Jump to content

D5L og båtstørrelser

SRA

Recommended Posts

Brt er så vidt jeg har fått med meg et volummål på båten. Derfor kan grensen gå på en svært volumiøs 65 foter (det jeg tenker på da er feks Princess og Fairliner), mens en slank sportscruiser på 75 fot ikke er over 50 brt.

Har lest at både Fairline og Princess i Norge mener at sertifikatreglene er helt håpløst rare her i Norge :rolleyes:

Jeg vet ikke hva kravet for å føre båt over 50 Brt er - maritim høyskole? Eller kanskje det finnes utenlandske sertifikater man kan ta?

Det er ikke godt å gi presise svar på dette spørsmålet, i første rekke fordi målereglene kan gjøre noen merkverdige utslag av og til.

Bruksfartøyer som skøyter, de viser seg ofte å ha en brt på 25 når de ligger i området 15 meters totallengde. Kuttere som er noe slankere i skroget vil kunne være noe lengre og fortsatt ha en brutto innenfor grensen på 25 brt.

Samme type bruksfartøyer er ofte i området 60 - 70 fot når de passerer grensen for 50 brt, og altså føring med D5L. Men man må se litt på fartøyets drektighet, for denne trekker volumet og dermed bruttoen opp. Overbygget kan også gjøre store utslag. For å ta mitt nærmeste eksempel, POSEIDON så er den ca 56 fot lang, 4,3 meter bred, har et temmelig stort overbygg og kommer ut med en brt omkring 38.

Når det gjelder egne fartøyer og føring av disse med D5L, så har jeg et inntrykk av at Sjøfartsdirektoratet er rimelig fleksible når det gjelder å gi dispensasjon. Altså ikke en generell dispensasjon, men om man eier et fartøy med brt 50 - 60 - 70 så skal det ikke så veldig meget til for å få dispensasjon til å føre dette fartøyet.

Men når det gjelder moderne fritidsbåter, så er jeg dessverre temmelig blank mht hvilke lengde / brutto-forhold man opererer med.

Med vennlig hilsen POSEIDON

er noe tungvint å banke på skutesiden til noen båter å spørre om å få måle ;-)

Der kan jeg ikke hjelpe deg men det kansje ikke noe dum ide og banke på for en hyggelig prat for å få eksempler på hvordan man har løst innredningen for å holde kravet.

Selv liker jeg å tusle på båtmesser for å få nye ider om smarte løsninger som jeg kan dra meg nytte av.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Poseidon?

dette stemmer ikke sant? eller?

Loven sier : d) Fritidsbåtskippersertifikat gir rett til å være fører eller styrmann på fritidsfartøy med bruttotonnasje inntil 50 i stor kystfart. Rettigheter kan utvides på grunnlag av relevant tilleggsopplæring.

I tillegg : (13) Fritidsbåtskippersertifikat med gyldighet til å være fører av fritidsbåt hvis største lengde er 15 meter eller mer tilkommer den som har fylt 18 år og har:

a) erklæring på tilfredsstillende syn, fargesans og hørsel fra allmennpraktiserende lege hvor:

1. krav til synsevnen skal være minst 0,5 når begge øynene undersøkes samtidig. Dersom optisk korreksjon er nødvendig for å oppnå denne synsstyrke, plikter vedkommende å bruke slik korreksjon under virksomhet som skipsfører. Dersom synsstyrken på ett øye er mindre enn 0,05 må synsstyrken på det andre øyet være minst 0,6, eventuelt med optisk korreksjon. Synsfeltet må være normalt på minst ett øye; og

2. krav til normalt fargesyn undersøkt med Ishivaras tavler eller likeverdig test; og

3. krav til hørsel der det ikke skal foreligge større hørseltap enn 40 dB ved frekvensene 500-2000 Hz og 60 dB ved 3000-4000 Hz. Normal hørsel ved bruk av høreapparat kan aksepteres.

4. Ved sykdom eller annen helsesvikt kan utstedelse av fritidsbåtskippersertifikat nektes etter en konkret vurdering i det enkelte tilfelle dersom helsetilstanden medfører en økt risiko for egen eller andres sikkerhet.

b) bestått eksamen som minst tilsvarer eksamen som nevnt i andre ledd, eller som har bestått godkjent fritidsbåtskippereksamen; og

c) minst 12 md. fartstid som kan godkjennes for utstedelse av dekksoffisersertifikat eller disponert og brukt regelmessig et fartøy lengre enn 8 meter i minst 3 år eller bestått praktisk utsjekk ved godkjent skole.

d) Fartstid skal dokumenteres ved fremleggelse av sjøfartsbok, fartsoppgave eller erklæring som er bevitnet av politi eller andre som må anses å ha kjennskap til den fartstid som søkes godkjent.

