Jump to content

D5L og båtstørrelser

SRA

Recommended Posts

Antas det menes 1/3 meter, d.v.s. 33,33 cm. Som kjent er en (vanlig) fot 30,48 cm, d.v.s 12 tommer à 2,54 cm. Såvidt jeg vet var denne "metriske" (aldri hørt betegnelsen før) foten mye brukt i Norge før, spesielt på folkemunne. Har aldri hørt at den har vært brukt i formelle sammenhenger.

Vedr. tonnbegrepene over, er det vel rett å påpeke at i dag er det Brottotonn (BT) som brukes og ikke Brutto Registertonn (BRT). Disse målene er ikke like. Se linken til Wikipedia lenger opp.

Men om 52 metriske fot er det samme som 46 engelske fot, ja bør den metriske varianten være mindre enn den enegelse foten... jamfør innlegg litt lenger opp her.... fremdeles er jeg like klok..... :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Oj, her ser det ut som om der faktisk finnes en formell norsk fot. Har aldri hørt om den før, men 33,33 cm. har jeg definitivt vært borti.

Ja der har vi det, og det kommer fra det metriske systemet Bygger på Meteren, dm, cm, mm,

Går i 1000 og som viser seg i liter igjen Liter, dl, cl, ml,

Og foten ja den deler vi like greit i 3 fot i en meter, men ka blir den riktige målenheten når vi snakker om regnestykker. Det må jo finnes bare in fot som det bare finnes 1 meter. For 1 meter er lik enteen den er inorge englend eller asia :confused:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)

Fremdeles så stemmer ikke forholdet 52 metriske er det samme som 46 engelske her..

Om en metrisk fot er 33,33 cm og en engelsk er 30,48 cm... så er ikke en meter en meter heller..

52 metriske fot x 33,33 gir oss 17,3m

46 engelske fot x 30,48 gir oss 14,0 m

Om vi vender litt på dette og sier at 52 engeleske er 46 metriske... ja da er vi nærmere... forskjellen bli kun 0,6m 15,2 mot henholdsvis 15,8

Men det er vel heller tvilsmot at det finnes noe som offisislet heter metrisk fot..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Men det er vel heller tvilsmot at det finnes noe som offisislet heter metrisk fot..

Jeg har heller ikke hørt om en offisiell metrisk fot og regnestykket ditt virker ganske sannsynlig som om at jeg har plingsa litt ja, men problemet er at man bruker forskjellige fot og dermed kommer med fgorskjellige regnestykker. Som igjen gir forskjellige resultat, og vilket resultat er riktig.

Her kan det se ut som om forklaringen i Wikipedia er lest som fanden leser bibel:

"Lengde og bredde av mindre båter har tradisjonellt blitt oppgitt i fot. I lov av 28. juli 1824 defineres en norsk fot som 31,374 cm. I de senere år har likevel engelsk fot blitt brukt i stor utstrekning, og fabrikanter og forhandlere forsøker i dag å innføre metriske enheter for å få bukt med fot som kilde til uklarhet om båtstørrelser. Også de andre nordiske land har hatt nasjonale standarder for fot: Danmark 31,39 cm, Sverige 29,69 cm."

metriske fot? neppe, men historikken er jo artig da :cheers:

Redigert av shipohoi (see edit history)
Engelsk fot og norsk fot! Ukjente begreper for meg intil nå da litt research endte opp med:

Dansk fot er :31,39cm

Svensk fot er :29,69cm

Norsk fot er :31,374cm

Engelsk fot er : 30,48cm

Ska man selge får man da aventere med de svenslke fotene da båten blr størst med disse :lol:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Her var det utrolig mye artig med "metriske" fot som en foreløpig højdare!

Når det gjelder Skipskontrollens regler er det helt unødvendig å blande inn fot da den kun forholder seg til meter som Poseidon også påpeker.

Det har vært mange diskusjoner på dette på baatplassen og det har blitt fastslått gang på gang men likevel blir man aldri ferdig.

Problemet oppstår når man i utgangspunktet snakker om en skipslengde i fot og begynner å lure på om fartyget er sertifikatpliktig eller ei. Så lenge det finnes så mange forskjellige føtter fra forgjengne tider som fremdeles henger med oss må det bli forvirrende da man kommer opp med alt fra 14 til 17 meter.

