Jump to content

Minimalistisk interiør på vei inn i båtinnredningen.

opus

Recommended Posts

He-he, synes vel kanskje ikke akkurat denne båten var så fin, men jeg synes det er på høy tid at seilbåtkonstruktørene begynner å tenke litt mer moderne. Vi var innom mange nye båter på messen i Sandvika og det kan kanskje se ut som man er litt på vei vekk fra den trauste 70talls-looken - særlig interiørt. Mange av de svenske Orust-båtene er fortsatt mørke og veldig tradisjonelle innvendig, mens jeg synes båter som Hanse og Dufour er lekre innvendig med sitt lysere interiør.

På tide!

:yesnod:

Fjord kommer med et par båter til neste sesong som er inspirert av Wally båtene.

fjord39_ext01.jpgfjord39_ext05.jpg

Minimalistiske interiør i seilbåter synes jeg har vært på vei inn lenge. Med det prispresset vi ser på store cruisere er det nok ikke lenge før madrasser blir ekstrautstyr :wink:

Bavaria går kanskje andre veien med sine "ser nesten ut som ekte tre imitasjon vinduskarmer i plast" på sin nye serie av båter med høyde nok til å spille badminton under dekk

Designernes store inntogsmarsj i båtbransjen har i alle fall gitt flere valgmuligheter, både når det gjelder eksteriør, interiør og materialbruk. Synes heller ikke trenden er entydig. Noen satser på minimalistiske linjer, andre på voluminøse former. Med mer vekt på design blir det vel en periode med litt prøving og feiling. Ikke alt fungerer like godt til sjøs som i havn, verken over eller under dekk. Men det er positivt at det skjer noe.

Blant de mer kjappe turracerne er det vel de rette linjene som dominerer, som i Grand Soleil, Hanse, Dufour, Dehler, etc. I cruisingsegmentet er vekten lagt på volum. Svulmende overbygg, ovale former, og kattøynevinduer har vært veldig moderne i noen år nå. Jmfr. Elan Impression, Feeling, en del modeller av Sun Odyssey DS, delvis Bavaria. Det er som man konkurrerer i flest mulig kubikkmeter luft innenfor plasten. Mer lys under dekk er derimot en entydig trend.

Wally ser vanvittig heftig ut.

En i havna vår var med å seile en ny båt fra Tyskland til Norge. Jeg er ikke helt sikker på båtmerket, men det var ikke en Bavaria. Han som var med fra havna vår er erfaren langturseiler med bla en tur fra Moss til Svalbard bak seg.

Ny eier var med og var stolt av den lekre innredningen som var nesten uten noen ting - bare noen benker og masse rette vinkler.

Som seg hør og bør fikk de husket seg litt på veien oppover. Eieren konkluderte da med at båten er totalt ubrukelig i kraftig sjøgang - han var på grensen til å kalle båten farlig under dekk. Ingen steder å holde seg fast, byssa var ubrukelig fordi man ikke klarte å så og lage mat og man falt ut av køyene når man la seg nedpå.

Minimlaisme er fint det - men jeg foretrekker det funksjonelle og tradisjonelle i en båt. Minimalisme kan man se på Moma

Mer vekt på trendy design gir båtkjøperne et ikke lite dilemma. Modellenes levetid synes å bli stadig kortere. Og det er ikke noe som er så definitivt ute som det som var mest hipt for noen år/modeller siden. Man risikerer å bli sittende med en vrient omsettbar døgnflue.

Selv tror jeg disse ovale overbyggene med katteøynevinduer havner i denne kategorien. Men ingen vet hvor harer og designere hopper...

Minimlaisme er fint det - men jeg foretrekker det funksjonelle og tradisjonelle

Det er lenge siden disse designerne tenkte funksjon. De tenker kun form. De vet at de fleste båter selges på innredningen. Se bare hvor det er mest trengsel på båtmesser. På dekk? Niks, nede under dekk.

Designerne presser inn maksimalt med lugarer og gintonicstoler.

Hvorvidt det går an å lage mat på den byssa som står langsetter den ene skutesida, eller å sove i den frittstående køya i forpiggen, vel, det interesserer kun få.

Markedet endrer seg, feriene har blitt lengre. Behovet er litt anderledes enn for noen år siden.

Det er mange idag som er på 4 ukers ferie med barn, og i tillegg kanskje får besøk underveis.

Men selvfølgelig, hvordan båtene er i sjøen er av høy betydning for de fleste. Men behovet er også

her foskjellig.

Vi sees!

Til tross for at mange nye løsninger ikke alltid holder vann, er det spennende med mangfoldet og eksperimenteringen i form, materialer og produksjonsmetoder. Det er bare tiden som vil vise hva som er levedyktig.

På "Båter i sjøen" var det det mye griselekkert å se, mens andre nyheter bare var grisete. Tipper enkelte trendsettere blir skikkelig tungsolgte når de skal ut på bruktmarkedet om noen år.