0 Endret ved forskrifter 18 okt 2004 nr. 1376 (i kraft 1 jan 2005), 28 april 2005 nr. 1052, 8 nov 2005 nr. 1415.

Se ellers:

http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-20030509-0687.html#map004

For annen informasjon er denne linken nyttig:

http://www.sjofartsdir.no/no/Sjofolk/Veile...ppersertifikat/

Og søknadsskjema:

http://www.sjovett.no/

under fritidsbåtskippersertifikat

Lykke til til dere som skal ta dette :-)

2. krav til normalt fargesyn undersøkt med Ishivaras tavler eller likeverdig test;

Hva? :headbang: Så siden jeg er fargeblind (rød/grønn) så kan jeg ikke ta D5L for å føre egen båt? Hvor striks er de på dette? At jeg ikke føre båter i komersiell drift kan jeg sikkert leve med, men om man ikke kan få føre egen båt er jo latterlig. (Og til dere som ikke er fargeblinde kan jeg opplyse om at jeg ikke er i "svart/hvitt som noen tror; jeg har ingen problemer med å se forskjell på rødt og grønt lys i trafikken (eller fyr som kanskje er mer aktuelt her), men lysere og mørkere fargetoner sklir inn i hverandre. Og Ishivaras blir en heller vrien suppe).

Hva? :headbang: Så siden jeg er fargeblind (rød/grønn) så kan jeg ikke ta D5L for å føre egen båt? Hvor striks er de på dette?

Uten å være sikker tror jeg nok de er strenge på akkurat det, Du kan føre egen båt, men ikke egen båt over 15 meter / 50 BRT.

I en enklere forklaring av helsekrav til D5L finner man dette på www.sjovett.no

"Helsekravene harmonerer med helsekravene for personbil klasse B. Legeattest for personbil kan brukes, men da må fargesans og hørsel føres på"

det er og en anmerkning under generellt :

"Generelt: Ved sykdom eller annen helsesvikt kan utstedelse av frididsbåtskippersertifikat nektes etter en konkret vurdering i det enkelte tilfelle dersom helsetilstanden medfører en økt risiko for egen eller andres sikkerhet"

At jeg ikke føre båter i komersiell drift kan jeg sikkert leve med, men om man ikke kan få føre egen båt er jo latterlig.

Dersom du har problemer med å se forskjell på lanterner, fyr/lykter og merker så er det ikke noe latterlig ved begrensninger på å føre båt. Om du ser forskjell har du antagelig lagt litt for stor vekt på Ishivara og bør sjekke opp dette med likeverdig test.

Volumet av motorrom, styrehus(navigasjonsrom), bysse og lugarer

Så da er det bare å summere opp romvolumet på det aktuelle fartyget vi snakker om.

Mnja.. men romvolumet av et bruttoregisterton er ikke 1x1x1m, men målt etter engelske fot, slik at et bruttoregistertonn er omlag 2,3m^3

Forøvrig kan nevnes at min 35 foter er målt til å være 13 1/3 tonn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Brutto register ton - brt:

Gross Register Tonnage represents the total internal volume of a vessel, with some exemptions for non-productive spaces such as crew quarters; 1 gross register ton is equal to a volume of 100 cubic feet (2.83 m³). This calculation is complex; a hold can, for instance, be assessed for grain (accounting for all the air space in the hold) or for bales (exempting the spaces between structural frames). GRT (gross registered tons) is now an obsolete term. Gross register tonnage was replaced by gross tonnage in 1994, under the Tonnage Measurement convention of 1969.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja, der hadde vi det igjen, problemet med fot, men skal holde trefotsyken utenfor.

Når bruker vi den Engelske foten og den metriske foten, vi hadde en kutter på 46 engelske fot men måtte betale slipp og havneavgift for en 52 metriske fot.

Så da har vi forvirringen komplett.

Etter gammelt av stod skipssertifikatet (vognkortet om du vil) i engelske fot og regnet tonnasjen ut fra den engelske fot, gjør vi det enda?????

Og kan man da diskutere på slippavgiften og haneavgiften når sertifakatet sier 46 fot??????? :sailing:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)

Hva er en metrisk fot ?? og hvor lang er den... trodde ikke det metriske systemet hadde begrepet fot som måleenhet..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Engelsk fot og norsk fot! Ukjente begreper for meg intil nå da litt research endte opp med:

Dansk fot er :31,39cm

Svensk fot er :29,69cm

Norsk fot er :31,374cm

Engelsk fot er : 30,48cm

Og den som tror jeg bare "kødder" kan se her: http://no.wikipedia.org/wiki/Fot_(m%C3%A5l)

Det er greit med litt standarisering, tross alt!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...