Jump to content

Skvalpeskjær forsvant pga feil innstilling av plotter!

FredT

Recommended Posts

Jeg trodde man selv lenge før GPS/plotteres inntog i våre rekker nærmest konsekvent oppga posisjonen i Grader, minutter og desimalminutter. Og det var det jeg mente å gjøre, men jeg ser jo i ettertid at det kunne/burde vært oppgitt i et tydeligere format.

Det er vel slik plottere viser posisjonen, og papirkartene viser jo også kun minuttene oppdelt i 10 deler - ergo enklest å oppgi som en decimal av minuttene.

Regne med sekunder har jeg ikke gjort siden jeg lærte astronomisk navigasjon for en liten mannsalder siden - og det er forlengst glemt.

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

En korodinat (i en posisjon) må oppgis med grader (tegnet for grader er ikke så enkelt å skrive her?), minutter (') og/eller sekunder (''). Det vanligste er f.eks. 59 grader 45,99' N.

Mnja. Det strides de lærde meget om.

Som det går fram av mitt innlegg #15, så får jeg også vist meter x og meter y.

Det formelt korrekte er vel DDD°MM'SS''. Masken DDD°MM.mm' dukket opp da små GPS mottagere begynte å bre seg.

Jeg har også sett masken DDD.dddddd° blitt brukt.

Jeg har også endelig funnet ut hva GPS betyr. Det betyr "Gått-På-Skjær".

Jeg synes det er forstemmende dersom disse plotterne kan stilles inn til ikke å vise skjær. På min kan jeg fjerne grenser, henvisninger og tekst i flere nivåer og redusere anntall koter. Jeg kan fjerne fyrsektorer men ikke fyret. Skvalpeskjær og grunner lar seg ikke fjerne.

Jeg synes det er forstemmende dersom disse plotterne kan stilles inn til ikke å vise skjær.

Dette skjer vel på mange plottere om man f.eks. velger stor nok målestokk? Det er selvfølgelig ikke en lur ting å gjøre, men med et papirkart har du ikke muligheten til å velge.

Jeg tror nytt, avansert elektronisk utstyr kombinert med manglende tid/vilje/evne til å sette seg inn i bruksanvisningen er En Dårlig Ting.

Etter å ha lest denne tråden så er jeg ikke tvil om at jeg fullt ut støtter kravet om obligatorisk båtføreropplæring, spesielt den teoretiske biten.... :lol::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kjære "Mulligan".

Det er slike innlegg som ditt siste, som i sterk grad bidrar til forvirringen.

Hvis du har rede på navigasjon, burde du ikke legge inn slikt.

Hvis du ikke har rede på det, er det mer forståelig.

Først sier du at

Mnja. Det strides de lærde meget om.
Her refererer du til det jeg sa om at
En korodinat (i en posisjon) må oppgis med grader (tegnet for grader er ikke så enkelt å skrive her?), minutter (') og/eller sekunder (''). Det vanligste er f.eks. 59 grader 45,99' N.

Nei, tvertimot. Dette strides de lærde ikke om.

Så sier du at

Som det går fram av mitt innlegg #15, så får jeg også vist meter x og meter y.
Hva som vises på skjermen i ditt kartprogram som X og Y har da ikke noe med denne diskusjonen å gjøre.

Dernest sier du at

Det formelt korrekte er vel DDD°MM'SS''. Masken DDD°MM.mm' dukket opp da små GPS mottagere begynte å bre seg. Jeg har også sett masken DDD.dddddd° blitt brukt.

DDD°MM'SS'' er ikke det mest vanlige posisjonsformatet i dag. Det er DDD°MM.mm'. Og det dukket ikke først og fremst opp med de første GPS'ene. Tvert i mot er det det som har vært mest benyttet på norske papirkart så lenge jeg kan huske. Og hva du mener med en "maske", vet ikke jeg.

Men spøk tilside - tror du (eller noen andre) at et kurs vil omhandle ALLE typer kartplottere?

Hei.

Ved å lese manualen får du normalt den informasjon du treng for å bruka den.

Forutsetningen er jo att du har dei grunnleggande kunskaper i navigasjon, og kan bruke dei.

Steinar

Er det mulig å misforstå noe, så legger man sin ære i å få det til. :cool:

Som avslørt, jeg navigerer ikke i det daglig ved å lese av posisjon på GPS og plotte denne i kartet. Derimot ved å gjøre observasjoner og samholde dette med kart og kartplotter. Dermed blir dette med grader, minutter og sekunder/desimalminutter noe jeg ikke har daglig forhold til. Kunnskapen er der, men manglende bruk gjør at dette ikke er instinktivt. Dermed må det som observeres tolkes og muligheten for feiltolkning er til stede.

