangsblandingskruen med mindre det er skitt i forgasser og da må den renses.

grunninnstillingen skal vel være 1.5 til 1,25 omdreininger ut. start på 1.5

sjekk også om termostaten er ok - dvs dridtstemperaturen på motoren.

er termostaten ødelagt kan noen av symptomene du besriver forekomme men sannsyneligheten for problemløsing bør være størst i begynnelsen av listen.

annet:

feil ventilåpninger hvis de aldri er sjekket/juster er en annen mulighet.

sjekket oljemengden?

overtemp?

ala impeller/termostat.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

flottørene - hvis de er et medvirkende problem - henger litt eller liknende kan enkelt "verifiseres" ved å banke lett på flottøtkud/forgasser med skaftet på en skruetrekkel ell men motoren går/problemet er "aktivt".

henger den slipper den normalt med en gang.

er flottøren lekk får motoren for mye bensin og problemet burde ha artet seg annerledes.

konstanteres det at problemet er flottøren må forgasseren ut og renses/sjekkes.

Mitt standard svar er: Sjekk membranen i bensinpumpen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Har fått gjort litt med motoren i helgen. Det første jeg gjorde var å sjekke oljenivået. Det var alt for mye olje i den! Måten motoren er montert i båten har spilt meg et puss. Ettersom motoren er montert i brønn inne i båten, må motoren stå på skrå sideveis for at propellen skal komme litt unna roret. Da jeg før en tur peilet oljen, var det ingen olje på peilepinnen. Jeg var for så vidt klar over at motorens skrå montering hadde innvirkning her, men fylte på såpass olje at tuppen på peilepinnen kom i kontakt med oljen. Det var altså for mye. Håper at dette ikke har gjort stor skade...

Har også byttet tennplugg, men en bit av den gamle ble stående igjen inne i plugghetten, og jeg var ikke kar om å få den ut igjen :headbang: Håper på å finne noe egnelig verktøy, en spiss tang kan kanskje gjøre susen, finnes dessverre ikke i min slunkne verktøykasse.

Dermed har jeg heller ikke fått prøvestartet.

Har også byttet tennplugg, men en bit av den gamle ble stående igjen inne i plugghetten, og jeg var ikke kar om å få den ut igjen :headbang: Håper på å finne noe egnelig verktøy, en spiss tang kan kanskje gjøre susen, finnes dessverre ikke i min slunkne verktøykasse.

Om den biten som står igjen i plugghetta har gjenger innvendig, tar du bare å skrur pluggen inn i denne biten igjen. Deretter tviholder du plugghetta i den ene hånda, og røsker pluggen ut med den andre, slik at biten din blir med pluggen ut...

Biten er høyst sannsynligvis en gjengekapsel som sikrer god kontakt mellom plugghette og plugg.

Ellers er det jo bedre med for mye smøring enn for lite, som brura sa. Men svigermora tilføyde sannsynligvis alt med måte, der også...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

tar du bare å skrur pluggen inn i denne biten igjen.

Prøvd. Gjengene er dessverre ødelagt. Håper at en langsmal nebbetang kan gjøre jobben. Hvis ikke blir det å skifte ut hele stasen. Plugghetten er forbundet med en svart boks av et eller annet slag. Muligens må den også byttes da? Tar turen innom forhandleren i løpet av uka.

Sikker på at det er en hylse i det hele tatt? På min påhenger skal det ikke være hylse på pluggene, så da må hylsen på den nye pluggen skrus av og kastes! Hvis du er helt sikker på at det er en aluminiumshylse som sitter fast inni der, og ikke en del av plugghetten, vil jeg foreslå å sette plugghetten på høykant, spraye godt med rustløser oppi og la det stå et par dager. Da burde den kunne la seg løse etterpå!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Motorproblemet ditt høres helt ut som det jeg hadde med min Johnson 5 hk. Hadde den inne til "ekspertene" flere ganger uten at det hjalp noe nevneverdig.

Løsningen var enkel: demonter forgasseren og sørg for at alle dysehull er åpne. Bruk en ledning som du flusser opp og få frem de tynne trådene. Disse stikkes så inn i alle dyser. Spesielt er det den lange dysen i flotørkammeret som kan lage problemer. Sørg for å ha pakninger for hånden.

Ikkje meininga å stjele tråden din "Cand. noe", men sia det er mykje snakk om forgassara her så lurte eg på om det er nokon som veit kor ein kan få tak i rep.sett til forgassarar. Eller mikuni forgassarar for å vere heilt eksakt. Kan jo hende det vert aktuellt for deg og "Cand. noe".

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Sikker på at det er en hylse i det hele tatt?

Hmmm, den muligheten har jeg sant å si ikke tenkt på. Tok det for gitt at denne hylsen alltid skulle være på, det har den vært på de motorene jeg har hatt befatning med før. Men det høres jo ut som det kan være slik som du sier. Undersøker saken i morgen!

Og er ikke tiltakene så langt tilstrekkelig, blir det å demontere forgasser og rense, som Asbjørn K B m.fl foreslår.

Redigert av Cand. noe (see edit history)

Da er motoren prøvestartet i tønne hjemme, og siden montert i båten igjen.

Den ser nå ut til å fungere slik den skal. Da var det enten det høye oljenivået og/eller tennpluggen som skapte trøbbel. (og hylsen på tennpluggen skulle ganske riktig fjernes) Har dessverre ikke fått prøvekjørt den ordentlig i dag slik jeg hadde tenkt, da jeg mistet en mutter til et stag på fjernstyringen av gassen. Får ta en tur til en maskinforretning i morgen og få en erstaning. Men motoren gikk da fint på tomgang :yesnod:

Riktignok strevde jeg litt med å få start, hadde glemt dødmannsbryteren :blush:

Redigert av Cand. noe (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...