Jump to content

OBS - Spesielle forsikringsvilkår!!


Batdilla

Recommended Posts

Normalt skal man jo få skriftlig beskjed når det gjøres endringer i vilkårene på en forsikring man har. Men noen ganger hender det kanskje at ting går en hus forbi. Andre ganger kan det være at man erfarer ting med liten skrift "the hard way". I denne tråden tenkte jeg vi kunne hjelpe hverandre med å være obs på spesielle vilkår som gjelder i forbindelse med den enkelte forsikring, og endringer som løpende blir innført. Slik at vi alle har best mulig oversikt over hva vi har dekket og ikke dekket på båten. Hva som er dekket kan være greit å få oversikt over. Men hva som ikke er dekket er ikke alltid like lett å vite...

Link to post

Tar med denne som Ingar tipset om i en annen tråd:

 

De av dere som er IF-kunder og har båt på vannet om vinteren bør merke seg at de har endret vilkårene, båten må nå være på land innen 1 november ellers må man betale ekstra premie. Inntil i år var det bare forhøyet egenandel om vinteren.

Link to post

Vurderte å skifte til Norske Sjø i våres. Det ble det ikke noe av. Der måtte båten på land innen 1. oktober, ellers måtte jeg betale forsikring som om båten lå på vannet hele året, selv om jeg bare ville forlenge tiden på vannet med en mnd. Og det ble mye dyrere enn det selskapet jeg har idag.

Link to post

Der måtte båten på land innen 1. oktober.

1. oktober? Da er det jo ennå en måned igjen av sesongen for Trudelutt, selv om vi holder til på østlandet! Ser forresten ut til at været blir bra nå, så det blir guttetur igjen, skipshunden og jeg! (Kona er i farens 95 års dag i Kr.sund)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Tar med denne som Ingar tipset om i en annen tråd:

 

De av dere som er IF-kunder og har båt på vannet om vinteren bør merke seg at de har endret vilkårene, båten må nå være på land innen 1 november ellers må man betale ekstra premie. Inntil i år var det bare forhøyet egenandel om vinteren.

Har vært If kunde i mange år, både med biler MC, hus og båt, livsforsikring ++. Kan ikke huske å ha mottatt noen melding om at de har endret på dette. Dersom dette er tilfelle, mister de hvertfall to kunder og muligens flere jeg kjenner som vil være i samme situasjon.

Link to post

1. oktober? Da er det jo ennå en måned igjen av sesongen for Trudelutt, selv om vi holder til på østlandet! Ser forresten ut til at været blir bra nå, så det blir guttetur igjen, skipshunden og jeg! (Kona er i farens 95 års dag i Kr.sund)

 

Lars H.

Så kona skal til Kristiansund! Du får gi meg et hint så skal jeg holde et øye med henne. Kvinnfolk på tur alene.......!

Link to post

Så kona skal til Kristiansund! Du får gi meg et hint så skal jeg holde et øye med henne. Kvinnfolk på tur alene.......!

Hun ER i Kr.sund, har vært der i en uke, og skal være der EN UKE til!. Så her går det i pølse med lompe, pizza, pøls. . . . (pluss litt Tuborg). Ser du henne får du hilse, - bilde på forsiden av hjemmesiden min. http://trudelutt.com

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Tar med denne som Ingar tipset om i en annen tråd:

 

De av dere som er IF-kunder og har båt på vannet om vinteren bør merke seg at de har endret vilkårene, båten må nå være på land innen 1 november ellers må man betale ekstra premie. Inntil i år var det bare forhøyet egenandel om vinteren.

Det batdilla sier er feil

 

Jeg har ringt min kundekontakt i If, og fikk opplyst følgende: Det er ingen endringer i vilkårene, og båt kan fortsatt ligge ute hele året som før. Det er innført en ny rabbat ordning som gir rabatt dersom man har båten på land om vinteren. Det er altså ikke snakk om å betale mer, men heller betale litt mindre hvis man vil ha båten på land.

 

Noe med fjær og høns her ?

 

:smiley:

Link to post

Noe med fjær og høns her ?

Det har vel sikkert med misfortåelser å gjøre.

Etter at jeg fikk premievarsel ringte jeg IF for å gå igjennom polisen. Rent tilfeldig fikk jeg da høre at min forsikring nå bare dekket "normalsesongen".

Ble rimelig overrasket over at de ikke hadde sjekket med meg om jeg hadde båten på vannet om vinteren, (noe jeg normalt har), men de viste da bare til at de nye bestemmelsene sto i vilkårene....

Og skulle jeg ha den på vannet etter 1.nov måtte polisen endres.

Link to post

Vurderte å skifte til Norske Sjø i våres. Det ble det ikke noe av. Der måtte båten på land innen 1. oktober, ellers måtte jeg betale forsikring som om båten lå på vannet hele året, selv om jeg bare ville forlenge tiden på vannet med en mnd. Og det ble mye dyrere enn det selskapet jeg har idag.