Denne tråden avslører (igjen) viktigheten av å utrykke seg presist. På tross av forvirring fikk FredT svar på spørsmålet sitt! :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

På tross av forvirring fikk FredT svar på spørsmålet sitt! :smiley:

Det gjorde han ja - og takker for det. Plotteren er tatt hjem - og ekstra DC-kabel bestilt fra Seatronic i dag - slik at jeg kan "leke" med plotteren hjemme. Jeg lover å informere om hva for noe dustete jeg har gjort som ikke ser dette skvapeskjæret straks jeg finner ut av det.

FredT

Hvis du ikke har rede på det, er det mer forståelig.

Ja, du har helt sikkert rett i.

Vi kan vel enes om at opphavet til posisjonsangivelser er formatet DDD°MM'SS'.

Første gang jeg så formatet DDD°MM.mmm' bli brukt var på en Transitmottager på 70-tallet. Kan hende jeg ikke har fulgt med.

Det jeg prøvde å anskueliggjøre var at en posisjonsangivelse kan gjøres på mange måter. Med påfølgende forvirring. Vi har jo i denne tråden sett hva sammenblanding av sekunder og desimalminutter kan utgjøre i distanse.

Ved arbeid slik som oppmåling og annet brukes så godt som utelukkende posisjonsangivelse i meter.

På jobb bruker jeg nesten alltid formatet DDD°MM'SS''. Og meter øst, meter nord.

Og i båten min bruker jeg formatet DDD°MM.mmm'

Og så kan vi vel konstatere at skjæret ved Tisler, det stod i kartet det.

Er det så mange som bruker koordinatene lenger da? Er det ikke slik at vi (nesten alle) kun sjekker kartplotteren med et blikk for så å se hvor vi er. Jeg tviler sterkt på om det er så mange som gidder å sette ut posisjonene i kartet i tillegg.

At vi har papir kart foran oss er vel mer vanlig, men det betyr ikke at vi sitter å "fin navigerer" etter sekundene!

Hadde det vært slik kunne en jo kaste ut hele plotteren og heller satse på en billig ren GPS som kun viste posisjonen i grader minutter og sekunder.

Er det så mange som bruker koordinatene lenger da? Er det ikke slik at vi (nesten alle) kun sjekker kartplotteren med et blikk for så å se hvor vi er.

Dette er en interessant diskusjon. Den pågår også på D5L forumet der vi akkurat nå er godt inni god, gammeldags kartnavigasjon

Jeg er på vei bort fra kartplotteren og over på papirkart igjen. Årsaken er at jeg føler at kartplotteren ikke gir meg god nok informasjon om hvor jeg skal. Hvor jeg er fungerer den bra til, men når vi marser 30 knop er det ikke tilstrekkelig med 10" skjerm som vi har. Derfor er det først og fremst papirkart og radar som brukes til navigering hos oss. Zoomer jeg ut slik at jeg ser tilstrekkelig langt frem mister jeg detaljer jeg behøver for å orientere meg. For sikkerhets skyld kjører jeg da ofte et bilde med radar og et bilde med kart på plotteren, men hovednavigasjonsmiddelet er kartet. Har da 1:50.000 kart som dekker norske - og svenskekysten. Og rutene er lagt opp på papirkartene med blyant, linjal og passer.

Dette gjelder først og fremst når vi kjører lengre etapper, men også på korte strekk er det oftere og oftere at plotteren ikke blir brukt fordi jeg trives mye bedre med papirkartene.

Jeg tviler sterkt på om det er så mange som gidder å sette ut posisjonene i kartet i tillegg.

Nå er jeg kanskje svært sær og bakstreversk, men når jeg seiler lengre strekk, så gjør jeg akkurat det. Et lite kryss med en ring rundt, og et tidspunkt.

Da vet jeg iallefall hvor jeg har vært.

Jeg har ikke kartmaskin i sittebrønnen, men nede ved kartbordet så når jeg seiler innaskjærs er det ren stolpenav med kart.

Men spøk tilside - tror du (eller noen andre) at et kurs vil omhandle ALLE typer kartplottere?

Hvem som spøker her skal jeg la være usagt.... men det handler om generell kunnskap om navigasjon og ikke om spesifikke kartplottere/gps... Der forutsetter at folket vet hvordan de har den innstilt og ikke minst vet hvilket format posisjonene blir gjengitt i...

Jeg må nok bare erkjenne at kunnskapen om navigasjon blant oss er skremmende liten... så jeg nok ikke i tvil om at navigasjonsteori er på sin plass for de fleste av oss...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hadde det vært slik kunne en jo kaste ut hele plotteren og heller satse på en billig ren GPS som kun viste posisjonen i grader minutter og sekunder.