Sannsynligvis er det derfor myndighetene har laget et regelverk som går i meter og ikke i fot.

Om noen fremdeles skulle være i tvil, grensen er fremdeles 15 meter!

Og i dag er det vel ingen som snakker om noen annen fot enn den som består av 12 tommer på 2,54 cm som blir 30,48 cm.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Puhhhh,,,

Nok en meningsfull tråd som ender opp i ordklyveri og endeløse intetsigende kommentarer. Jeg er innom baatplassen stadig vekk, fordi det finnes kunnskapsrike mennesker her som er villige til å dele med seg av sine viten og sine erfaringer. Men jeg synes det er synd det at det som er lærerikt og interessant forsvinner i en mengde meningsløst pjatt fra folk som med uhelbredelig skrivekløe og ubegrenset med fritid.

Egentlig lurte jeg på om noen visste om Deck Officer Class 5 sertifikatet gikk ut etter 10 år, men jeg tror jeg tar et par telefoner isteden.

Når det gjelder Deck Officer class 5, så er vel det likt som med class 4, 2 og 1. De gjelder i 5 år, om en ikke kan vise til fartstid på minimum 12 mndr. i gjeldene 5 års periode. Om en seiler aktivt går de ikke ut fær færeren mæter alders begrensingen som er 60 år fær skipsførere, men disp. kan gies.

Fartstid må være fra skip beregnet for minimum det som sertifikatet gjelder som.

Du kan sjekke denne linken.

En telefon til Sjøfart vil uansett avklare det, be om å få snakke med Helge Eik, han har det inne.

http://www.sjofartsdir.no/no/Regelverk2/Ru...batskipper_D5L/

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Det er angitt gyldighet fra 1984 til 1994. Jeg har fartstid så det holder men har aldri brydd meg om å fornye. Spm. er vel egentlig om det fortsatt vil gjelde som DL5 i ubegrenset tid eller om jeg må inom næremste Sjømannskontor for å få det oppgradert.

Ja, du må nok innom nærmeste sjømannskontor, men der er jeg redd for at du vil bli skuffet - for sertifikatet kommer sannsynligvis ikke til å bli "oppgradert", men derimot "nedgradert" til D5L eller D5LA.

For hvis du ikke har "brydd deg med å fornye" så har du nok dessverre gått glipp av nye krav ihht STCW95. I praksis innebærer det at sertifikatet i mellomtiden er blitt ugyldig . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det er angitt gyldighet fra 1984 til 1994. Jeg har fartstid så det holder men har aldri brydd meg om å fornye. Spm. er vel egentlig om det fortsatt vil gjelde som DL5 i ubegrenset tid eller om jeg må inom næremste Sjømannskontor for å få det oppgradert.

Du vil på søknad, med kopi av ditt gamle D5 få utstedt D5L.

For å beholde samme sertifikatklasse må du enten ha nok fartstid innenfor de siste 5 år, samt gyldig sikkerhetskurs. som og har en gyldighet på 5 år. (IMO 68t ?)

Prinsippet er at om man ikke har minst 1 års fartstid (faktisk tid på dekk) innen de 5 siste år, så går man ned 1 seritifikatklasse forutsatt gyldig oppdaterings/sikkerhetskurs.

Har man D1 som er utgått, kan man altså ta sikkerhetskurs, + et 2 ukers simulator/oppdateringskurs, eller gå 3 mnd på dekk som overtallig i den stilling man skal løse sertifikat for, eller gå 1 år på dekk i underordnet stilling for å få utstedt samme klasse, og slik går det altså nedover til man til slutt sitter med D5L

Forvirret?

De forandrer sikkert snart på det igjen........

Redigert av shipohoi (see edit history)

Dette stemmer selv om det virker som om ingen seilende er klar over det.

Er selv i den situasjonen at etter 4 år på land mangler jeg nok fartstid for å kunne opprettholde D2 og trodde derfor at sjøtiden var over for godt.

Etter et par telefoner med bla Helge Eik i Sjøfart ble jeg klar over muligheten for å gå ned til D3 for så å løse ut D2 igjen etter 12 mnd faktisk tid ombord. I tillegg måtte jeg ta STCW 68 t til 22000,- på Falck Nutec. Alternativet er simulatorkjøring i Lødingen og overtallig i 3 mnd for å opprettholde D2.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...