Jump to content

Tollauksjonen på QXL med div båtmotorer

Xlnt

Recommended Posts

Er 0+% sikker i min sak her, men kan for alldel ta feil. Om du kjøper deg en bilmotor i Norge og mariniserer den må du enten betale hkavgift eller beholde den i 5 år. SOm sagt er eg ikke 100" sikker på dette men eg gikk i tanker på å lage meg en ny motor selv tildligere. Dere husker vel alle problemene eg hadde med motoren som i dag går fint etter masse strev.

En kan selvsagt drite i å informere noen om motorbytte da. Men slik eg ser det og en skal følge loven slavisk var det no vist slik eg har beskrevet det. Skal sende en mail til CE merke dama og spørre.. Tenk om eg tar feil da. Flaut siden eg har påstått så hardnakket her inne.. Vel, den sjansen tar eg.. hehe

Kommer tilbake med utfyllende svar senere..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Er 0+% sikker i min sak her, men kan for alldel ta feil. Om du kjøper deg en bilmotor i Norge og mariniserer den må du enten betale hkavgift eller beholde den i 5 år

En bilmotor i Norge er allerede bet avgifter for(importavgift for bil er hk, ccm , vekt etc ), om du velger å bruke den til båt pålegger deg ikke å betale hk avgift.

Men hvis du kjøper en komplettblokk i sverige og sier på tollstasjon at du skal ha den til båt kommer hk i tilleg til moms, men hvis taes inn som bil går dette utenom.

Kjøper jeg en båt uten motor som er ferdig ce godkjent for eks 350mag mercruiser og setter inn en 350 bilmotor med marinekam og marinesering så slipper jeg å betale hk for denne.

Jeg kan og selge denne båten etterpå, er kun selbygg som må eies i 5 år.

En halvfab båt nå må være cegodkjent, man får kjøpt halvfab som er ce godkjent uten motor, setter man inn en motor da kan man fritt selge denne med en gang da denne ikke går innen 5 årsregel og motor trenger ikke betales hk for.

Be denne CE dama om dokumentasjon om hvor disse reglene står da....

Dette begynner jo å bli morosamt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

§ 3-15-1. Saklig virkeområde (1) Avgiftsplikten omfatter båtmotorer (fremdriftsmotorer) med minst ni hestekrefter, herunder motorer som er innmontert i båt. Videre omfattes industrimotorer eller andre motorer som markedsføres som egnet til marinisering, herunder løse motorblokker til slike motorer. (2) Avgiftsplikten omfatter også motorer med utstyr for marinisering som tilbys for salg eller montering. Dette gjelder selv om tilbudet fremsettes av forskjellige leverandører og faktureres hver for seg, når motor og mariniseringsutstyr tilbys samlet for salg, f.eks. gjennom felles annonsering, markedsføring mv. Tilsvarende gjelder ved innførsel, selv om innførselen fordeles på flere sendinger og skjer fra forskjellige leverandører og til forskjellige mottakere.

Privat marinisering (jf. forskriften § 3-15-1) Avgiftsplikten omfatter kun båtmotorer. Dersom en motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres) faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg). Ervervsmessig marinisering anses som avgiftspliktig tilvirkning slik at avgifts- og registreringsplikt oppstår. Likestilt med salg av båtmotor i forhold til avgiftsplikten, er det dersom det ved annonsering eller på annen måte tilbys for salg ”byggesett” hvor det inngår avgiftsfri motor, med utstyr for marinisering.

Der fant eg det......

Flere norske produsenter leverer i dag halvfabrikata som ikke blir CE-merket med henvisning til dette punktet i forskriften. Det bør derfor tydeliggjøres at unntaket kun gjelder båter som bygges av en person for eget bruk, og ikke båter som blir bygget av andre. Det vises til CC-dokumentet, Art 1(3)g) siste avsnitt: ” Boats built for own use have the concept that a person is building their own boat ant not having it built by others.”

Tas til følge. Den som bygger videre på et halvfabrikat, produserer ikke et fartøy som faller inn under unntaket i § 3(1)g). Det avgjørende er at produksjonen i all hovedsak utføres av den som bygger for eget bruk. Forskriften hindrer imidlertid ikke selvbyggeren fra å sette bort mindre enkeltheter av produksjonen til spesialister, for eksempel det elektriske arbeidet.

