Jump to content

Tegninger på ankerrulle i baug

Larspo

Recommended Posts

Jeg må bytte ut ankerrullen min i baugen pga. nytt anker. Jeg synes disse er uforskammede dyre (rundt 3000,- for en type som gjør jobben for meg, og da en som ikke passer 100% en gang.). Siden jeg har en del syrefast liggendes, tenkte jeg å sveise en selv som passer perfekt til baugen, men trenger litt hjelp med målene ellers.

Det skal gli et 10Kgs Bruce anker i den, og den skal være selvutløsende. Selve festeanordningen i baugen er lite problem, men design råd på avstander på de forskjellige rullene osv. hadde vært interessant. Kanskje det er noen som har en type som de vil ta noen mål av. Blir litt "harry" å stå i butikken å måle.

• 4 måneder senere...

Skal du lage et ankerfeste og du har valgt type anker, ville jeg målt ut fra ankeret slik at du fikk en optimal tilpassning. Du vil da få et støtt ankerfeste hvor ankeret vil ligge stabilt.

Skal selv lage ankerfeste akter. Har ikke funnet noe som passer for skrogformen. Ankeret blir på 30kg. Tenkte å la kjettingen gå i et rør opp til vinsjen. Vil kjettingen bli fort slitt med en slik løsning? Er det noen som hvet noe her?

anker.JPG

Båtbyggeren min har laget en lignende løsning. Ankeret blir liggende horisontalt og droppes gjennom bedeplattformen.

Vi ble enige om å bruke nylon ruller i stedet for føring i rør, da det sansynligvis ville bråke fælt og slite på kjettingen. Dette er laget men ikke montert enda.

Har desverre ikke noe bilde nå.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei!

Hva skjedde med prosjektet? Skal til med noe lignende jeg også.

Chiba

Nei. Fikk ikke andre tips enn å kikke på andre båter. Problemet var bare det at når jeg fikk tid til det, så var det snø og bryggene var for lengst tatt opp :headbang: .

Det blir vel derfor til at jeg måler opp ankeret, og regner ut holderen og plassering av vippa.n Det må på plass før sesongen, så altfor langt unna er det nok ikke. Men om det er andre som kan supplere meg med fysiske mål, ikke nøl.

Har du noen ide om hvilken båttype som har et design nærmest det du kan tenke deg.

Jeg kunne gjerne tatt bilde av mitt system og sendt deg, men antar at det er for forskjellig av hva du ønsker.

Det er sikkert andre her på BP som kan legge ut bilder av sine løsninger.

Ikke glem å vurdere tre kontrollmuligheter av ankervinsjen: fjernkontroll, baugkontroll, og kjøreposisjon kontroll.

Har du noen ide om hvilken båttype som har et design nærmest det du kan tenke deg.

Jeg kunne gjerne tatt bilde av mitt system og sendt deg, men antar at det er for forskjellig av hva du ønsker.

Ikke glem å vurdere tre kontrollmuligheter av ankervinsjen: fjernkontroll, baugkontroll, og kjøreposisjon kontroll.

Det er det som er rimelig standard på de fleste båder i baugen uten baugspyd. Et M anker eller bruce som går via en rulle i baugen mot vinsj. Har ikke noen bilder i skrivendes stund. Er ikke så ille spesielt i grunn, annet enn at jeg synes disse koster blod. Dessuten har jeg en del syrefast liggendes og tenkte derfor å lage en i steden.

Vurdere kontrollmuligheter av ankervinsjen? Har det noe med ankerrulla å gjøre da? Skal forøvrig styres fra både førerplass og fjernkontroll (som også styrer baugpropell)...men ser som sagt ikke helt sammenhengen her.

Det skal gli et 10Kgs Bruce anker i den, og den skal være selvutløsende.

Bare husk at et bruceanker ikke faller bortover av seg selv. Med standard ruller fra anerkjente leverandører er dette ofte et problem hvis ankeret ligger "parkert horisontalt" (enten det er forut eller akter).

Båtbyggeren min har laget en lignende løsning. Ankeret blir liggende horisontalt og droppes gjennom bedeplattformen.

Vi ble enige om å bruke nylon ruller i stedet for føring i rør, da det sansynligvis ville bråke fælt og slite på kjettingen. Dette er laget men ikke montert enda.

Har desverre ikke noe bilde nå.

Blir nødt å bruke rør, da hullet for kjetting kommer bare 20cm over vannlinjen. Men kan løse det med å lage nylonruller inne i røret med deksellokk over rullene for senere utskifting av ruller.

Her er et litt dårlig bilde av min rulle. Jeg har et 10 kg bruceanker (kopi). Jeg kan godt ta mål av den hvis du ønkser det. Jeg laget vipperullen selv.

Dersom denne er selvutløsende og fungerer bra, hadde det vært ille kjekt med noen "grove" mål. Er akkurat tilsvarende jeg er på utkikk etter.

Er dette en av ankerrullene levert av Seatronic i Moss?

Det er en rulle. samme som er på venstre side på siden til Seatronic Rulle

Jeg har laget en vippe rulle som sitter innvendig på denne rullen her.

Den fungerer bra, det eneste, er at jeg har litt smale hjul i vipperullen så disse har jeg tenkt å bytte ut. Hjulene er de er i katalogen til Båtutstyreren.

Kanskje det er like greit å kjøpe denne?

/per

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...