Jump to content

Hjelp til omregning av moment

Eppa

Recommended Posts

For å være 100% sikker på at jeg trekker til toppen på min BMC med rett moment ber jeg om en bekreftelse på hva korrekt moment i Newtonmeter (Nm) blir.

I håndboken står det at toppen skal trekkes til med 71 lbf.ft eller 9,8 kgf.m

Er det forskjell på lbf.ft og lb ft, samt kgf.m og kg m?

Ved bruk av omregningsformelen på medlemssiden blir 9,8 kg m til 96.078436 Nm.

71 lb ft blir til 96.276 Nm.

Hvis jeg da legger meg på 96,2 Nm bør det vel bli rimelig riktig?

Har jeg rett i dette?

For å være 100% sikker på at jeg trekker til toppen på min BMC med rett moment ber jeg om en bekreftelse på hva korrekt moment i Newtonmeter (Nm) blir.

I håndboken står det at toppen skal trekkes til med 71 lbf.ft eller 9,8 kgf.m

Er det forskjell på lbf.ft og lb ft, samt kgf.m og kg m?

Ved bruk av omregningsformelen på medlemssiden blir 9,8 kg m til 96.078436 Nm.

71 lb ft blir til 96.276 Nm.

Hvis jeg da legger meg på 96,2 Nm bør det vel bli rimelig riktig?

Hei,

Du har helt rett.

lbf.ft og lb ft er det samme og betyr pound*fot. En kraft på 1 pound tilsvarer 0,453592 kg.

kgf.m og kg m er det samme og betyr kg*m.    En kraft på 1 kg tilsvarer 9,806 N(ewton)

96,2 Nm skulle da bli riktig. I praksis 96 Nm.

KAT

Du finner oregningskalkulatorer her på Baatplasen's medlemsider.

Ja, og det var den jeg brukte, men var litt usikker på om betegnelsene lbf.ft og lb ft, samt kgf.m og kg m hadde samme betydning. Det har jeg fått bekreftet og da var omregningskalkulatoren helt perfekt.

men var litt usikker på om betegnelsene lbf.ft og lb ft, samt kgf.m og kg m hadde samme betydning.

Som du har fått svar allerede, er det det samme. Mener å huske at "f"'en står for "force", alså kraft. Dette for å presisere at det er kilogram-kraft, og ikke kilogram-masse. Husker det var viktig å ha dette klart i fysikktimen på skolen for lenge, lenge siden.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

All info du har fått er riktig for praktisk bruk, men som det petimeter eller den kverulant jeg i følge min kone kan være av og til, kan jeg ikke dy meg for å kommentere dette med Kg.

Det stemmer at Kgf skal stå for kg force (og lbf for lb force eller pound force), men det korrekte i Norsk Standard de siste 30-40 år har vært Nm (kraft x arm). Kg er masse, mens kp er kraft. 10 kg smør trykker mot en vekt på jorden med ca. 10 kp, men vil trykke mot samme vekt på Månen med ca 0,16 kp. Kg og kp har lite med hverandre å gjøre, og vi bruker heller ikke kp, men N som betegnelse på kraft.

Til slutt: Hvis du smører gjengene og trekker til med et bestemt moment, kan du få over dobbelt så stort strekk i boltene som hvis de er tørre og uten smurning. Undersøk derfor om tiltrekningsmomentet er oppgitt for smurte eller tørre gjenger!

Ha en god helg!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...