For å tydeliggjøre § 3(1)g), endres bestemmelsen til:

” selvbygde fartøy for eget bruk, forutsatt at de ikke gjøres tilgjengelige som fritidsfartøy innen en periode på fem år fra de tas i bruk”

Tilsvarende vil prinsipielt gjelde for § 3(2)c), som endres til:

”selvbygde motorer for eget bruk, forutsatt at de ikke gjøres tilgjengelige innen en periode på fem år fra de tas i bruk.”

§ 3(1)g),

§ 3(2)c) og

§ 3(3)b)

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Må legge meg flat der ang videresalg innen 5 år og betaling av hk avgift men ser ikke at motor trenger noen ce godkjenning, men ser allerede smutthull her :smiley:

Ang egenimport fra utlandet av båtmotor som tolles inn som bilmotor vil fungere som bare det fortsatt :smiley:

Så denne reglen med betaling av hk for oss vanlige båtmennesker trenger vi ikke bekymre oss for hvis til egen ervervelse,og ved evt salg.

Skal du selge båten etter en stund så importer 2 motorersom bilmotorer, en selges med båten etter avtale med selger hvor ny eier melder den inn, den andre har du marinesert og bruker frem til salg, og puttes i neste objekt som allerede er ce godkjent :smiley: .

Der vil alltid være smutthull. Det du nevner har eg hørt skjer den dag i dag av andre som importerer båt. Altså tuller med motornummer. Hav ikke rukket å finne bevis for at motorer må være ce merket.

Men det var det eg fekk beskjed om fra dem som ce merket min båt. Det gjelder motorer som kommer til Norge etter 1.1-2006. Kan ein bevise at motoren var i Norge før dette er det intet problem. Kanskje eg ikke forklarte meg godt nok tidligere.

Får mer info om dette når eg får svar fra konsulenten.

Fjord 27 AC TMD40

Jo du forklarte godt nok ang motorer før 1.06, vet det foregår nå, er flere båter til salgs hvor pris ikke inneholder hk, kan velge om du vil betale inn utestående hk selv eller egenmarinesere :wink:

Er blitt en intressant tråd dette , ce er veldig "nytt" enda på en del usikkerhet rundt dette.

alltid gøy å lære nye ting selv om man går litt i baret selv av påståelighet :smiley:

Her er unntakene fra CE merkingen:

Fra § 2 (1) gjøres følgende unntak:

a) fartøy som utelukkende er ment for konkurranse, herunder kapproingsbåter og robåter for trening, og som er merket som konkurransefartøy av produsenten,

b) kanoer og kajakker, gondoler og vannsykler,

c) seilbrett,

d) surfebrett, herunder motordrevne surfebrett,

e) originale historiske fartøy konstruert før 1950, og individuelle kopier av slike fartøy som i hovedsak er bygget av opprinnelige materialer og som er merket som historiske kopier av produsenten,

f) eksperimentelle og forsøksfartøy, forutsatt at de ikke senere gjøres tilgjengelige som fritidsfartøy,

g) selvbygde fartøy for eget bruk, forutsatt at de ikke gjøres tilgjengelige som fritidsfartøy innen en periode på fem år fra de tas i bruk,

h) fartøy som spesielt er beregnet til å ha besetning samt transportere personer i kommersiell hensikt, jf. dog § 4 b) andre setning,

i) undervannsfartøy,

j) luftputefartøy,

k) hydrofoilfartøy, og

l) dampdrevne fartøy som anvender kull, koks, ved, olje eller gass som drivstoff.

(2) Fra § 2 (2) gjøres følgende unntak:

a) motorer som er montert, eller spesielt beregnet til montering, i følgende fartøy:

1. fartøy som utelukkende er ment for konkurranse, og som er merket som konkurransefartøy av produsenten,

2. eksperimentelle og forsøksfartøy, forutsatt at de ikke senere gjøres tilgjengelige,

3. fartøy spesielt beregnet til å ha besetning samt transportere personer i kommersiell hensikt, jf. dog § 4 b),

4. undervannsfartøy,

5. luftputefartøy,

6. hydrofoilfartøy,

b) originale, ikke-serieproduserte, historiske motorer konstruert før 1950, og individuelle kopier av slike motorer, som er montert i fartøy som omfattes av § 3 (1) e) og g), og

c) selvbygde motorer for eget bruk, forutsatt at de ikke gjøres tilgjengelige innen en periode på fem år fra de tas i bruk.

