Jump to content

Smørekopp Propellaksel

Espen C

Recommended Posts

Hei. Har du sjekket om det "tyter ut" fett noe sted ? Hvis pakningene er slitte så kan fett "tyte ut" av hylsa, og da kan du fylle så mange kopper du vil. For min båt så skal jeg skru en omdreining på fettkoppen etter hver tur (eller for hver 5 driftstime), det er sikkert noe tilsvarende som er anbefalt på din også. En annen sak er at jeg synes at Biltema-fettet er for tynt, jeg hadde problemer med at det rant ut av koppen før jeg fikk satt den på hvis det var varmt.

Fikk du inn mye vann inn i båten gjennom hylsa før du fylte opp fettkoppen?

Hvis ikke, kan det hende at du har sprengt en pakning i bakkant slik at fettet presses ut gjennom hylsa.

Jeg er litt uenig med Roy som hevder at du skal presse inn fett til du møter motstand.

Det riktige er vel heller at du skal vri en liten centimeter en gang i blant slik at det smører og tetter, men ikke så mye at det blir trykk. Dersom du har presset fettkammeret så fullt at du kjenner motstand, vil dette trykket mangedobles når akselen roterer og du vil raskt sprenge vann- og fettlagerne som sitter i bakkant og som tetter mot "vannsiden" av hylsa.

Var jeg deg, ville jeg forøvrig kastet ut hele greia og montert enten oljesmurt lager eller de nye vedlikeholdsfrie "muffene" fra Volvo P.

På min forrige båt byttet jeg ut fettkoppsmøringen med Volvo`s vedlikeholdsfrie akselpakning.

Denne skal kun smøres før sjøsetting og er 100% tett. Jeg hadde den i 7 år og den var like god da jeg solgte denne båten videre. Det eneste som er kritisk er at den må "luftes" etter at båten er satt på vannet om våren, dvs klemme den sammen slik at lufta i hylsa blir skviset ut slik at ikke vannlagerne går tørre. Dette tar 20 sekunder, men det handler om å huske å gjøre det.

Denne kostet ca. 650,- komplett for 40mm aksling den gangen, og tror ikke den koster så veldig mye mer nå.

Det aller greieste er å skifte til oljesmurt lager, hvor du har en oljetank med slanger til/fra lageret.

Denne klarer seg selv, er vedlikeholdsfri, og er også fullstendig tett, og du vil med en gang se på oljen dersom noe er feil (oljen minker eller er misfarget). Denne krever en 100% feilfri aksel.

Men tilbake til utgangspunktet; tror nok det er noe galt hos deg dersom du tar inn vann samtidig som du har fyllt hylsa med et par fulle fettkopper. Dersom ikke du tar inn vann, skal du slutte å "mate" fett og kun dra 1-2 cm dersom du merker lekkasje (ikke til du merker motstand!).

Hvis fettet forsvinner, er det høyst sannsynlig ut langs akslingen og ut i hylsa, og da har du en god jobb med lagerskifte foran deg. Jeg ville isåfall byttet hele pakkboksen snarest og sett nærmere på løsningene som jeg har nevnt ovenfor!

Lykke til!

Han jeg kjøpte den forrige båten av hadde hatt samme erfaring med Biltemas propellakselfett. Så snart den ble litt varm rant hele stasen ut! SÅ jeg har holdt meg til vanlig EP-2 grease (sjøvannsbestandig) og har aldri hatt problemer med dette. Så det er nok Biltema greasen som er litt tvilsom ja....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Pakkbokser finnes i mange varianter men der er 2 hovedtyper:

1: Pakkboks med talgpakning.

2: Pakkboks med simmerringer e.l. (oljesmurt, fettsmurt "Volvokondomen"+++)

Har du talgpakning ser du det ved at der er en stor mutter rundt akslingen. Denne brukes for å etterteite talgpakningen etterhvert som den blir slitt. Her kan du pøse på med fett men normalt får du ikke presset inn mer enn et halvt til et par tørn om gangen. Smøres hver dag. Og disse pakkboksene SKAL lekke LITT vann.

Har du en variant av simmerringtype SKAL den være 100% tett og den skal smøres SVÆRT beskjedent, gjerne bare et halvt tørn et par ganger i sesongen. Smører du mer kan du sprenge simmerrringene og fettet forsvinner og du kan også få lekkasje.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
gammel eier stelte bra med den men han skrudde ikke på koppen så ofte forsto jeg :nono:

Det er nok lurt. En fettkopp bør vare flere sesonger etter min mening. Det er minimalt med fett

som skal til.

Jeg har kun tørnet et par cm en gang iblant.

Presser du på med flere tørn sprenger du bare talgpakningene, eventuellt simmer

ringene istykker, og fyller hylsa bakover med fett slik at du ikke får tilstrekkelig kjøling.

Dette igjen fører til at hylsa og pakkboksen blir for varm slik at fettet smelter og lekasje oppstår.

Da blir det fort til en evig runddans.

Hei et kjapt spørsmål bare.

På min aksel er det ikke noen smørekopp bare en gummitetning som ligger rundt aksel, lekker ingenting bare når jeg klemmer litt på den.

Er dette noe dritt i forhold til den vanlige smørekoppen, slipper jo styret med fett og tørne. Men innbiller meg at om det begyner og lekke så lekker det skikkelig.

Hvis det er en litt kon, sort "gummimuffe" ca. 12-13 cm lang, er dette det som tidligere i innleggene er omtalt som"Volvo-kondom". Dette er en vedlikeholdsfri leppetetning fra Volvo Penta som er helt suveren. Du må bare huske to ting:

1) Du må lufte den ved sjøsetting slik at all luft kommer ut av hylsa.

Det gjør du ved å klemme på den til det kommer vann ut (høres ut som du har prøvd dette

allerede :yesnod: )

2) Du må legge litt fett inne i gummimuffa mellom to gummitetninger før sjøsetting hvert år.

Du får kjøpt en tube hos Volvo P som har en spiss rund tut som er designet for oppgaven.

Klem hardt på hylsa kl. 12 (øverst) slik at det blir en liten åpning, press inn spissen på tuben

og klem inn et par cm fett. Gjenta dette ca. kl. 16 (nede til venstre) og kl. 20 (nedentil høyre)

slik at fettet blir jamt fordelt inne i tetningen.

Når er den vedlikeholdsfri hele sesongen og disse varer i årevis med rett stell før sjøsetting.

Jeg har hatt akkurat samme problem i min. Fyller på med fett, men det blir liksom "borte". Har en fille surret på og den blir våt etter litt kjøring, så jeg har det ikke optimalt nei.

Tenker å kjøpe en "Volvo kondom" til våren - skal være enkelt å skifte til det sålenge båten står på land.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...