Sydvesten Startet 21.September.2006 Del på Facebook Startet 21.September.2006 Driver å syr sammen en "skipsmappe" til Stauden II som skal inneholde alle nødvendige dokumenter for skipet som en kan trenger for seilas i kongeriket samt de nærliggende land.. Noen dokumenter er av typen skal være med, mens andre er av typen bør være med. Sålangt har jeg kun funnet ut at følgende skal ligge i mappen, ikke sikkert alt er påkrevd: - Eierdokumentasjon på båten, i mitt tilfelle Identitestbevis fra Sjøfartsdirektoratet - Registreingspapirer fra Skipsregisteret NOR - Forsikringsdokumenter på båten. - Kopi av identitesbevis(Pass) for eier(e). - Samsvarserklæringen fra verftet som inneholder alle relevante produksjonsstandarder Videre så vil jeg har, brukerhåndbøkene til det utstyr som er ombord som muligens også er krav i henhold til fritidsbåtdirektivet, men det vet jeg ikke. Så dermed er dette slike dokumenter som bør være med etter min mening. Synes også det er greit at en har all doumentasjon til båten samlet et sted, slik at man finner det når det er påkrevd.. Har også hørt litt om kravet til at en kan stille "VAT kvittering" i EU, en dokumenatsjon på et momsen er betalt, men dette gjelder vel strengt tatt ikke for Norske båter som kan dokumentere å føre norsk flagg. Siden vi er utenfor EU i i dette som omhandler moms mellom EU land.... Er det mye annet jeg bør ha i denne mappen ??.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 Hulda har i tillegg bl.a: Skipperseritfikat VHF, papirer og sertifikat Lanternesertifikater (de har ikke jeg i og med at båten er for lang for lanternene) Dette ligger i en stresskuffert sammen med sikringer, hyssingstumper, plaster, en defekt GPS og gud vet hva. Jeg må rydde opp. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 Radio sertifikat for VHF`n pluss kopi av ditt eget sertifikat. Eventuelle sertifikater for rednings/nød utstyr som SART, EPIRB, Flåter etc. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2006 Når jeg får VHF'en ombord så kommer disse dokumentene ombord de også, men foreløpig er det ikke radio... Når det gjelder lanterner så må jeg sjekke hva som står at lese i vedleggene til samsvarserklæringen, det kan jo være noe der... Hvis ikke så blir det en "claim" mot Lunde Båt her på manlende dokumentasjon.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 Det gnonomiske kartet må du ikke glemme Ombord har jeg Bilbrev fra Windy (bevis på at de har bygd båten) Reg bevis fra NOR Kopi av garantibevis fra VP Kopi av forsikringspolise VHF konsesjon VHF sertifikat Båtførerbevis Alt satt i en egen mappe klar for Tullinspeksjon Det jeg ikke har - men som det i følge reglene i bokji er krav om for NOS/NIS reg båter er Fyrliste over norske fyr (koste 750 kroner ) og kopi av Sjøveisreglene (som skal være ombord i alle fartøy). Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 Hvem er det som spør etter disse papirene egentlig? Jeg forstår at det i enkelte land som ligger nær til betegnelsen bananrepublikk kan være et hysteri når det gjelder papir med stempel på, men når du snakker om land nærliggende til Norge er det vel ikke så stort behov for a ha papirer i båten? Jeg har seilt noen ganger over til England/Skottland, pluss Island, Farøyene, Danmark, Sverige og Tyskland. Bortsett fra Pass har jeg ikke blitt avkrevd noe som helst. Jeg har derfor ikke annet en instruksjonsbøker ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2006 Med åpnig av det indre marked i EU (banarepublikker??) så har det nok dukket et større krav til dokumenter. Det viser jo innelgg både her og på andre båtsteder i resten av Europa. Fyrslisten skal være ombord..... tja hvorfor ikke... regner med at vi ramler innom dette kravet i D5L i løpet av vinteren... Det er sikkert en kjekk bok å lese i for de av oss (litt sære??) som her generell Maritim interesse og ikke minst historisk interesse Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Herman Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 (redigert) Det er forskjell på hvilke papirer som SKAL være med, og hvilke som BØR være med. I SKAL-permen har jeg sertifikater og registreringspapirer, og ikke noe mer. Så vidt jeg husker inneholder den D5L sertifikat, VHF-sertifikat, konsesjon for VHF og nødpeiler, registreringspapirer for båten samt kjøpekontrakt for båten. Jeg gidder ikke å dra fram hele permen med bruksanvisninger, kopier av allverden o.l. når tolleren/kystvakta el.l. bare vil sjekke at jeg har konsesjon for VHFen, eller at det er min båt. Redigert 22.September.2006 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Athene Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 At det har gått bra noen ganger før med bare pass ombord kan være en mager trøst den dagen virkelig iherdige myndighetspersoner kommer ombord. Jeg har selv opplevd bording av seilbåt i "åpent hav" av franske myndigheter i den engelske kanal: 4 mann i gummibåt som ble satt ombord hos oss, væpnet med automatvåpen. Moderskipet holdt seg litt på avstand mens alle papirer ble kontrollert og alle personlige data i passene ble sendt videre via radio. Vi hadde hentet en fabrikkny båt litt lenger nedover kysten og jeg var der og da veeeldig glad at eieren hadde sørget for at alle salgs- registrerings- og tollpapirer var tilgjengelige og i orden. Dette var folk med utstråling som bare sa "vi leker ikke!!!" Litt senere på turen var vi innom en fransk havn der myndighetene nettopp hadde gjort en kontroll av alle utenlandske båter. En hollender hadde tydeligvis ikke hatt alle ting i orden og dermed hadde kontrollørene brukt resten av dagen på akkurat den båten. Vet ikke helt hva som hadde skjedd, men det var det store samtaleemnet i alle de utenlandske båtene i den tiden vi var der.. Fikk inntrykk av at hadde du ikke papirene i orden så skulle ALT kontrolleres.. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 Jo takk. Jeg har også vært med på bording i åpent farvann av franske tollere/kystvakt *). De var strålende fornøyde med de papirene jeg kunne vise fram (somt nevnt ovenfor). De omfattet ikke noe i nærheten av bruksanvisninger, fyrlister eller annet. Det betyr selvfølgelig ikke at de ikke skal være med i båten, men det er kun for at det er kjekt for din egen del. I tillegg til de nødvendige sertifikater og papirer, er det et krav at alle dekkete fartøy skal ha et eksemplar av sjøveisreglene ombord. *) De synes nok at det var i overkant spesielt at en norsk båt var på vei ut i Biscaya på nyttårsaften, når det til alt overmål var meldt vind styrke 8. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 Det jeg ikke har - men som det i følge reglene i bokji er krav om for NOS/NIS reg båter er Fyrliste over norske fyr (koste 750 kroner ) og kopi av Sjøveisreglene (som skal være ombord i alle fartøy). fyrliste...har jag aldrig haft ombord, o heller ikke haft behov för o se i under nattseilas..... skulle ju då behövt ha både norsk,dansk,tysk o svensk ombord för vanlig ferieseiling..... det som er relevant, iallfall för min navigasjon står ju i kartet........ noen som vet om fyrlister finnes digitalt ??? Sjöveisreglerna har jag ombord i pappersformat, finns ju dessutom digitalt för gratis nedlastning Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Nøtterøy Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Hvis du har plotter finner du karakteristikkene på fyrene der! Dvs digitalt! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Jepp der står allt...som man behöver för navigasjonen...... nummer på fyren, byggår etc kan ju vare intressant men neppe för navigasjon Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Sjöveisreglerna har jag ombord i pappersformat, finns ju dessutom digitalt för gratis nedlastning Har du link? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 her Norske o Svenske (inkl kommentarer, värdefullt !) leter själv efter "Admirality List of -Radio Signals /-Coastal Stations /- Lights" noen som vet om desse finnes digitalt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
alidal Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Kan også lastes ned som MP3 filer her !! Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Jepp der står allt...som man behöver för navigasjonen...... nummer på fyren, byggår etc kan ju vare intressant men neppe för navigasjon Tja, når jeg legger pila på min Garmin 2010 over et fyr, kommer det opp navn, karakteristikk, og høyde! Samme gjelder lykter. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 ja det får jag oxo...men ikke byggår o nummer på fyren, vilket er ganske ointressant, ur navigasjonssynpunkt her International Code of Signals digitalt utgave 1969(rev2003) noen som vet om nyare Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Nøtterøy Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Da misforsto jeg deg litt tror jeg. Jeg trodde du mente at plotteren kun gav informasjon om byggår etc. Men det finnes da bøker for de historisk interesserte anngående fyr og kyst kultur. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Det jeg ikke har - men som det i følge reglene i bokji er krav om for NOS/NIS reg båter er Fyrliste over norske fyr (koste 750 kroner ) og kopi av Sjøveisreglene (som skal være ombord i alle fartøy). Dette behøver du heller ikke. Mulig om fritids båten er registrert i NOR, men for oss andre som ikke er registrert der behøves ikke dette. Fritidsbåter så vidt jeg vet blir aldri kontrollert m.h.t slikt. Da måtte vi jo holde oppdaterte karter, fyrlister, radio lister med alt hva det måtte medføre av rettelser. Så lenge en har papirer som Toll/Imigrasjons myndighetene trenger så holder det lenge! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.