Om noen tiår er kanskje Wally en klassiker.

En krabat som meg har jo valgt en båt ut fra mitt behov og ikke hva andre definerer som å være behovet. Om en kan sove i køya eller ikke kommer vel litt an på hvor båten befinner seg når man skal sove. Det samme gjelder jo byssa..... For oss så er det bortimot helt uaktuelt med en seilas som går over flere døgn... Vi kommer til å seile på dagen og ankre opp for natten.... Dette kommer nok til å bli 99% av bruksmønstret... Da er bokomfort prioritert foran andre ting siden det passer mitt bruksmønster....

Da stiller man jo selvsagt helt andre krav til båten enne hva de fanatiske gjør og de som drømmer om seilas i utaskjærs i feler døgn...

Jeg er helt enig i at et båt som er bygget for bokomfort ikke nødvendigvis tilfredstiller de krav som en seiler som skal seile utaskjærs døgnet på tamp.. Det er med båt som det er med bil og hus... alle har forskjellige krav til det man kjøper....

Når det gjelder de nye moderne sterile båtene så appelerer ikke de til meg som person, holder meg til den klassike bayerske kvaliten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Til tross for at mange nye løsninger ikke alltid holder vann, er det spennende med mangfoldet og eksperimenteringen i form, materialer og produksjonsmetoder. Det er bare tiden som vil vise hva som er levedyktig.

Det er helt riktig, men tror også folk vil skifte båt oftere enn tidligere. Derav trender som kommer.

Vi sees!

Båtbransjen har jo tradisjonelt vært ekstremt konservativ. I mange år var det ikke så mye som skjedde. Men diskusjonene har likevel vært relativt kraftige når det kom noe nytt. Husker de livlige debattene om finnekjøl kontra langkjølt på turbåter, og ikke minst positiv kontra negativ hekk.

Minnes en utstilling på Sjølyst der Contrast viste fram sin 40 foter med integrert badeplattform! En skikkelig nyvinning for mange, det absolutte estetiske nullpunkt for andre.

En forskjell er likevel at båtkonstruktørene var erfarne båtfolk, som hadde klare formeninger om hva som fungerte. Det skulle ikke forundre om enkelte designere ikke har vært nærmere vann enn når de har sølt Perrier utover tegnebrettet. Andre er åpenbart drivende dyktige og samarbeider tett med seilermiljøene.

Sikkert er det at i dag vektlegges det langt mer hvordan båten fungerer i havn.

Hallan imp Contrast båtene. Hadde en utrolig høy grad med kundebehandling. Ellers har jeg inntrykk att de fleste av imp er båtmennesker.

Design/funkjonalitet blir jo gitt av verftene til byråene. Etterpå får de deres skisser. Att designere

ikke har vært på sjøen, er en ting. Men verftet må godkjenne deres tanker/meninger om

hvordan det skal være. Verftet har jo mennesker som kjenner til egenskaper/behov/løsninger.

Vi sees!

Problemet for nesten alle produsenter av båter idag er jo at markedet svømmer over av brukte båter. De blir ikke borte på samme måte som biler der produsenten vet at etter 10-15 år er en stor del av produktene borte og samme kunde skal kjøpe på nytt.

Båtprodusentene må idag designe sine produkter slik at nye kunder som ikke har båt fra før blir tiltrukket. Da er neppe plass for vått seiltøy og hvor godt byssa fungerer i kuling gode argumenter, og dessverre, - faren er at designeren fristes til å designe en båt hvor det viktigste er at den tar seg fint ut i solskinn godt fortøyd ved brygga..

Har dere sett salgsbrosjyrene? Nesten alle viser middagsoppdekking med blomsteroppsatser og vinglass, båter godt fortøyd i en eller annen lun uthavn og med mannskap der alle har matchende kritthvite bukser og gensere. Hvor er bildene av båtene når det regner og blåser og hvordan det ser ut under dekk når 8 klissvåte seilere har slengt fra seg tøyet, fire av dem er sjøsjuke og resten skal ha mat så fort som mulig??

Vi som har båt vet at ikke alle dager på sjøen er solskinn og passe vind, men båtprodusentene prøver jo å gi et sånt inntrykk..

Et annet fenomen jeg reagerer på er at det som i bilbransjen er biltt vanlig å omtale båter med årsmodell. Båter fra 70-80 og 90-tallet ble gjerne bygget i en serie med svært lite endringer opp gjennom årene, og ble det gjort større forandringer så het det gjerne MKII eller fikk en annen typebetegnelse. Se nå! Jeg ligger selv ved en lang brygge der jeg kan beundre modellspekteret til Bavariaseilbåter over noen år. Der er det tydelig at hvert år må det liksom være noe nytt, - ny fasong på vinduene i overbygget, ny farge/bredde på stripa i skroget osv. Dette er garantert ikke gjort fordi båten vil fungere bedre. Men dermed blir det et nytt marked av den typen mennesker som bare må ha det nyeste, - en ett års gammel båt båt blir fjorårsmodellen. Men det er vel det som kalles framskritt.....