(3) Fra § 2 (3) gjøres følgende unntak:

a) fartøy som omfattes av § 3 (2), og

b) selvbygde fartøy for eget bruk, forutsatt at de ikke gjøres tilgjengelige innen en periode på fem år fra de tas i bruk.

Nåja, det står da vitterlig erhversmessig marinisering.... og slik som jeg kjenner jussen så betyr dette at en gjør dette i hensikt å tjene penger (som levebrød)... Så det å marinisere en bilmotor selv hjemme i garasjen og sette den i båten... for deretter å selge den som privatperson så kommer en ikke inn under dette. ... I denne sammenehengen var det vel snakk om en motor som Per som mariniserer en motor til snekka si, som han selger videre etterpå... før det har gått 5 år. Men Pål som tar inn flere paller med motorer og mariniserer og videreselger motorene kommer nok inn under avgiftsplikten...

Fremdeles så står det intet om 5 års regelen for denne avgiften.... Jeg kan ikke tenke meg at det står noe om dette i direktivet heller siden dette er et dokument for EU/EØS området og der er det bare Norge som har en slik sær avgift.. Men CE dama kan nok svarer på hvor det står..

Generelt når det står noe om avgiftsfritak for båtmotorer så er dette i forbindelse med flytting tilbake til kongeriket, da kan en etter ett år utaskjærs ta meg en båtmotor avgiftsfritt hjem, og må beholde den i 2 år før den kan selges... Så hvor dette med 5 år kommer inn skal bli morosamt at lese.. Dette er forsåvidt det samme som for annet løsøre... som underbukser og sko..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

"avgiftsplikten blir utløst uansett hvem du selger til "

Der er jeg uenig. Det finnes sikkert en eller annen juridisk definisjon av erhversmessig. Men jeg tviler på at grensen går på at båten må eies i 5 år. I så fall har jeg pr definisjon drevet erhversmessig siden jeg har eid 3 forskjellige båter siste 10 år :crazy:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Det er meget mulig jeg tar feil og det er såfall hverken første eller siste gang det hender,men kan dere henvise til hvor det står at avgiftsplikten på båtmotor oppstår ved salg av båten som motoren er innmontert i før 5 år er gått inntreffer da.. Det står ingenting om dette hos tollvesnet eller toll og avgiftsiderktoartet så langt jeg kan se..

Nei det er ikke det det står heller. Men det står at det ikke er lovlig å selge den. Så ingen hk avgift slik eg ser det heller. (Trur eg) Har det ikke for vane å diskutere lover og regler for eg kommer alltid på tynn is. :lol:

Men en motor som er bygget på en bilmotor blokk av deg må eies i 5 år før ein har lov å selge. Importere en slik blokk med hennsikt til bruk i båt er den avgiftsbelagt.

Om en 350 Mpi stående i garasjen kan du jo i teorien sette den i 50 båter uten at noen finner ut av det. Med samme serienummer. Ved registrering er du ikke nødt å oppgi serienummer på motor..

Ved forsikring vet eg ikke. Men ingen klarer finne ut av dette mener nå eg da.

Poenget var vel heller hva som var lovligt og ikke strengt sett, ved å følge loven til punkt og prikke..

Fjord 27 AC TMD40

Kan ikke noen spørre Tollmyndighetene da ?

Har sendt mail om det. Ble litt svett skjønner du, jeg importerte nemlig motor fra Sverige i fjor, uten hk avgift, og mariniserte den selv. Avklarte dette med tollmyndighetene før import. Men de sa ikke noe om at jeg måtte eie båten i 5 år før jeg solgte.... Og nå er båten solgt........

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Da har eg fått et midlertidig svar fra konsulenten.Hadde vel litt feil her eg og. men men. Her er mailen eg sendte og den eg fekk i retur

Hvordan er loven ang import av båtmotor til Norge etter 01.01.2006 ?

Må den være CE merket/godkjent?

Om ein bygger om en bilmotor , hvordan blir det da med CE merking og hk

avgift??

Må ein beholde selvbygget båtmotor i flere år (5 år) før ein kan selge??

Skriftlig svar om du er snill

MVH

John Inge Nordfonn

Svar

Heisan!

Jeg måtte ta en telefon til IMCI om de båtmotorene, jeg. Det ser ut til at

tollvesenet ikke er helt klar over de nye kravene.

