Jump to content

Tollauksjonen på QXL med div båtmotorer

Xlnt

Recommended Posts

Ja og kjøper du riktig pakke får du med 4 sverd på kjøpet :confused:

Er motorene så dårlig at de regner med du trenger de for å få ut aggresjon :eek:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Lurer mest på innenbordsmotorene dei skal selge.. Der er blitt stilt spørsmål om dei får motorene ce godkjent i NOrge men det viste ikke Tollvesenet noe om. Høres rart ut. Du kjøper den ene motoren og får den hjem så kommer tollerne og henter den for at den ikke er CE merket/godkjent. For ei smørje

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Nå synes jeg dette blir litt "parodisk"! Tror vi må ha med i diskusjonen hvem/hva/hvilke oppgaver Tollvesenet skal ha. Å forvente at Tollvesenet skal gå god for om motoren kan/vil bli EU-godkjent, stille som garantist for eventuelle reklamsasjoner etc er absolutt ikke noe jeg mener at de skal, eller bør, drive med.

Det er fritt frem for å kjøpe, eller ikke, og så lenge man vet på forhånd at her er det ingen, absolutt ingen, hjelp å få så er det jo opp til deg og meg om vi ønsker å by på varen eller ikke.

Ikke gjør det vanskeligere enn det er! :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nå synes jeg dette blir litt "parodisk"! Tror vi må ha med i diskusjonen hvem/hva/hvilke oppgaver Tollvesenet skal ha. Å forvente at Tollvesenet skal gå god for om motoren kan/vil bli EU-godkjent, stille som garantist for eventuelle reklamsasjoner etc er absolutt ikke noe jeg mener at de skal, eller bør, drive med.

Det er fritt frem for å kjøpe, eller ikke, og så lenge man vet på forhånd at her er det ingen, absolutt ingen, hjelp å få så er det jo opp til deg og meg om vi ønsker å by på varen eller ikke.

Ikke gjør det vanskeligere enn det er! :rolleyes:

quote.gif

Trodde det var slik at om selger bevist tilbakeholder info som dei veit om gjenstanden at dei da var annsvarlig selv om gjenstanden var solgt som den er???

Er vel mulig på villspor. Men om eg tar inn og fortoller en motor som ikke er ce merka får eg jo verken bruke eller selge den?? Eller ikke lov å ta inn i det hele tatt.. Er Tollvesenet hevet over Norske og internasjonale regler???

Fjord 27 AC TMD40

Trodde det var slik at om selger bevist tilbakeholder info som dei veit om gjenstanden at dei da var annsvarlig selv om gjenstanden var solgt som den er???

Som Ingar påpeker så er auksjonen over. Prøvde å finne ut hva disse motorene ble solgt for, sånn av nysjerrighet, noen som vet?

Så at flere stilte spørsmål til Tollvesenet om det var to eller firataktere, hva med EU-godkjenning osv osv og de svarte (sikkert riktig også!) at de ikke visste, og det er vel en ærlig sak? De oppga "chassisnummer" (!) og ba den enkelte selv sjekke med dette nummeret hva som var status med motorene osv. Forøvrig er det nok ikke tvil om at hvis en selger bevisst holder tilbake informasjon som vil være av avgjørende betydning for en kjøper så vil man kunne bli stilt til ansvar for det, rimeligvis og gudskjelov!

Lurer mest på innenbordsmotorene dei skal selge.. Der er blitt stilt spørsmål om dei får motorene ce godkjent i NOrge men det viste ikke Tollvesenet noe om. Høres rart ut. Du kjøper den ene motoren og får den hjem så kommer tollerne og henter den for at den ikke er CE merket/godkjent. For ei smørje

Etter det jeg er kjent ved er det kun båt som ce godkjennes :wink: motorer tolles inn og betaler moms og hk avgift.

Når tollvesen selger ut er motorene frie for heftelser, blir som politiauksjoner hvor stjålnes sykkler og div annet tyvgods selges, tingene er ikke stjålne lenger etter auksjon :smash:

ø.l

Nei nei nei nei og atter nei. Motorer bensin såvel som diesel motorer SKAL ce godkjennes eller være godkjent i norge for import.

Har kompiser som har importert båten sine og ce godkjent disse for så å tatt og importert v8 7,4 uten noen ce godkjenning på disse , bet hk og moms så er de lovlige. gjør tollen feil med motorene dems da eller.?

Ble fortalt i en mail fra en Volvo Penta representant idag at det kun er motor-produsenten som er pålagt å produsere/selge motore som er ce merket og at dette ikke hadde betydning for eldre motore produsert før 2006. Er det noen av dere som vet om konkrete tilfeller hvor noen har prøvd å importere eldre båt med motor og at det har blitt komplikasjoner i forbindelse med tollvesnet og ce godkjenning? Jeg lesere at det er mange som har meninger om dette men er det noen som har noe kokret å komme med eller er det bare en masse synsing?

