Jump to content

isfri havn Arendal

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hvis du leier plass i vanlig kommunal havn resten av året ligger du gratis i gjestehavnen vinterstid og betaler event. for strøm. Vil derfor tro prisen for å leie seg inn kun for vinteren ikke er all verdens.

Skal du derimot bo i båten i gjestehavna i Arendal koster det rundt 2000 kr pr mnd inkludert strøm og det blir jo ganske dyrt.

Ta en telefon til Maijken Aasmo på havnekontoret og sjekk.

Alternativet er en privat plass og det finnes en del av disse som normalt er isfrie i Arendal. Sjekk f.eks med GARD som har noen plasser med bobleanlegg nærme sitt bygg.

Overvintret selv i Arendal ifjor og lå da hos en privatperson ganske nærme broa over til Hisøya. Kom susende noen isflak ned elva men strømmen holdt det isfritt rundt båten. Var jo dog ganske ille i vinter i forhold til hva det vel pleier å være.

Skal du derimot bo i båten i gjestehavna i Arendal koster det rundt 2000 kr pr mnd inkludert strøm og det blir jo ganske dyrt.

2000 for å bo i båten, inkludert strøm er da på ingen måte noen upris..

Her jeg ligger betaler jeg ca 40000,- i året (+klesvask og tørk), og synes det er en trivelig pris..

Nå er det riktignok i Oslo, da...

Vel...da jeg vurderte det endte jeg opp med hybel da totalen ble rett under 3000 inkl. leie av parkeringsplass som jeg jo også måtte ha. Bodde derfor i båten så lenge jeg kunne ligge i kommunal havn og leide en billig hybel (med båtplass) i vintermånedene til bryggene ble åpnet igjen for sesongen.

Er nok litt forskjell på hva som er billig i Oslo og andre steder kanskje.

Men poenget mitt var nå at det ikke koster 2000 pr mnd om man ikke skal bo i båten. Da finnes en annen takst som jeg mener huske ikke var så riv ruskende gal.

Mener ellers Alvito lå i gjestehavnen i vinter...

Takk for nyttig info Sebaldus. visste ikke at det var slik. tror nok jeg ringer til Maiken, men tar gjerne flere tips. leser om andre som ligger ute og storkoser seg på fine vinterdager. Regner med at fruen lar meg få bo hjemme i hus, men båten kan jo være et fint rømningssted når ting tar litt av...

Endelig ble det Bobåt

Hei, jeg har ligget på gjestehavna i vinteropplag i 3 sesonger. Det har fungert kjempebra. Havna er isfri og det er noen (5-15 personer) som passer litt på båten. Jeg ligger på kommunal brygge og betaler ingen ting for vinteropplag. Prisen nevnt i innlegg 2 dreier seg som Sebalus sier "bo i båten" opplagsprisen Hvis du trenger strøm så betaler du kr. 900,- pr. mnd (2005/06 pris)for 16 A ombord. evt kr. 25 pr. dag.

Hei Alvito

Disse som du nevner "som ser etter båten" er det folk som bor i båtene der, eller er det komunalt ansatte? eller innsatte :lol: Var vinden stort problem, tenker på meg som har kalesje som gjerne vil ha en presenning over for ikke å knekke sammen ved snøfall

Endelig ble det Bobåt

Hei, det er fastboende på en 4-6 båter som overvintrer der. De er veldig hyggelige så bare ta en prat me de og legg igjen telefonnummeret så tar de en gløtt på båten din. En kflaske kgod konjakk som takk for hjelpen er jo hyggelig å gi den som tar bryderiet. Vind var ikke noe problem havna er lun. Vil kanskje anbefale deg å legge deg med baug mot øst. Siden du har kalesje vil jeg anbefale en havnepresenning Karl S. Hanssen har mange fine og rimelige løsninger her.

Redigert av Alvito (see edit history)

Siden sjøen ikke fryser UNDER båten så holder det båten frostfri. Det lønner seg alikevel å tappe ned vanntanker, tømme tappekraner, varmtvannsbeholder etc. som en gjør til vanlig konservering. Når et gjelder motor så har jeg aldri foretatt meg noe spesielt foruten å starte opp en gang i blant (ca. hver 4 uke.) Pass åp å ha fulle dieseltanker slik at du unngår kondens på tanken.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...