Jump to content

Skvalpeskjær forsvant pga feil innstilling av plotter!

FredT

Recommended Posts

Kanskje Ingva Johnsen hadde rett likevel, i sine kommentarer tidligere i år, om den overdrevne troen på kartplotterens iboende fortreffelighet?

Kartplotteren er ikke dum den, men skal kunne den. I tillegg til kart er den fint supplement. Men

enkelte er både styrmann, maskinsjef og navigatør på engang. Da kan fokusen fort forsvinne.

Samme med navigasjon i høy hastighet, flere i båten bør kunne navigere.

Vi sees!

Kartplotteren er ikke dum den, men skal kunne den.

Jeg er en smule paranoid når andre har fått fingre med plotteren min, og når jeg skal bruke den igjen sjekker jeg en del viktige innstillinger. Jeg har en følelse at mange sjelden gjør noe mer enn å skru den av og på, selv om både tilfeldigheter, tilfeldige venner eller ivrige barnefingre kan gjøre mye rart med en plotter. :rolleyes:

Jeg holder fremdeles en knapp på papir som ganske idiotsikkert hva brukergrensesnitt og innstillinger angår. :wink:

Papirkartene er fine de, men skriften blir stadig mindre? Sies at 40 år er slutten på ungdommen mens 50 er begynnelsen på alderdommen så kanskje en begynnende forklaring å finne der! :rolleyes:

Uansett, kartplotteren er myyyye lettere å lese enn kartene, men har papiret for hånden også. Ellers verdt å huske på at svært mange grunnstøtninger skjer i nærheten av hjemmehavn og på kjente steder så kanskje det å bruke øynene ikke er gått av mote enda?

Lurer også til tider på om "enkelte" her egentlig er mere opptatt av duppeditter og dingsebumser og alt det tekniske bak enn det å i all enkelhet bruke disse instrumentene?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

... I år har jeg sammelnlignet kart/plotter veldig nøye, for å sjekke nøyaktigheten til plotteren. ...

Eller for den saks skyld sjekke kartet.. En del av sjøkartene/båtsportkartene som er i handelen er fremdeles ikke spesielt oppdaterte de heller, så man skal uansett legge inn gode marginer og bruke øynene godt.

Fikk meg en liten "aha" opplevelse med hvor stor forskjellen på kart/ekart kan være i sommer når vi rotet litt rundt i området rundt Arendal. På papirkartet var en holme merket som en holme, mens min Etrex Vista med topografiske(*) kart viste at det var tre små holmer i en klynge. Kanskje ikke det helt store problemet for de fleste da det var snakk om ganske små skjær, men med avstand nok til at vi kunne presse oss inn med GH'n.

Når man zoomer inn på et ekart får man detaljer, "zoomer" man inn på et papirkart får man bare raster og tjukke streker.

En annen ting man fort kan oppdage når man leker med GPS er hvor unøyaktige de kan være om forholdene er litt andre enn optimale. Jeg har sett fler her inne som driver med GeoCaching, og det er en ganske rask måte å finne ut hvor langt ut på landet man blir sendt med GPSen til tider. En ting er at man skal finne en holme, en annen ting er når man skal finne en liten plastboks.. Da er ikke GPS'en alltid så nøyaktig lenger.

*=Kanskje ikke det optimale for navigasjon med sine 1,7" skjerm og uten "sjøkart" men med en 14´ GH med tre mennesker ombord og 5 hester snurre bak var ikke farten så høy, og grunner nokså irrellevant da det værste som kunne skje var at det gikk noen skall av bunnstoffet.. :wink:

Redigert av EiSvIn (see edit history)

Det var enda godt å lese at jeg ikke er alene om å mene at kartplotteren er betydelig greiere å ha med å gjøre enn papirkartene..

Men vi som som innrømmer slike ting er nok ikke like "gode" sjøfolk som de som sverger til papirkartene..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Men vi som som innrømmer slike ting er nok ikke like "gode" sjøfolk som de som sverger til papirkartene..

Nei dere er noen landkrabber som aldri burde satt foten i en båt. :lol:

Fra spøk til alvor:

Det viktige er at man vet hva man gjør, kjenner utstyret på godt og vondt og har kontroll, basiskunnskap om navigasjon og en smule vett.

