Jump to content

Frostvæske-påhengsmotor?

PiperBill

Recommended Posts

Litt ut og kjører i forhold til språket her men…. jeg spør. Er det nødvendig å skylle gjennom en påhengsmotor med frostvæske før vinteren dersom den (båt med motoren) står ute men på land? Motoren er kun ferskvannsskjørt. Det er en 40 hesters Suzuki fra 1986.

Aldri vært bort i problemstillingen før. Da dette er helt uaktuelt i mit hjemland Australia.

Cheers and thanks! :flag:

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Kan ikke se noe problem med å ha frostveske opp i et tønne for å KJØRE IGJENNOM motoren HVIS du bruker ei froskveske som er beregnet på aluminiums motorer

( litt usikker på impelleren... men den bør jo sjekkes hvert år uannsett ).

Trenger ikke å kjøre igjennom noe frostveske på en utenbords motor, bare pass på at motoren står ned tiltet, dette for at alt vannet skal kunne renne ut

( er borret hull på strategiske steder for å la vannet renne ut )

Arne Kjetil

Hei!

Jeg har, i løpet av mine 20 år som påhengsmotoreier i vinterkalde indre Østfold, aldri kjørt motorene i frostvæske-blanding før vinteropplaget. Hvis motoren, som "Droll" sier, tiltes ned renner eventuelle rester av kjølevann ut, og det er ingen ting igjen som kan fryse og sprenge.

( litt usikker på impelleren... men den bør jo sjekkes hvert år uannsett ).

I motsetning til en innombordsmotor som etter oppstart gjerne suger først litt luft før det kommer vann står en påhengsmotor i nedvippet stilling med vannpumpe trygt under vannspeilet og trekker dermed ikke noe luft.

At impelleren på en påhengsmotor må sjekkes hvert år må derfor være en 'urban legend' eller et markedsføringsknep av impellerprodusenter. Det er da også en forholdsvis stor operasjon å gjøre det. Noen som har en manual hvor det står at det må gjøres hvert år?

Snakker forøvrig av av dyr kjøpt erfaring. Har brukt masse timer til å sjekke en impeller som ikke ville pumpe fra tønna under høstklargjøringen for til slutt å finne ut at den sto jo i 'planingsstilling' i tønna, ikke i startstilling nedsenket. :headbang:

Ellers finnes flere emner om impellere og påhengsmotorer her; se etter titlene merket med '--->'

At impelleren på en påhengsmotor må sjekkes hvert år må derfor være en 'urban legend' eller et markedsføringsknep av impellerprodusenter. Det er da også en forholdsvis stor operasjon å gjøre det. Noen som har en manual hvor det står at det må gjøres hvert år?

Mange meninger her, skal ikke diskutere det.

Uansett mening så er gummi regnet som ferkvare, en sjekk burde ikke ta mere en 20min på de fleste motorer.

Det jeg var usikker på ang. impelleren var om den likte frostvesken, vil anta at den ikke tar noen skade men.....

Arne Kjetil

Uansett mening så er gummi regnet som ferkvare, en sjekk burde ikke ta mere en 20min på de fleste motorer.

Nei men viss du har grei kjølevasstråle i frå før så er det no ikkje nødvendigt å demontere undervasshuset og risikere å øydelegge pakkningar og slikt. Då kan det fort gå 20 dagar og ikkje 20 minutter.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Nei men viss du har grei kjølevasstråle i frå før så er det no ikkje nødvendigt å demontere undervasshuset og risikere å øydelegge pakkningar og slikt. Då kan det fort gå 20 dagar og ikkje 20 minutter.

Bare for å kverrulere litt :smiley: , ikke alle motorer har kjølevanns stråle, denne har ikke , denne typen lever helt på kanten når det gjelder kjøling når indikator stråla begynner å bli dårlig kan det være forsent...........

Den beste indikator på kjøling på en utenbords motor er en vanntrykks måler .

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)

Har hatt påhengsmotorer i rundt 40 år og i snitt to motorer samtidig (har fire for øyeblikket!). Det vil si at jeg har hatt påhengsmotorer i "80 år", aldri sjekket en impeller og kun hatt problem en gang! Det var en 9,9hk som gikk varm, stoppet, ble fikset les; byttet impeller og motoren fungerte uten driftsproblemer i tre år før jeg solgte den!

Har regelmessig kontakt med noen av de "gamle gutta" som har mekket påhengere siden 30-års- krigen, og de sier at med unntak av noen Mercury motorer for en del år siden har de aldre opplevd problemer med impellere på påhengsmotorer. "Skift impeller hvis du får et problem, men hold øye med kontrollstrålen", er deres råd.

Sjekket nettop hva det ville koste å sjekke impeller på en 15hk 4-takter Suzuki og fikk til svar ca.1500,-. Skulle jeg ha gjort det hvert år med alle de motorene jeg har hatt ville det i dagens kroner ha kostet 120.000! Kunne kjøpt et par småmotorer for det?

Skulle jeg ha gjort dette selv i alle disse årene så hadde jeg vel vært Norgesmester i impellerskift?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har sett litt på gamle tråder om påhengsmotorer og impellere.

Trenger et noenlunde klart svar:

For oss som har en påhenger på 15 hk el. mindre, er det en aktuell problemstilling å kontrollere impelleren når motoren alltid startes med tilgang på saltvann/ferskvann?

Jeg synes det ser relativt komplisert ut å kontrollere impelleren (eller hva det heter) på disse små påhengsmotorene. Er dette riktig?

Jeg har sett litt på gamle tråder om påhengsmotorer og impellere.

Trenger et noenlunde klart svar:

For oss som har en påhenger på 15 hk el. mindre, er det en aktuell problemstilling å kontrollere impelleren når motoren alltid startes med tilgang på saltvann/ferskvann?

Jeg synes det ser relativt komplisert ut å kontrollere impelleren (eller hva det heter) på disse små påhengsmotorene. Er dette riktig?

Har skrudd på motorer ifra 4 > 150hk, stor sett eneste forsellen var størrelsen på impelleren :smiley:

Er ganske enkelt å bytte/sjekke på de fleste modeller, 4>8 bolter som holder undervanns huset + gir overføringa.

Hvis du kommer med et merke/model så er det sikker noen som kjenner til den her .

Arne Kjetil

Etter min erfaring (som riktig nokk ikke er fra Norge) så enten virker impeller'n ellers så virker den ikke. Har aldri opplevd en som blir svakere og svakere for så å slutte å fungere. Hadde det vært sånn så kunne man bytte når den begynte å vise dårlig kontrollstråle. Brukermanualen til min Suzuki 40hp anbefaler å kontrollere impeller hvert 100 timers kjøring. Men det kan være veldig lenge dersom man bruke motoren bare som reserve eller (som i min tilfelle), bare kjører når det er høysommer og gode badetemperatur.

Jeg ville ha byttet impeller dersom jeg kjøpte bruktmotor og selgeren ikke kunne si når den var byttet sist, ellers så ser jeg bare etter kontrollstrålet.

Forresten…takk for hjelpen ang frostvæske!

Bill :flag:

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Ang Frostveske

Snakket med en tidligere i sommer som sverget til å bruke Holts radiatorrens.

Det hadde han gjort i mange år etter som jeg forsto.

Dette for å unngå avleiringer i kjølesystemet.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...