Jump to content

Skvalpeskjær forsvant pga feil innstilling av plotter!

FredT

Recommended Posts

Hei,

Jeg har plotter (CP-1000) med Cmap - stor kartbrikke - ny i fjor.

Nå er jeg ganske godt kjent på Tisler så akkurat dette volder meg ikke større problemer, men jeg finner det likevel en smule skummelt at skvalpeskjæret N58.59.25 E10.57.12. ikke kommer frem på min plotter. Skjæret ligger "midt i" innseilingen fra nord og er avmerket på Båtsportskartet.

Jeg vet jo man skal bruke papirkart, men plotteren er nok det daglige hjelpemiddelet, og jeg blir noe betenkt over dette. Må man regne med at slike skvalpeskjær kan dukke opp hvor som helst uten å vises på plotteren - eller er dette enestående? Eller - er det jeg som ikke kan bruke plotteren min tro?

Ser andre dette skjæret på sine navigasjonssystemer?

FredT

Editert posisjon - enda en gang ....

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Jøss - hvor fikk jeg den lengden fra (hjemmehavnen tror jeg)... E10.57.12 skal det være - bredden bør være riktig.

FredT

Editert posisjon her også - lett å blingse en smule åpenbart....

Kanskje jeg skal ta det båtførerkurset til vinteren ;-))

Redigert av FredT (see edit history)

Da har jeg fremdeles ikke oppgitt korrekt posisjon. Selv uten passer - med bare en meterstokk burde jeg ha klart bedre - beklager.

Fra nålen din - ca 3 cm sydover - skvalpeskjæret rett over 9-tallet - Det er det ser jeg ikke på min plotter.

FredT

Fint - takker for hjelpen. Da ble også jeg litt lettet, for jeg tar da for gitt at det er oppsettet mitt på plotteren som er årasken til at jeg ikke ser dette skjæret. Mente jeg bare har bedt den vise meg grunner under 4 meter - og da trodde jeg dette skulle vises også. Får nok gå grunndig gjennom alle detaljene før neste sesong.

Takk for engasjementet.

FredT

Maken til kaos!

Etter å ha lest gjennom disse innleggende, forstår jeg bedre hvorfor noen går på grunn.

Det er ikke mulig å forstå en eneste av de oppgitt posisjonene.

Hva i all verden betyr for eksempel N58.59.16 E10.57.5 ?

Er det

N 58 grader, 59,16', E 10 grader, 57,5', eller er det

N 58 grader, 59' 16'', E 10 grader 59' 5'', eller er det

N 58, 5916 grader, E 10, 575 grader ???

Som sistemann sa, det er forskjell på minutter og desimalminutter, og minutter og sekunder. I tillegg kan en posisjon oppgis i grader og desimalgrader.

Selv om det er fullt mulig å oppgi en posisjon med grader, minutter og sekunder, er det lite brukt. Og skal en posisjon sammenlignes med et papirkart, bør den oppgis med grader, minutter og desimalminutter, for det er det som er brukt på så å si alle papirkart. Som de fleste vel vet, står ' for minutter, og '' for sekunder.

Det er det som er problemet, at disse måtene å skrive en posisjon på, oppfattes på forskjellige måter. Såvidt jeg vet, er verken

x.y.z eller x.y,z noen konvensjonelle måter å oppgi en koordinat (i en posisjon) på.

Hvorfor flere og flere synes å bruke x.y.z er ikke godt å si, men det er i hvert fall svært kjedelig og meget forvirrende.

En korodinat (i en posisjon) må oppgis med grader (tegnet for grader er ikke så enkelt å skrive her?), minutter (') og/eller sekunder (''). Det vanligste er f.eks. 59 grader 45,99' N.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...