Det er vel ikke en helt liten forskjell på det vi kaller trender og på reel produktutvikling i båtbransjen. Og i denne diskusjonen blandes er mye, både hummer og kanari.

Den store majoriteten av båtfolk er konservative, derfor har det vært ekstremt vanskelig å få gjennomslag for nyutvikling. Et eksempel.: Finnen Gay Christer Løngren ( bl.a. gayline båter)var en av det mest inovative konstruktører i verden, men han fikk ikke solgt sine velfungerende nye konstruksjoner før de ble konservativt utstyrt. Når det gjelder trender er det sjeldet noe utstyrs og konstruksjonsmessig nytt, mest salgsfremmende forandringer.

Hvorfor tenker ingen på lettdreven skrogformer, særlig for motorbåter (de fleste trenge det!) regulerbare kjøler, vannballast, stødige sjøreiseplattformer på katamaranskrog, miljøvennlig framdrift mm. Det er mye som tyder på at vi fremdels befinner oss i båtlivets steinalder (siste settning fritt etter Edvind Amble).

Redigert av pettersand (see edit history)

Nå er det vel slik att dagens nye båter også kan bestilles med cockpit-telt. Detvar nesten ingen av dem før i tiden. Det skjer endringer, men uansett ved drittvær brukes ene badet til tørking av klær.

Nå har vel ikke dett blitt praktisert så mye i sommer. Men enig, tørking av seilklær er viktig. Men

for en del, ligger man heller 1,2,3 dager ekstra ved drittvær.

Uansett markedet har endret seg, og behovene er anderledes enn før. :yesnod:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Fjord kommer med et par båter til neste sesong som er inspirert av Wally båtene.

Dette er en følge av at Hanse-gründeren kjøpte seg inn i Fjord i fjor og satte hoffdesignerene sine (Judel og Vrolijk) på jobben.

Ellers er det interessant å observere at en del seilbåtprodusenter har presentert billigere og enklere modeller i det siste, samtidig som Bavaria presenterer båter med litt mer utstyr.

Nå er det vel slik att dagens nye båter også kan bestilles med cockpit-telt. Dette fantes ikke før i

tiden.

:confused::confused::confused:

Cockpittelt er da ingen nyhet.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Liker denne tråden. :smiley:

Minimalisme gjenkjenner jeg vanligvis med lave møbler, glatte flater og mye luft. Dette er lite sjødyktig i røft vær, men kanskje ganske godt for psyken vår i en tettbodd båt?

Endringer i seilbåter bestemmes vesentlig ut hva som selger på den arenaen vi er som kjøpere. Vi kommer lett ned i båtene på en utstilling, men sjelden ut på prøveseilas før vi har bestemt oss. Derfor er design i innredningen svært vesentlig. Vi leser båtblader som vinkler stoffet ut fra hva som passer åtte gode seilere utenfor Palma de Mallorca i februar. Hva som passer en familie fire uker i på Sørlandskysten hvor seiling egentlig er underordnet, er annerledes. Og vi er annerledes - tilgjengelig rom i en Fenix er i dag helt utenkelig for oss, i -84 var det en luksus. Jeg tror vi er uvante med så små rom at vi ikke fikser det i lengden.

Håkon

Det er nok riktig at cockpitteltet ikke er noen ny oppfinnelse, men utbredelsen av dette har skutt i været først i de senere år..

Her er teltet på Stauden II, med 190 cm høyde under selve teltet som er helt optimalt med full ståhøyde. Under sprayhoodeen er det lavere...

b39telt.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Leser i innlegg ovenfor at noen mener at designere kun er ute etter å designe båter som tar seg godt ut i solskinn og ved brygga, noe som sikkert kan stemme i veldig mange tilfeller. Tror derimot at det som virkelig selger blant oss vanlige dødelige (normal lønnsinntekt) er båter som fungerer bruksmessig og har plass til å stue bort masse tøy, vester og alt annet Ola Dunk vil ha med seg i båten. Den største reklamen og positive markedsføring er jo nettopp brukerenes meninger om båten etter litt tid om bord, og det er dette som tilslutt avgjør hva produsentene MÅ levere.

Så en artikkel i et av disse engelske bladene for en tid tilbake hvor de finske Targa båtene fikk veldig skryt for sin praktiske innredning og stue muligheter. Dette var lagt stor vekt på i denne testen og var vel avgjørende for at den fikk så pass god karakter også tenker jeg. Når det gjelder innredning tror jeg at det helt klart vil forandre seg noe med tiden, men båtfolket ønsker vel egentlig å ha en båt som gir en rom følelse av å være litt varm og lun innvendig og ikke disse båtene som linken til trådstarter viser til, det virker jo så kaldt og sterilt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...