:wink:

Lurer også til tider på om "enkelte" her egentlig er mere opptatt av duppeditter og dingsebumser og alt det tekniske bak enn det å i all enkelhet bruke disse instrumentene?

Du kan så si, men dessverre så gir de fleste plottere så mange muligheter til å endre på ting at det krever en del lesing av bruksanvisningen for å forsikre seg om at plotteren kan brukes i all enkelhet. :smiley:

En kartplotter har muligheter som du ikke får med papirkart, og papirkart er ikke nødvendigvis bedre. Det er bare færre muligheter til å rote seg bort i menyer som forandrer hav som egentlig blir vist på skjermen. :crazy:

En del av sjøkartene/båtsportkartene som er i handelen er fremdeles ikke spesielt oppdaterte de heller, så man skal uansett legge inn gode marginer og bruke øynene godt.

Kart er ferskvare, og det gjelder både papirkart og elektroniske kart. Rettelser blir lagt ut på nettet annenhver uke. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Det sentrale er hvordan utstyrt ombord benyttes både forut, under og etter seilasen. Det er vel en viss enighet om at en brukbar navigatør bruker tid på å planlegge seilasen for å motvirke situasjoner som kan gi katastrofale utfall. Hvorvidt dette skjer med papirkart eller andre hjelpemidler er mer underordnet. Jeg erfarer ofte at det kan være vanskelig å finne gode overrettere ved bruk av kartplotteren forde forstørring og forminskning av kartutsnitt ofte fører til at detaljrikdommen endres. På papirkart kan man derimot finne overrettere som man kan seile trygt mot på lange avstander. Men, dette dreier seg sikkert om smak og behag og erfaringsområder. Dersom man ikke skal planlegge en seilas men går ombord i båten og kjører der hvor "det passer best" er sikkert kartplotteren overlegen papirkartet i og med at den som kjører ser sånn noenlunde hvor han er...... men jeg vet ikke om jeg vil kalle dette navigasjon med min forståelse av det faget?

Jaha - og når kom kartplotter inn som kriterie på hva som er bra sjøfolk og ikke? Omtrent samtidig som baugpropell eller? :rolleyes:

Jeg gir blanke i hva slags utstyr den enkelte bruker i båten sin for min del. Uansett om det er vannkoker, kompass eller kart eller direkte satelittoverførte bilder.

Dessuten så er det vel nok verdensmestere her som det er! :sleep:

Og du er ikke blant dem - er det det du mener? :wink:

Ikke for å tråke noen på tærne her, men jeg synes det blir lagt veldig mye vekt på navigering og navigasjon her!

Selv bruker jeg båten mye (og sikkert mange med meg) til dagsturer og korte overnattingsturer ut til "øya". Og da må jeg inrømme at noen planlegging av seilasen aldri blir gjort. Jeg reiser ut til øya, fortøyer, og tar ankerdrammen, slik er det bare :cheers:

Kartplotteren og papir karta ligger nå der, men på disse turene er en jo godt kjent, og kartene blir kun kikket på i ny og ne.

men jeg vet ikke om jeg vil kalle dette navigasjon med min forståelse av det faget?

Så her er jeg enig, på slike turer driver jeg absolutt ikke med navigasjon!

ps. har aldri vært på grunn med noe annet enn en 8 fots pioner :yesnod:

Nå er vel "navigasjon" i ordets forstand noe som stort sett benyttes ved seiling over lengere distanser slik som jeg ser det. For de aller fleste som ferdes innakjærs og i landnære områder er det sjelden behov for å stake ut en lengere kurs på forhånd..

Jeg er nok av typen som vet hvor jeg er, og hvor jeg skal. Veien mellom de to punktene blir gjerne til underveis, lar vær og vind avgjøre min ferd til påkommende sted.

Jeg bruker svært sjelden overrettsmerker og lign. siden det er svært få av dem inntegnet på kartet, og navigerer stort settved hjelp av plotter og visuell utskit for peilinger...

