Espen C Startet 20.September.2006 Link til dette innlegget Startet 20.September.2006 (redigert) Hei jeg var i dag på Biltema og kjøpte en tube med Propellaksel fett, fylte smørekoppen med fett og skrudde den innover lot båten gå litt i gir og gjentok dette tre ganger koppen ble tom alle gangene? Er dette fettet fra Biltema for tynt eller er dette vanlig? Redigert 20.September.2006 av Espentc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 20.September.2006 Link til dette innlegget Svart 20.September.2006 Det er vanlig du må fylle i fett i fettkoppen til det er fullt dvs du vill kjenne motstand når du har fått i nok fett. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 20.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2006 Det betyr at jeg kansje har kjørt uten fett en stund det da? Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 20.September.2006 Link til dette innlegget Svart 20.September.2006 Hei. Har du sjekket om det "tyter ut" fett noe sted ? Hvis pakningene er slitte så kan fett "tyte ut" av hylsa, og da kan du fylle så mange kopper du vil. For min båt så skal jeg skru en omdreining på fettkoppen etter hver tur (eller for hver 5 driftstime), det er sikkert noe tilsvarende som er anbefalt på din også. En annen sak er at jeg synes at Biltema-fettet er for tynt, jeg hadde problemer med at det rant ut av koppen før jeg fikk satt den på hvis det var varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 20.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2006 Jeg tror ikke det kom noe fett ut noe sted, jeg syns også at fettet hadde en tendens til og ville komme ut av koppen når jeg snudde den opp ned. Bør vel satse på og kjøpe fett ett annet sted en på Biltema:-) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 20.September.2006 Link til dette innlegget Svart 20.September.2006 Fikk du inn mye vann inn i båten gjennom hylsa før du fylte opp fettkoppen? Hvis ikke, kan det hende at du har sprengt en pakning i bakkant slik at fettet presses ut gjennom hylsa. Jeg er litt uenig med Roy som hevder at du skal presse inn fett til du møter motstand. Det riktige er vel heller at du skal vri en liten centimeter en gang i blant slik at det smører og tetter, men ikke så mye at det blir trykk. Dersom du har presset fettkammeret så fullt at du kjenner motstand, vil dette trykket mangedobles når akselen roterer og du vil raskt sprenge vann- og fettlagerne som sitter i bakkant og som tetter mot "vannsiden" av hylsa. Var jeg deg, ville jeg forøvrig kastet ut hele greia og montert enten oljesmurt lager eller de nye vedlikeholdsfrie "muffene" fra Volvo P. På min forrige båt byttet jeg ut fettkoppsmøringen med Volvo`s vedlikeholdsfrie akselpakning. Denne skal kun smøres før sjøsetting og er 100% tett. Jeg hadde den i 7 år og den var like god da jeg solgte denne båten videre. Det eneste som er kritisk er at den må "luftes" etter at båten er satt på vannet om våren, dvs klemme den sammen slik at lufta i hylsa blir skviset ut slik at ikke vannlagerne går tørre. Dette tar 20 sekunder, men det handler om å huske å gjøre det. Denne kostet ca. 650,- komplett for 40mm aksling den gangen, og tror ikke den koster så veldig mye mer nå. Det aller greieste er å skifte til oljesmurt lager, hvor du har en oljetank med slanger til/fra lageret. Denne klarer seg selv, er vedlikeholdsfri, og er også fullstendig tett, og du vil med en gang se på oljen dersom noe er feil (oljen minker eller er misfarget). Denne krever en 100% feilfri aksel. Men tilbake til utgangspunktet; tror nok det er noe galt hos deg dersom du tar inn vann samtidig som du har fyllt hylsa med et par fulle fettkopper. Dersom ikke du tar inn vann, skal du slutte å "mate" fett og kun dra 1-2 cm dersom du merker lekkasje (ikke til du merker motstand!). Hvis fettet forsvinner, er det høyst sannsynlig ut langs akslingen og ut i hylsa, og da har du en god jobb med lagerskifte foran deg. Jeg ville isåfall byttet hele pakkboksen snarest og sett nærmere på løsningene som jeg har nevnt ovenfor! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 20.September.2006 Link til dette innlegget Svart 20.September.2006 Hvor lenge har du kjørt uten å tenke på fettsmurningen ? Det høres rart ut at du skal kunne skru inn 3 kopper uten at det er "fullt". På min gamle båt så er det minimalt med motstand, men jeg ser at det tyter ut rundt propellhylsa hvis jeg skrur inn for mye. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.September.2006 Link til dette innlegget Svart 20.September.2006 Han jeg kjøpte den forrige båten av hadde hatt samme erfaring med Biltemas propellakselfett. Så snart den ble litt varm rant hele stasen ut! SÅ jeg har holdt meg til vanlig EP-2 grease (sjøvannsbestandig) og har aldri hatt problemer med dette. Så det er nok Biltema greasen som er litt tvilsom ja.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Espen C Svart 20.