Jump to content

Litt mer sommer i Vestfold

Styrbert

Recommended Posts

Hei godtfolk!

Jeg var nok for i år en siste tur til Svenner fyr. Det er helt utrolig varmt til å være i slutten av september. I går kveld fordampet fuktigheten fra svaberget. En kunne tydelig kjenne den oppmagasinerte solvarmen langt utpå kvelden.

I natt var det stjerneklart. I dag tidlig ble det et bad før vi dro videre (17,5 grader i vannet). En skulle nesten tro at vi var i august!? Den for noen uker siden så populære uthavna var nesten forlatt. I fyrbukta lå det bare en motorbåt. Det kom en seiler fra Arendal i går kveld. De skulle videre til Oslo i dag. Deilig å ha slikt paradis nesten for seg selv :seeya:

Svenner3a.JPG

Kvelds stemning fra i går. August følelse... :cheers:

Svenner1a.jpg

Fyrbukta på Svenner i dag formiddag. Hvor er båtfolket? :sailing:

En Bavaria 42 kan nok skimtes....

Svenner fyr ligger på øya Korpekollen i øygruppa Svenner i Larvik kommune. Fyret ble tent første gang 22. oktober 1874. Det opprinnelige tårnet var bygget i stein av fanger fra som satt på Akershus festning. I 1900 ble det eksisterende tårnet i støpejern bygget. Tårnets høyde er på 18,7 m, toppen på tårnet ligger 40 meter over havet. Fyret ble avbemannet i 2002

En sommer er ennå ikke over :flag:

mvh

Styrbert

Redigert av Styrbert (see edit history)
if it wasn't for bad friends......

Du får skaffe deg noen nye :lol:

Tror nok blir det opptak for meg til neste helg. Er ikke trivelig med vinterkonservering blandet med neglesprett, stive kalesjer og frostrøyk. Godt å ordne dette mens det ennå er skapelig vær. For vintern kommer uansett den... :sad:

Men hytta på fjellet skal brukes den og. :smiley: Skiene skal atter kjenne snøkrystaller under blåswixen. (fyda! deprimerende skriving på en båtside :wink: )

Har bare satt utrolig pris på været i det siste

mvh

Styrbert

Det har vært herlig i helga! Var ute i på sjøen både fredag (Tønsberg-/Nøtterøyskjærgården), lørdag (Tjømeskjærgården) og søndag (Torgersøya). Deilig og klar høstluft men fremdeles god temperatur. Makrellen jager langs land, mes jollerampen (les: alt fra 8" With til Hydrolift 31C) holder seg på land eller i Indre Oslofjord. Deilig og fredelig!

Pappa, jeg vil sove i båten!

Fine bilder!

Selv tok jeg meg fri på fredag og tok en oslo-skagen tur/retur. Ble ca. 320 nautiske den helgen. Det var virkelig en flott tur, med masse frisk seilas og forholdsvis bra temperaturer. På vei hjem satt vi på rekka i t-skjorte, og om natta byttet vi på å holde utkikk, mens resten av mannskapet sov på dekk i sovepose og stjerneklar himmel. Var virkelig en fantastisk tur. Satser på en skagen-tur til før kong vinter kommer.

Og vi tar noen dager på sjøen fra imorgen tidlig, Kommersøy, Horten eller noe slikt. En kan jo ikke gi seg med en slik høst.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...