Vi kan importere en motor fra et land utenfor EU og fortolle den, men vi har

ikke lov til å bruke den hvis den ikke er godkjent etter ISO-standardene. En

kan visst risikere en miljøbot i tillegg til at vi blir fratatt motorene.

Da nevnte jeg nettauksjonen på QXL for ham, og nå skulle han innkalle til

møte med sjøfartsdirektoratet og tollvesenet.

Import av båt med og uten motor blir bare vanskligere og vanskeligere, det

hjelper ikke når myndighetene ikke vet hva de gjør heller.

Fikk ikke noe svar på dette med å bygge om en bilmotor annet enn at man

slipper CE-merking tullet med den.

Jeg vet at man må betale HK-avgift på den, men jeg vet ikke om man trenger

det før man skal selge den.

IMCI skulle ringe meg tilbake i løpet av uken angående båt motorene, så da

sender jeg deg en mail.

Mvh

Cecilie Neve

Fjord 27 AC TMD40

Kan ikke dere som snakker om "5 år" vise til noen dokumentasjon om hvor det står at en ikke kan selge den føToll og Avgiftsdirektoratet skulle en tro... Det er jo de som krever dette inn.. Jeg har ikke funnet noe der,men har ikke lest alt heller...

Det er meget mulig at endringen fra 1.1.2006 eller tidligere innebærer en ikke kan selge en båt med hjemmemarinsert motor med mindre den er CE merket før det har gått 5 år, men da et det ikke et avgiftskrav som utløser denne 5 års regelen.. Da er det selvbyggerkravet som kommer til anvendelse... og dette vil i alle tilfelle kun gjelde for båter som faller inn under kravet om CE merking i henhold til fritidsbåt direktivet ev 16. juni i det herrens år 1998..

Lette litt og fant følgende fra Sjørfartdirektoratet her og fant følgende....

Som en kan se her så er det utslippskravene som setter en restriksjon på salget, men jeg vil tro at de fleste bilmotorer i dag tilfredstiller dette utslippskravet.. Kan det ikke dokumenteres, ja da må det vel måles...

Søkte gjennom hele dokumentet og fant ikke noe annet om selvbygde motorer...

Har saket litt her under, men heleheten kan først fås når en leser dokumentet...men dette gjelder kun for båter somer underlagt kravet om CE merking i henhold til fritidsbåtforskiriften... som i prinsippet kun gjelder båter produsert etter juni 1998 og båter importert fra 3. land som er bygget etter 1950.

Dette rimer jo litt mere på det som CE dama sier, og det har intet med avgifter å gjøre....

Forskrift av 20.12.2004 om produksjon og omsetning av fritidsfartøy m.v. (fritidsbåtforskriften

......................

§ 2. Virkeområde

..................

(2) Reglene om eksosutslipp får anvendelse på:

a) motorer som er montert eller spesielt beregnet til montering i eller på fritidsfartøy og vannscootere, og

b) motorer som er montert i eller på slike fartøy, og som undergår en større motorendring

........................

(2) Fra § 2(2) gjøres følgende unntak:

................

c) selvbygde motorer for eget bruk, forutsatt at de ikke gjøres tilgjengelige innen en periode på fem år fra de tas i bruk

Det er vel ikke dette diskusjonen handler om, det handler om avgiften som skal betales om en selger denne motoren.. Det har blitt hevdet at hk avgiften skal betales om en selger før 5 år....

Om motoren en selv har bygget tilfredstiller kravene til utslipp, ja kan en også selge den uten at kravet om CE merking kommer med basis i fritidsbåtdirektivet før de medgått 5 år... Om en tenker å nytte motoren i noe annet enn en båt så kan det tenkes at den falle inn under Maskinforskirften og dermed skal være CE merket der..

Men som sagt, dette er en avsporing og jeg etterlyser 5 års regelen som det henvises til med tanke på avgift som skal betales om en selger før 5 år...

Det gjør vi helt sikkert... Joda jeg ser at det står ikke gjøres tilgjengelig, men det står under unntakene § 3. Unntak...

Med andre ord har man en selvbygget motor som ikke tilfrestiller utslippskravene så kan den ikke gjøres tilgjengelig på markedet før etter 5 år, her vi nok enig... men om den tilfredstiller utslippskravene så gjelder ikke punktet for unntaket... Dermed kan den fritt gjøres tilgjengelig slik som jeg ser det.... men siden vi snakker forbi hverandre sågjør vi nok det fortsatt, og jeg kan fint leve med min tolkning her..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...