Jump to content

Havarert yanmar

roy_n

Recommended Posts

Stygg sak her, er nok bare å bringe den tilbake til selger... fordel for deg er jo at det var et motorverksted..... du er sikker på at du ikke kjøpte på en mere kjent "bilopphuggeri" på Toten i nærhetn av Eina :lol::lol:

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei sydvesten:jeg kjøpte den på motorverksted eller han som driver det kaller det for verksted jeg har begynt å tvile.Motoren er tilbakelevert men jeg har hatt et utlegg på ca 3000,- rep av dieselpumpe samt vannpumpe,dette vill ikke selger dekke.Vet ikke helt hvordan jeg skall angripe den saken.Selger sier også at motoren er overhalt på Yanmar verksted i Telemark.Motoren har tidligere sittet i en Hanto 22

roy_n

Redigert av roy_n (see edit history)

Jeg tivler jeg også på at dette kan være gjort av et verksted... kan du finne navnet på det Yanmar verkstedet i Telemark som skal ha gjort jobben.... Er jo ikke så mange av dem her...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Så lenge du har en kontrakt hvor vedkommende beskriver motoren som ovrhalt og i god/bra stand må vel det kunne sies at du ved dine utlegg handlet i god tro og regnet med at dette var en motor du ville beholde og derfor valgte å utføre reperasjon av diesel og vannpumpe.

Om vedkommende ikke vil høre av deg om dine utlegg så ville jeg i første omgang sendt ham et brev skriftlig (REK) og beskrevet problemet i dette og hva du forventer deg. Klart at du synes dette er surt, men ville nok i et slikt brev foreslått deling av dine utgifter for å møte ham på halv veien, og om ikke true med forliksrådet.

Lykke til

:headbang:

Synd og utrolige kjedelig å skulle treffe på noe slikt når man skal handle motor eller hva annet dette skulle være. Aftenposten kjørte vel en artikkel om dette for en tid tilbake og det kom frem at enkelte ikke skyr noenting for å lure, stjele til seg, eller selge gråstein. Var vel nettopp en som hadde solgt en dyrere bærbar maskin og sendt avgårde en pakke med stein fra Nord Norge til Oslo, og kjøperen hadde betalt ikke mindre enn rundt 17 000.- for disse steinene.

Tror at det ovenfor slike selgere kun er en eneste ting som gjelder, og det er knallhard behandling tilbake. Mange av disse skyr nemlig ikke noe som helst og sender fra sine egen adresse, med egent navn og er vel så pass tøff at de klarer å ri av en kar eller to som kommer på døren. Når det gjaldt denne pc selgeren vet jeg at det ble laget en egen tråd om han hvor både navn, bosted og alt ble lagt ut på nettet, og det var dette Aftenposten plukket opp. Ved bruk av forumet fikk kjøper noen av medlemmene til å avlegge besøk hos vedkommende (i en snill tone) for å se om informasjonen om adresse og diverse annet stemte.

Vet ikke helt hva som ble reultatet av dette, men når det gjelder pc handel som vedkommende tydeligvis hadde tjent en del penger på, da å lure personer fra flere deler av Norge. Så ble det nok en slutt på dette etter at halve data Norge visste at fra en kommune i nord ikke solgte pc`er for en god pris, men svært dyre småbiter av Norge.

Når det gjelder din sak ville jeg politi anmeldt ham og gått kraftig i mot denne karen om det er slik at du selv sørget for å ha papirene i orden ved denne handelen, da at du har en kontrakt som tydelig beskriver at det du kjøpte var en overhalt motor. Vet ikke om du har nevnt hvor mye du betalte for det som viser seg å fungere best som "ile" feste, men kunne vært artig å vite. Har du ikke noe i dine forsikringer eller medlemskap av Lo eller annen org hvor du feks kan få juridiske tips og råd? Kanskje finnes det til og med en advokat blant brukrerene av dette forumet som kan være behjelpelig med noen tips på PM til deg? Jeg hadde ikke gitt meg på en slik sak som dette uten en real kamp om det er litt penger med i bildet (ikke nødvendigvis rettsapparatet) og hadde sørget for at vedkommende lærte at dette er noe han IKKE gjør igjen.

Har selv blitt lurt trill rundt av en som solgte meg en bil, og jeg var villig til å trekke saken langt den gangen og tok faktisk kontakt med advokat for å (unnskyld uttrykket) rævkjøre vedkommende, men pga kontrakten som var skrevet så mente advokaten at jeg hadde en sak som meget sannsynlig ville ende med delt ansvar. Grunnen til dette var delvis at en del av avtalen mellom selger og meg selv ble gjort muntlig, som i praksis ble at ikke alle fakta om bilens tilstand ble skrevet i kontrakten.

Ønsker deg lykke til med denne saken og håper du får gjort noe med vedkommendes lave vilje til å rydde opp etter seg.

Takker for støtte og god respons fra medlemene her,det er utrolig godt å få støtte i en slik sak.Min plan videre for å få igjen det jeg kostet på motoren er å sende en regning på summen legge ved kopier av kvitteringer.Hvis selger ikke vil betale regner jeg med å gå til inkasso eventuelt til forliksrådet(selger har tilbakebetalt kjøpesummen men ikke det jeg kostet på motoren)Hvis noen her har en fremgangsmåte som er raskere og bedre tas tips i mot med stor takk.

roy_n

I div tråder her på forumet har det blitt poengtert at man ikke kan utbedre mangler selv og deretter presentere regningen for selger.

Man må først henvende seg til selger og gi vedkommende en mulighet for å rette manglene.

Er det dette selger påberoper seg? At han ville ha foretatt reparasjonene selv?

Hva er selgers argument for å nekte å opplyse om hvem som har overhalt motoren?

Det er ikke pengene som er hovedpoenget mitt men,sånne selgere som denne fyren her må lære at en ikke kan drive å lure kunder.Det er og skal være dårlig butikk.Det er en prinsippsak å sette slike på plass.Når det gjelder mitt utlegg er det ikke noen stor summ men,det kan jo være at han bruker samme salgs metoder på langt dyrere saker.En får jo også mange ergelser med på kjøpet når en handler med slike.

roy_n

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...