Jump to content

Status Marine Motor eller Mariniserings utstyr ?


Espen C

Recommended Posts

Motorene er marinisert av Vetus og er basert på flere motormerker, Indenor (Peugot), Mitsubishi, Deutz.

Sabb solgte endel av 42hk Indenor utgaven rundt 1980, det ligger brosjyre på denne i arkivet. Ble solgt som "Sabb Status Marine".

Dette er samme grunnmotor som Volvo benyttet i MD21, men er uten oljekjøler og langt lavere effektuttak.

Riviera 925 kjøpes. Aksling, fly, 2006- 

Link to post

Der var Circeline på banen mens jeg redigerte gitt. I brosjyren la jeg merke til at motorene skulle ha såkalt "limp home"-feature selv om elektronikken svikter helt. Noen som vet om dette også gjelder marine-motorene?

Etter mitt syn er dette mye viktigere i båt, og pr. i dag et av hovedargumentene mot hel-elektroniske motorer der styringssystem-designer ikke har forstått behovet for en alarm suppress/override knapp..

Link to post

Mange bilmotorer har en nødkjøringsprosess som motorstyringen går inn i hvis f.eks luftmassemåler feiler under normal drift. For marinemotorer burde dette vært en selvfølge å komme seg til lands i "nødkjøringsmodus" hvis sensorer/ givere eller CPU ( MCU, ECU etc.) ikke vil samarbeide mer.

 

"Junior" i huset har begynt hos VP forhandleren i KrSand og jeg skal spørre han om VP har dette på sine nye CR motorer.

 

Cirkeline

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...