For utaskjærs seilaser så er det klart et en studerer kartet i forveien og gjør seg opp en mening om en rute som kan være hensiktsmessig å følge med tilhørende (nød)havner om det skulle blir nødvendig.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg tror egentlig ikke at man er så veldig forskjellige

Nar vi skal på badetur med familien og kjører i 15 minutter ut til en passende bukt da legger ikke jeg kursen på papirkartet og beregner avdrift og strøm ol. Da er det kartplotteren som gjelder. Men gjeldende papirkart ligger fremme i tilfelle rottefelle

Men når vi - som i sommer - går Stavern - Kristiansand på en dag - da bruker jeg papirkart først og fremst og kartplotteren som støtte for å vite nøyaktig hvor vi er. Innaskjærs bruker jeg plotteren som støtte på valg av rute - men også her er det mer og mer papirkart som gjelder for meg. Mulig jeg har for liten plotter eller for liten hjerne :rolleyes:

Det som er viktig for meg er hva som funker for meg. Hva andre bruker bryr jeg meg ikke om - det for andre velge selv. Og jeg synes ikke man skal dømme noen for hva de bruker.

Du kan så si, men dessverre så gir de fleste plottere så mange muligheter til å endre på ting at det krever en del lesing av bruksanvisningen for å forsikre seg om at plotteren kan brukes i all enkelhet. :smiley:

Ser poenget, men av og til lurer jeg på om ikke også en kartplotter kan brukes "i all enkelhet" uten at man må forandre på all verdens innstillinger, men kun noen enkle få? Menn er noen guttunger som bare ikke kan la være å prøve "bare litt" og da blir det av og til litt :eek: og litt :rolleyes: og litt :blush: ! I hvertfall kjenner jeg meg igjen!

Siden jeg ikke er verdensmester i kartplotter (heller!) så bruker jeg den på enkleste måte, ikke hatt noe forvirring eller problem med den, og ikke hverken rotet meg bort eller gått på grunn i år (heller!).

Som REMA sier; det enkle er ofte det beste!

Tilfeldig at det er du som stiller spørsmålet? :wink:

rene en touchs forballen dette her. Og ingen av oss sitter i glasshus :lol:

Hvorfor er det ikke interessan hva du mener om den saken? Jeg vil nå si at når du presenterer kommentarer som det bør du også stå til ansvar for å forklare hva du mener.

Jeg tror det kan være greit å lese bruksanvisningen når man endrer innstillingene. Det finnes flere eksempler enn det som ble nevnt innlednignsvis her på at det kan være bra. Jeg er enig i Mouche - det enkle er greit. Hos oss vil det si at det som fungerer det lar vi stå i fred.

Jeg synes at denne type uttalelser som jeg siterer nedenfor er et (av mange) eksempler på hva jeg mener!

".............er som vanlig flink til å trekke konklusjoner på svært tynt grunnlag."

Jeg oppfatter dette som en sterkt nedlatende uttalelse om andres meninger og kunnskaper. Samtidig hevder, eller kanskje hever (?), man seg over andre med hensyn til sin egen fortreffelighet og kompetanse. Hvis man er så flink som man hevder så behøver man ikke uttrykke seg på denne måten? :rolleyes:

Jeg har bevisst "anonymisert" den uttalesen jeg henviser til som et eksempel for at ikke poenget skal bli borte, men tviler ikke på at flere enn jeg kjenner igjen sitatet!

Jeg synes at denne type uttalelser som jeg siterer nedenfor er et (av mange) eksempler på hva jeg mener!

".............er som vanlig flink til å trekke konklusjoner på svært tynt grunnlag."

Så svaret er å sparke - ikke å konkretisere hva du mener med mange verdensmestere. Jeg synes nå ditt utsagn om antall verdensmestere her er sterk nedlatene overfor mange medlemmer. Men det var kanskje bare ment til meg, og da er det jo greit for alle andre. :smiley:

Og det er jo ikke noen hemmelighet at sitatet er mitt til Scrutinizer der han hevder at VP er dårlige motorer basert på 3 tilfeller av medlemmer her som har fått feilmeldinger på sine VP D4/D6 motorer. Jeg mener at det er feil å konkludere på så tynt grunnlag. Og jeg svarte i en litt tidsaktuell, spøkefull tone. Om du leser hele innlegget da.

Jeg synes vi eventuelt får ta resten av diskusjonen på IM i så fall - for dette har vel antakelig bare en brøkdel av interesse for andre medlemmer her.

Jeg synes vi eventuelt får ta resten av diskusjonen på IM i så fall - for dette har vel antakelig bare en brøkdel av interesse for andre medlemmer her.

Second that!

Det vil jeg tro, du er jo godt kjent med å kaste stein mens du sitter i glasshus.

Og med det mener du? Send gjerne svaret på IM!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...