Jump to content

D5L og båtstørrelser

SRA

Recommended Posts

Det prinsippet har jeg aldri hørt om, kan du henvise til noe sted dette er beskrevet??

Så lenge du seiler er det jo ikke noe problem, men har du et opphold...................

teksten sier:

"Dokumentert oppgave over effektiv fartstid minimum 12 mnd. i løpet av de siste 5 år (Ref Kvalifikasjonsforskriften nr.687 og Rundskriv nr 7. 2005 Serie V)"

http://www.sjofartsdir.no/upload/Fartøy%20...20fornyelse.doc

"Dokumentert oppgave over effektiv fartstid minimum 12 mnd. i løpet av de siste 5 år (Ref Kvalifikasjonsforskriften nr.687 og Rundskriv nr 7. 2005 Serie V)"

http://www.sjofartsdir.no/upload/Fartøy%20...20fornyelse.doc

Den delen er grei, men det prinsippet du refererte til om å gå ned en sertifikatklasse; det virker nesten for utrolig til å være sant - det var derfor jeg ba om en henvisning til en kilde hvor dette er beskrevet . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Den delen er grei, men det prinsippet du refererte til om å gå ned en sertifikatklasse; det virker nesten for utrolig til å være sant - det var derfor jeg ba om en henvisning til en kilde hvor dette er beskrevet . . . .

Prinsippet er i grunnen det samme som å gå overtallig, går du ned en klasse "mister" du førerrettigheter som du hadde i hht det utgåtte sertifikatet. Jeg har heller ikke funnet kildehenvisninger i regelverket, dette har jeg fra samtaler med sakshandsamarar i Sjøfart.

Som en sa, det er jo ingen rederier som vil hyre en mann som skipper direkte når han har vært på land i en lengre periode. I sånne tilfeller går man enten overtallig eller starter som styrmann til tingene sitter igjen, eller etter 12 mnd faktisk tid ombord.

Har min søknad inne til behandling nå, hvis dette prinsippet ikke stemmer har jeg et alvorlig problem :cryin:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Hei!

Ser tråden har endret tema nå, men vil likevel komme med en kommentar til dette med metriske fot.

For meg høres det ut som noe amerikanerne har funnet på. Gikk på skole der, og ble meget overasket da vi lærte om det metriske systemet. Da lærte vi at europeerne bruker enheten metriske pund (500g).

Bare en tanke..........

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Kilden er sertifikatavd til sjøfartsdirektoratet, har skjønt det slik at dette er en harmonisering med internasjonale regler. forskjellen er at de ikke lenger godkjenner det vi kallte for "kontorfartstid" som inspektør, eller lign, man må altså ha faktisk tid ombord. Men hvorfor er det for utrolig til å være sant?

Dette stemmer selv om det virker som om ingen seilende er klar over det.

Er selv i den situasjonen at etter 4 år på land mangler jeg nok fartstid for å kunne opprettholde D2 og trodde derfor at sjøtiden var over for godt.

Etter et par telefoner med bla Helge Eik i Sjøfart ble jeg klar over muligheten for å gå ned til D3 for så å løse ut D2 igjen etter 12 mnd faktisk tid ombord. I tillegg måtte jeg ta STCW 68 t til 22000,- på Falck Nutec. Alternativet er simulatorkjøring i Lødingen og overtallig i 3 mnd for å opprettholde D2.

:flag: Kjempeflott at det er noen som vil dele sin erfaring med oss her inne. Dette var en meget oppklarende kommentar og forklaring. Takker for opplysningene "Forty 788" :flag:

Håper det er flere som kan kaomme med slike tips

• 1 måned senere...

Løfter denne igjen fordi i dag kom dekksoffisersertifikat klasse D3 i posten :flag:

Det betyr at prinsippet om å "rykke ned" ein klasse blir praktisert sjølv om det er vanskeleg å finne dokumentasjon på det i regelverket.

Etter 12 månader effektiv tid i kontrollrommet skal eg vera oppe på D2 igjen :cool:

Poseidon, du hadde også ein søknad inne. Fått svar?

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...