Jump to content

Status Marine Motor eller Mariniserings utstyr ?

Espen C

Recommended Posts

Motorene er marinisert av Vetus og er basert på flere motormerker, Indenor (Peugot), Mitsubishi, Deutz.

Sabb solgte endel av 42hk Indenor utgaven rundt 1980, det ligger brosjyre på denne i arkivet. Ble solgt som "Sabb Status Marine".

Dette er samme grunnmotor som Volvo benyttet i MD21, men er uten oljekjøler og langt lavere effektuttak.

Der var Circeline på banen mens jeg redigerte gitt. I brosjyren la jeg merke til at motorene skulle ha såkalt "limp home"-feature selv om elektronikken svikter helt. Noen som vet om dette også gjelder marine-motorene?

Etter mitt syn er dette mye viktigere i båt, og pr. i dag et av hovedargumentene mot hel-elektroniske motorer der styringssystem-designer ikke har forstått behovet for en alarm suppress/override knapp..

Mange bilmotorer har en nødkjøringsprosess som motorstyringen går inn i hvis f.eks luftmassemåler feiler under normal drift. For marinemotorer burde dette vært en selvfølge å komme seg til lands i "nødkjøringsmodus" hvis sensorer/ givere eller CPU ( MCU, ECU etc.) ikke vil samarbeide mer.

"Junior" i huset har begynt hos VP forhandleren i KrSand og jeg skal spørre han om VP har dette på sine nye CR motorer.

Cirkeline

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...