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Som Ingar påpeker så er auksjonen over. Prøvde å finne ut hva disse motorene ble solgt for, sånn av nysjerrighet, noen som vet?

Kikket litt de siste 5 minutter. Så ut til at de 2 nye 115 hk utenbordere gikk for litt over 70 pr.stk.

225 mercury med skade på tenningen...gikk for litt over 60. ( budene spratt opp 25000 på 15 min.)

Magnum EFI mercruiser tror jeg passerte noenogtredve tusen. (Dette kunne vært kupp om man bare visste at det var drev med).

I tillegg til budene tilkom et salær på 10%.

Konklusjon: Tja...sikkert noen godbiter her men selges jo helt uten garanti. Kan jo risikere å sitte med en masse skjegg på et helt postkontor. :smash::smash::smash:

Kikket litt de siste 5 minutter. Så ut til at de 2 nye 115 hk utenbordere gikk for litt over 70 pr.stk.

Takk for informasjon! Det blir rundt 80' per stk med mye usikkerhet involvert, ja. Ser at på Finn ligger det f.eks en 2005 model 115hk Mercury EFI til 85.000 med garanti og det hele så ble ingen "bargain" ut av det til slutt.

Jeg ser det står i annonsen, hvis så at det ifra iår ikke kan ta inn motorer uten ce godkjenning til norge send de til sverige i en container og ta av marinesering så toll de inn på grensen i norge som lastebil delemotor, da er motornummer registrert inn i norske registere. er ikke verre :flag_sw:

Ikke for å pirke, men det er ikke noe som offisielt heter CE godkjenning, det heter CE merking. Det er del forhandlere og produsenter som fremhever at dette er en godkjenning, men det er feil.

Det er riktig at det er nye regler med tanke på CE merking av båter fre 2006, men dette gjelder nok mest sannsynlig kun for båt med motor, siden dissa skal tilfredstille utslipp og støykrav fra 2006. Har ikke finlest endringene i direktivet siden det ikke er relvant for meg ennå...

Men motoren i seg selv skal også være CE merket før det kan settes i salg på det europeiske markedet som omfattet at disse kravene.. Dette kravet har vært siden midten/slutten på 90 tallet... De skal blant annet tilfredstille kravene i maskindirektivet (Jobbet med CE merking etter maskindirektivet i 97)... Det finnes nok en del unntak her som gjelder for privat personer som tar inn ting, men for de som setter et produkt ut i markedet i innenfor det indre markedet så gjelder kravene

Når det gjelder den avluttede auksjonen så kan ikke jeg se at Tollvesnet har noe klandreverdig her i det hele tatt, data(motornummer) er oppgitt og det er opptil selger å sjekke dette ut mot hva som er gjeldende krav og mot det en har tenkt å buke det til...

Sverige er også en del av det indre markedet og kravene om CE vmerking gjelder nok også der... så det å dette som en omvei gjennom Sverige er ikke noe løsning som er lovlig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Sverige er også en del av det indre markedet og kravene om CE vmerking gjelder nok også der... så det å dette som en omvei gjennom Sverige er ikke noe løsning som er lovlig..

Stemmer dette du sier men siden man bor i Norge så praktiserer de ikke så strengt når båt /motor skal til Norge.

For å være helt sikker så avtal med selger i statene om ting før frakt.

Selger tar gjerne og fjerner marinesering for deg og og legger dette ved i egen eske på pallen før frakt fra statene hvis du spør så er bunn i grunn ikke dette noe problem, må bare ha vekk marinesering og mercruiser oblat før norge så går dette så det suser, jeg vet :yesnod:

Uansett så kan du ikke hjemme marinisere en motor selv uten å beholde den i 5 år. Samme som halvfabrikat . For at den skal vere innenfor rammene for ce merking..

Har nettopp vert igjennom ce merkinga på min båt. Så for dere som mener dere har rett at det ikke er noe som heter ce merking av motor foreslår eg at dere tar kontakt med en seriøs ( og eg mener seriøs) ce merker.

Der finnes et par stykker som er på godfot med IMCI her til lands.

Bla ho som merket min båt.

Fjord 27 AC TMD40

Nå tror jeg du mikser litt her Wellcraft... Det er ingen sammenheng mellom hjemmemariniserte motorer og 5 år regelen for halvfabrikat etter min forstand.....

Om en har en båt som ikke faller inn under kravet om CE merking så finnes det overhodet ingen regler som sier noe om CE merking av den hjemme mariniserte motoren... om en prøver seg med det samme på en båt som faller inn under regelen om CE merking så stiller saken seg noe annerledes..

Fritaket for om CE merking i henhold til 5 års regelen gjelder for båt og har nok ikke noe med motorer å gjøre slik som jeg ser det...

Om en derimot importerer en motor i dag så skal den tilfredstille de EU direktivene som den omaffes av i henhold til hvilken bruk den er tiltenkt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...