Jump to content

Tollauksjonen på QXL med div båtmotorer

Xlnt

Recommended Posts

Sendte mail til Toll.no og fikk en ikkefungerende link til svar :headbang:

Men etter å ha søkt på nettsidene deres, fant jeg paragrafen han henviser til, uten at jeg ble noe klokere av det. Bortsett fra at det ikke sto noe om 5 år...

Privat marinisering

(jf. forskriften § 3-15-1)

Avgiftsplikten omfatter kun båtmotorer. Dersom en motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres) faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg). Ervervsmessig marinisering anses som avgiftspliktig tilvirkning slik at avgifts- og registreringsplikt oppstår.

Likestilt med salg av båtmotor i forhold til avgiftsplikten, er det dersom det ved annonsering eller på annen måte tilbys for salg ”byggesett” hvor det inngår avgiftsfri motor, med utstyr for marinisering.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Her er tollvesemets svar på mitt spørsmål om det er noe krav om hvor lenge man må eie en båt etter at man har satt inn en selvmarinisert importmotor:

Hei, det er ikke fastsatt noen tidsfrist i forhold til videresalg.

Grensedragningen mellom ervervsmessig og privat marinisering må bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle.

Bestemmelsens FORMÅL er å sikre at den som selv mariniserer en motor til EGEN, PRIVAT bruk skal nyte godt av fritak for båtmotoravgift.

Dersom en kontroll avdekker at innførselens egentlige formål var å marinisere en motor for videresalg, selv om den som utfører jobben beholder båten/motoren en tid, vil avgiftsplikten være oppstått.

Til sammenligning er det for refusjon av båtmotoravgift for båter som registreres i merkeregisteret for fiskefartøy, NOR eller NIS fastsatt en "karensperiode" på tre år hvor det vil oppstå avgiftsplikt dersom fartøyets registrering endres slik at vilkårene for fritak ikke lenger er til stede.

Man har altså valgt å ikke fastsette en slik "karensperiode" for videresalg av selvmarinisert motor.

Imidlertid vil gjentatte salg av selvmariniserte motorer raskt anses som ervervsmessig marinisering.

Ved en konkret kontroll vil bestemmelsens formål bli vurdert i forhold til de fakta som blir avdekket, dette kan være momenter som fakturering, evt. "kreativ" fakturering, betalingsstrømmer, gjentatte videresalg, tid mellom innførsel og videresalg o.s.v.

Jeg beklager at vi ikke kan gi deg et "A4-svar" på din forespørsel, det vil uansett være importørens ansvar å påse at han oppfyller bestemmelsens FORMÅL. Noen retningslinjer har du i det minste fått.

Endelig vil jeg vise til Toll- og avgiftsdirektoratets kommentarer til båtmotorrundskrivet, s. 16 om Privat marinisering som jeg antar at du allerede fått informasjon om via våre nettsider.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...