Jeg har brukt sånn i en del år, det er et veldig bra hjelpemiddel når jeg navigerer med kart.

Papirkart er veldig kjekke når jeg planlegger en rute. Mye bedre oversikt, og når jeg planlegger for tur med seilbåt må jeg planlegge ganske grovt ved å sjekke ut et til tider bredt område ettersom jeg må ta høyde for skiftende vind. Jeg får ikke den oversikten med en vanlig plotter, og det er mye raskre å skumlese meg gjennom planlagt rute på et papirkart enn å skrolle seg gjennom ruta på en plotter.

Papirkart er også idiotsikre i langt større grad enn en plotter. Det er greit nok å fjerne detaljer på større dyp enn X meter, men hvor stor sikkerhetsmargin skal du sette? Husker du på at du bør ha langt større sikkerhetsmargin når det bølger litt enn når det er havblikk? Det er heller ikke mulig å få et papirkart til å vise fot i stedet for meter. Stiller du inn plotteren slik at den skjuler alle detaljer dypere enn 4 fot i stedet for 4 meter lever du farlig.

For å ta litt hardt i: Kan du ikke bruke kart så kan du helt sikkert ikke bruke plotter.

Dette er en interessant diskusjon. Den pågår også på D5L forumet der vi akkurat nå er godt inni god, gammeldags kartnavigasjon

Jeg er på vei bort fra kartplotteren og over på papirkart igjen. Årsaken er at jeg føler at kartplotteren ikke gir meg god nok informasjon om hvor jeg skal. Hvor jeg er fungerer den bra til, men når vi marser 30 knop er det ikke tilstrekkelig med 10" skjerm som vi har. Derfor er det først og fremst papirkart og radar som brukes til navigering hos oss. Zoomer jeg ut slik at jeg ser tilstrekkelig langt frem mister jeg detaljer jeg behøver for å orientere meg. For sikkerhets skyld kjører jeg da ofte et bilde med radar og et bilde med kart på plotteren, men hovednavigasjonsmiddelet er kartet. Har da 1:50.000 kart som dekker norske - og svenskekysten. Og rutene er lagt opp på papirkartene med blyant, linjal og passer.

Dette gjelder først og fremst når vi kjører lengre etapper, men også på korte strekk er det oftere og oftere at plotteren ikke blir brukt fordi jeg trives mye bedre med papirkartene.

Dette er jeg med på, når du kjører i 30 knop må du vel opp i en 42" flatskjerm for å kunne se langt nok fremover, men til innaskjærs bruk i noe roligere tempo vil jeg påstå at plotteren er bedre enn papirkartene.

Nå er jeg kanskje svært sær og bakstreversk, men når jeg seiler lengre strekk, så gjør jeg akkurat det. Et lite kryss med en ring rundt, og et tidspunkt.

Da vet jeg iallefall hvor jeg har vært.

Jeg har ikke kartmaskin i sittebrønnen, men nede ved kartbordet så når jeg seiler innaskjærs er det ren stolpenav med kart.

I en seilbåt på havet er situasjonen noe helt annet, her villle jeg også absolutt brukt papir kart, samtidig som at farten ligger rundt 5-8 knop så har en mer en nok av tid til å sette ut posisjoner i kartet.

Selv har jeg satt ut nok posisjoner i mitt liv, så når jeg har ferie lar jeg blyant, passer og paralell forskyver ligge, og navigerer etter plotter med papirkart liggene oppslått foran meg!

Jeg bruker både plotter og papirkart. I år har jeg sammelnlignet kart/plotter veldig nøye, for å

sjekke nøyaktigheten til plotteren. Det største aviket fant jeg utenfor Lysekil, hvor det var avbildet

4 staker på plotteren som ikke var på kartet. Ellers synes jeg plotteren fungerer bra.

Vil si det blir litt hysteri, bruk av plotter går kjempefint. Legge inn ruter på plotter, men basis-kunnskaper om kart må en kunne.

Men å navigere i 30 knop innaskjærs, da bør en annen enn fører navigere.

Vi sees!

Og årsaken til det utelatte skjæret på plotteren min? ""Noen" (ok - jeg da) hadde fingret med den og gjort følgende dustete innstilling:

Setup>Map configuratioen>Dybdeinnstillinger> Rocks min = 0002M

Hvilket resulterer i at skvalpeskjær - eller andre grunner under 2M - ikke vises på plotteren - Skummelt!

Alle andre innstillinger enn 0000M fjerner skvalpeskjær.

Så det får jeg ta skylden for selv. Jeg har tenkt på hvorfor man i det hele tatt kan sette dette parameteret til annet enn 0000M, men ikke funnet en god forklaring. Det kan sikkert andre her.

Jeg har åpenbart behov for en mer idiotsikker plotter ;-((

FredT

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...