Hei  :seeya:

Vi skal nå starte arbeidet med å revidre vilkårene i Norske Sjø. Jeg har foreslått at sommersesongen utvides til 1. november, men vi får se hva Norske Sjø gjør. Jeg tok tillegget på 25% på min båt. Likevel ble premien kr. 1.000 lavere enn billigste tilbud fra andre selskaper. Her er det tydeligvis forskjell fra båt til båt. (NB: Jeg er ikke blitt sponset!!!)

Det er viktig å huske at begrensningen bare gjelder hvis båten BRUKES i vinterhalvåret. Opplag på sjøen, eller i boblehavn, er selvfølgelig dekket uten tillegg i premien.

Hilsen Syvert  :smiley:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Hei Syvert

 

Hvis dere skal se på vilkårene, vil jeg foreslå at dere tar opp dette med verdiforringelse på rigg. Dere følger etter det jeg har forstått de vanlige vilkårene som de fleste selskaper har, og det er mange med seilbåt som mener at disse er for dårlige. Hadde Norkse Sjø hatt mot til å tilby noe bedre enn de andre, tror jeg dere kunne fått mange solide turseilere med lav ulykkesfrekvens som kunder.

 

Jeg vurderte en gang Norske Sjø seriøst, men droppet det nettopp av den grunn. Skal jeg først skifte selskap må det bli et selskap som har bedre vilkår på rigg, ellers har det lite hensikt.

 

LAsse

:smiley:

Link to post

Jeg vurderte en gang Norske Sjø seriøst, men droppet det nettopp av den grunn. Skal jeg først skifte selskap må det bli et selskap som har bedre vilkår på rigg, ellers har det lite hensikt.

Hei Lasse  :smiley:

Det forstår jeg godt, men problemet er at seilere er dårlig butikk som det er. Faktum er at skadeutbetalingene til seilere er større enn premieinntektene, og da er det dårlig grunnlag for å endre vilkårene dessverre. Men jeg skal formidle dine synspunkter (som du deler med mange) til Norske Sjø.

Hilsen Syvert  :seeya:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Hei  :seeya:

Vi skal nå starte arbeidet med å revidre vilkårene i Norske Sjø. Jeg har foreslått at sommersesongen utvides til 1. november, men vi får se hva Norske Sjø gjør. Jeg tok tillegget på 25% på min båt. Likevel ble premien kr. 1.000 lavere enn billigste tilbud fra andre selskaper. Her er det tydeligvis forskjell fra båt til båt.

Hilsen Syvert  :smiley:

Hei,

Vil sterkt anbefale at Norske Sjø forlenger sesongen til 1. november. Har 90 båteiere på vent.

KAT

Link to post

Hei Jan

 

Takker for svar.

 

At seilbåter var dårlig butikk var jeg ikke klar over. Trodde det var hurtigående båter som sto for det meste av ulykkene, men dette vet du bedre enn meg. Mener du at det mye rigg havarier da og i telfelle på hvilken type båter/rigger?

 

Gikk jo også an å stille spesielle krav til ettersyn og kontroll av riggen og gi bedre vilkår til dem som besto testen. En rigg kan også oppgraderes med nye vant og stag. og bli god som ny, men den vil fortsatt vel "lide" under usle forsikringsvilkår.

Link to post

Hej Jan!

 

Trodde precis som Lasse att det var dom snabbgående motorbåtarna och då spes.

dessa 'styrpulpetar' (som vi kallar dom)  Ryds osv med 70 hkr på aktern!

Tar man en liten kik på listan över stulna båter finns ju knappt några seglare alls,

däremot högvis med dessa styrpulpeter/skjaergårsdjeapar!!!!

Kansje det er så att dessa har så hög premie att de blir lönsamma för försäkringsbolaget!

 

Själv har jag Atlantica som försäkringsbolag, betydligt billigare än Svenska sjö !!

 

Finns Atlantica i Norge? Dom har specialiserat sig på båter både store o små!

S/Y Gunga Din

Link to post

Hej Kat !

 

Visst.......http://www.modernaforsakringar.se/bat

 

dom har till o med en interaktiv tjänst der man kan räkna ut premien för olike båttyper!

Hei igjen,

 

Var inne på Atlantica sin side og beregnet premie.

 

Her er resultatet:

 

Självrisker                                                                   Premier  

 

Sjö/Uppläggning             Brand/Stöld                          BAS                    LONG

 2000 kr                         2000 kr                             6465 kr                7606 kr  

 5000 kr                         5000 kr                             5250 kr                6177 kr  

10000 kr                       10000 kr                             4900 kr                5765 kr  

 

Helförsäkring BAS gäller i sjön under perioden 1/4 - 1/10 samt under övrig tid som helförsäkring på land.

Helförsäkring LONG har ingen tidsbegränsning i sjön.  

 

(Håper tallene stiller seg opp som tenkt)

Jeg antar at det er BAS som tilsvarer det Norske Sjø tilbyr med opptak 1/10. Ligner igrunnen Netvig.

Når jeg ikke tar hensyn til kursen blir det ca. kr. 1.300,- dyrere hos Atlantica enn det Norske Sjø tar for samme båt og forsikringstype.

Men jeg vet ikke om de forsikrer norske båter. Men siden det ble dyrere så er kanskje ikke dette selskapet interessant.

 

KAT

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...