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2006 Jeg har nylig kjøpt båten så jeg har kun hatt et par turer med den, det virket som gammel eier stelte bra med den men han skrudde ikke på koppen så ofte forsto jeg :nono: Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.September.2006 Link til dette innlegget Svart 20.September.2006 Pakkbokser finnes i mange varianter men der er 2 hovedtyper: 1: Pakkboks med talgpakning. 2: Pakkboks med simmerringer e.l. (oljesmurt, fettsmurt "Volvokondomen"+++) Har du talgpakning ser du det ved at der er en stor mutter rundt akslingen. Denne brukes for å etterteite talgpakningen etterhvert som den blir slitt. Her kan du pøse på med fett men normalt får du ikke presset inn mer enn et halvt til et par tørn om gangen. Smøres hver dag. Og disse pakkboksene SKAL lekke LITT vann. Har du en variant av simmerringtype SKAL den være 100% tett og den skal smøres SVÆRT beskjedent, gjerne bare et halvt tørn et par ganger i sesongen. Smører du mer kan du sprenge simmerrringene og fettet forsvinner og du kan også få lekkasje. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Mix Svart 20.September.2006 Link til dette innlegget Svart 20.September.2006 gammel eier stelte bra med den men han skrudde ikke på koppen så ofte forsto jeg :nono: Det er nok lurt. En fettkopp bør vare flere sesonger etter min mening. Det er minimalt med fett som skal til. Jeg har kun tørnet et par cm en gang iblant. Presser du på med flere tørn sprenger du bare talgpakningene, eventuellt simmer ringene istykker, og fyller hylsa bakover med fett slik at du ikke får tilstrekkelig kjøling. Dette igjen fører til at hylsa og pakkboksen blir for varm slik at fettet smelter og lekasje oppstår. Da blir det fort til en evig runddans. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 20.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2006 Sitter det en stor mutter rundt selve propellakslingen vist det er Talgpakning? Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 20.September.2006 Link til dette innlegget Svart 20.September.2006 Slik kan en pakkboks med talgpakning se ut: Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 20.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2006 (redigert) Tror du glemte og linke til bilde Jeg var nok litt for rask der for nå kom linken Redigert 20.September.2006 av Espentc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.September.2006 Link til dette innlegget Svart 20.September.2006 En fettsmurt Sleipner pakkboks ser SLIK ut. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 21.September.2006 Link til dette innlegget Svart 21.September.2006 Hei. Jeg har skiftet gamle fettsmuring til ny volvo kondom i år. Meget fornøyd og ingen lekkasjer vann inn . den kostet bare 800 kr og mer fett inn kondom minst 200 timer eller en gang pr år. https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=108781 her bilde volvo kondom. At-le Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 22.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2006 Takk for alle svar:-) Tror alt er i orden med min Smørekopp det kommer noen dråper tror jeg etter en stund men ikke når båten ligger stille, så jeg regner med at alt er ok Sitér dette innlegget Link to post
dixie 27 Svart 22.September.2006 Link til dette innlegget Svart 22.September.2006 Hei et kjapt spørsmål bare. På min aksel er det ikke noen smørekopp bare en gummitetning som ligger rundt aksel, lekker ingenting bare når jeg klemmer litt på den. Er dette noe dritt i forhold til den vanlige smørekoppen, slipper jo styret med fett og tørne. Men innbiller meg at om det begyner og lekke så lekker det skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 22.September.2006 Link til dette innlegget Svart 22.September.2006 Hvis det er en litt kon, sort "gummimuffe" ca. 12-13 cm lang, er dette det som tidligere i innleggene er omtalt som"Volvo-kondom". Dette er en vedlikeholdsfri leppetetning fra Volvo Penta som er helt suveren. Du må bare huske to ting: 1) Du må lufte den ved sjøsetting slik at all luft kommer ut av hylsa. Det gjør du ved å klemme på den til det kommer vann ut (høres ut som du har prøvd dette allerede ) 2) Du må legge litt fett inne i gummimuffa mellom to gummitetninger før sjøsetting hvert år. Du får kjøpt en tube hos Volvo P som har en spiss rund tut som er designet for oppgaven. Klem hardt på hylsa kl. 12 (øverst) slik at det blir en liten åpning, press inn spissen på tuben og klem inn et par cm fett. Gjenta dette ca. kl. 16 (nede til venstre) og kl. 20 (nedentil høyre) slik at fettet blir jamt fordelt inne i tetningen. Når er den vedlikeholdsfri hele sesongen og disse varer i årevis med rett stell før sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
svaberget Svart 24.September.2006 Link til dette innlegget Svart 24.September.2006 Jeg har hatt akkurat samme problem i min. Fyller på med fett, men det blir liksom "borte". Har en fille surret på og den blir våt etter litt kjøring, så jeg har det ikke optimalt nei. Tenker å kjøpe en "Volvo kondom" til våren - skal være enkelt å skifte til det sålenge båten står på land. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.